منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

منابع آزمون کارشناسی ارشد مهندسی آب-منابع آزمون کارشناسی ارشدسازه های آبی

 

نام دروس و ضرایب کنکور کارشناسی ارشد علوم و مهندسی آب) کد 1302) (سراسری(

« زبان عمومی و تخصصی »

تعداد سؤالات این درس در آزمون سراسری سال 96 شامل 30 سؤال است. همان‌طور که از نام درس پیداست، شماری از سؤالات این درس زبان عمومی و تعدادی از آن‌ها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی رشته مهندسی آب است. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اکثر رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند. خواندن کتاب‌های زبان عمومی و همچنین زبان تخصصی موسسه سنجش امیرکبیر برای رسیدن به تسلط در این درس کفایت می‌کند. در کتاب زبان عمومی مطالب گرامری و یک سری لغات و اصطلاحات عمومی و همچنین تست‌های عمومی رشته‌های مختلف گنجانده شده و داوطلبان حتی در صورت فراموشی درس زبان می‌توانند خود را به سطح مطلوبی با استفاده از این کتاب برسانند. در کتاب زبان تخصصی موسسه سنجش امیرکبیر افزون بر بررسی و ارایه پاسخ تشریحی و ترجمه تست‌های کنکورهای کارشناسی ارشد سال‌های قبل (از سال 95 ـ 75) لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته مهندسی آب به همراه ترجمه آن‌ها گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تست‌های چهارگزینه‌ای تألیفی برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد با سؤالات درس زبان تخصصی این رشته آورده شده است.

« ریاضیات »

درس ریاضیات در رشته کشاورزی آب در آزمون کارشناسی ارشد سراسری سال 96 شامل 25 تست بوده و ضریب آن 2 می‌باشد. مواد امتحانی این درس مجموعه‌ای از مطالب ریاضی کنکور کارشناسی و ریاضیات دانشگاهی است. در دانشگاه دانشجویان رشته کشاورزی آب ریاضیات (1)، (2) و (3) را می­ گذرانند که ریاضیات (3) مانند درس معادلات دیفرانسیل سایر رشته­ های مهندسی است. سرفصل‌هایی که در کنکور کشاورزی آب از آن سؤال مطرح می‌شود شامل: یادآوری، تابع، حد و پیوستگی، مشتق و کاربرد آن، معادلات دیفرانسیل مرتبه اول و دوم، انتگرال و کاربرد آن، دنباله و سری، اعداد مختلط، بردار، ماتریس، توابع چند متغیره، انتگرال دوگانه و سه گانه، انتگرال روی خم و روی سطح، مختصات قطبی، سری‌ها، قضایای دیورژانس، استوکس، هندسه تحلیلی، توابع برداری، تبدیل لاپلاس و کاربردهای آن طرح شده‌اند. برای فائق آمدن بر سؤالات این درس می­ توان از کتاب­ های ریاضیات دانشگاهی مانند معادلات دیفرانسیل دکتر شیدفر و معادلات دیفرانسیل و کاربردهای آن جورج اف استفاده نمود. با توجه به گستردگی این درس و همچنین ممکن است در دانشگاه تمامی سرفصل‌های لازم تدریس نشده باشد و اینکه اکثر دانشجویان در این درس پایه ضعیفی دارند انتشارات سنجش امیرکبیر اقدام به تألیف کتابی نموده که کلیه مباحث مربوطه از پایه با بیانی سلیس و روان بیان شده است و همچنین با توجه به اینکه این درس نیاز به حل تمرین زیادی دارد تست‌ها و مثال‌های زیادی همراه با پاسخ تشریحی و توضیحات لازم برای درک بهتر سؤال آورده شده است که برای مسلط شدن بر این درس منبع جامع و کافی می‌باشد.

 

« هیدرولیک و هیدرولیک انهار »

درس هیدرولیک و هیدرولیک انهار در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی  آب سراسری سال 96 شامل 20 سؤال بوده و از ضریب 2 برای گرایش‌های آبیاری و زهکشی، مهندسی منابع آب و از ضریب 3 برای گرایش سازه‌های آبی برخوردار است.

مفاهیم این درس در مقطع کارشناسی در سه درس سه واحدی جداگانه با عناوین 1ـ مکانیک سیالات 2ـ هیدرولیک 3ـ هیدرولیک کانال‌های روباز ارائه می‌شود. درس اول مربوط به مفاهیم پایه سیالات و خواص و تعاریف آن درس دوم، مفاهیم مربوط به مجاری تحت فشار (بسته) و لوله و درس سوم در برگیرنده مفاهیم مجاری و کانال های روباز می‌باشد.

دانشجویی که قصد پاسخگویی به سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد را دارد، باید به بهترین نحو به مفاهیم این سه درس، مسلط باشد.

سرفصل‌های این سه درس به طور جداگانه شامل موارد زیر است:

« مکانیک سیالات »

خواص سیالات مانند تنش برشی

استاتیک سیالات مانند شناوری و مرکز فشار

دینامیک سیالات مانند حرکت با شتاب و بدون شتاب

انرژی سیال و پمپاژ مانند معادله برنولی

مرجع این درس کتاب سیالات استریتر می‌باشد اما این مرجع مفاهیم بسیار گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و ممکن است باعث سردرگمی شود. بنابراین در کتاب هیدرولیک و هیدرولیک انهار انتشارات سنجش امیرکبیر، سعی بر آن شده تا این مفاهیم، به شکل کاملاً دسته‌بندی شده ارائه گردد تا امکان دسترسی به آن‌ها آسان گردد. ثانیاً در این کتاب سعی شده تا با در نظر گرفتن انواع مثال‌های مختلف هم از لحاظ مفهومی و هم عددی، این مسائل بهتر قابل فهم و حل برای دانشجو باشد.

دانستن نکات مربوط به تنش برشی ممان اینرسی و نیروی هیدرواستاتیک نقش مهمی در این بخش در کمک به حل تست‌های مربوطه را دارد.

 

« هیدرولیک »

انرژی و معادله برنولی معادلات افت و دبی رابطه پیوستگی

به عنوان مرجع برای این درس، هم می‌توان از کتاب سیالات استریتر نام برد و هم از کتاب هیدرولیک کانال‌های روباز آقایان ابریشمی و حسینی در واقع هر دوی این کتاب‌ها هر کدام دربرگیرنده بخشی از این مفاهیم هستند ولی در کتاب تألیفی سنجش امیرکبیر، این مفاهیم با ارائه مثال‌های مختلف به طور تفکیک شده اما در یک فصل عنوان شده است.

دانستن نکات مربوط به معادله دارسی و برنولی نقش مهمی در این بخش برای کمک به حل تست‌های مربوطه دارد.

منابع آزمون کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی آب-منابع کنکور کارشناسی ارشد سازه های آبی

« هیدرولیک مجاری روباز »

مفاهیم مجاری روباز و وضعیت و طبقه‌بندی جریان

معادلات محاسبه دبی و سرعت و پیوستگی

انرژی و انرژی مخصوص و پرش هیدرولیکی و تنگ شدگی و بر آمدگی

پروفیل جریان متغیر تدریجی و انواع آن

هیدرولیک سازه‌ها و آنالیز ابعادی

به عنوان مرجع برای این درس، می‌توان از کتاب هیدرولیک کانال‌های روباز آقایان ابریشمی و حسینی نام برد. در کتاب تألیفی سنجش امیرکبیر، هر کدام از این سرفصل‌ها کاملاً شکسته شده و به ارائه مثال‌های عددی و مفهومی برای هرکدام به شکل جداگانه پرداخته شده است تا از اتلاف وقت و کلی نگری پرهیز شود. دانستن نکات مربوط به پرش هیدرولیکی پروفیل جریان و انرژی مخصوص، نقش مهمی در این بخش در کمک به حل تست‌های مربوطه دارد. همچنین این کتاب شامل سؤالات 15 سال گذشته کنکور سراسری و 10 سال سؤالات کنکور دانشگاه آزاد می‌باشد. این کتاب دارای مثال‌های ترکیبی نیز می‌باشد که در واقع از ترکیب مفاهیم قبلی با هم تشکیل شده است.

دروس امتحانی آزمون کارشناسی ارشد گرایش سازه‌های آبی

این گرایش شامل 3 درس 1ـ هیدرولوژی، 2ـ مکانیک خاک 3ـ ساختمان‌های انتقال و توزیع آب می‌باشد که در زیر به آنها اشاره می‌شود.

 

« هیدرولوژی »

درس هیدرولوژی در دوره کارشناسی در قالب دو درس 3 واحدی به نام‌های هیدرولوژی و هیدرولوژی مهندسی ارائه می‌شود که درس هیدرولوژی مهندسی بیشتر به صورت اختیاری ارائه می‌شود. درس هیدرولوژی با تعداد 20 تست و ضریب 2 به عنوان یکی از مهمترین دروس امتحانی کارشناسی ارشد بشمار می‌رود.

سرفصل‌های این درس عبارتند از مباحث مربوط به بارندگی، حوضه‌های آبریز، رواناب سطحی، تحلیل هیدروگراف، آمار و احتمالات در هیدرولوژی، بازسازی داده‌ها، سیلاب طرح و به طور اجمالی به مباحث تبخیر، اقلیم‌شناسی و خشکسالی، آب‌های زیرزمینی و فرسایش و رسوب می‌پردازد. لازم به ذکر است که کلیه مباحث فوق بطور کامل‌ و بخصوص مباحث آمار و احتمالات و بازسازی داده‌ها در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌شود.

اصلی‌ترین منبع موجود کتاب اصول هیدرولوژی کاربردی دکتر امین علیزاده می‌باشد که در اکثر دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود. پس از آن کتاب‌های هیدرولوژی مهندسی، هیدرولوژی کاربردی جلد 1و2، محمدعلی مهدوی می‌باشد. همچنین کتاب Applied Hydrology ، Chow می‌باشد که علاقمندان می‌توانند به آن نیز مراجعه نمایند. کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر علیزاده علی‌رغم گستردگی و پوشش کلیه سرفصل‌های آموزشی این درس در بیان بعضی مفاهیم ناموفق است و همچنین در برخی قسمت‌ها درس تنها در قالب یک مثال گفته شده است که البته در ویرایش‌های نهایی کتاب بسیاری از کاستی‌های آن برطرف گردیده است. لیکن باز بسیاری از مفاهیم را در میان مثال‌ها و تمرینات کتاب باید جستجو کرد که چندان مناسب دانشجویان متقاضی کارشناسی ارشد نمی‌باشد، از این رو در کتاب بانک سؤالات هیدرولوژی انتشارات سنجش امیرکبیر سعی شده مطالب اصلی و ضروری در یک مجموعه در اختیار علاقمندان قرار گیرد تا بدین وسیله دین خود را به دانشجویان این مرز و بوم ادا نماید. در پاسخ‌های تشریحی سؤالات 15 سال اخیر دانشگاه‌های دولتی سعی بر این بوده است که نکات کلیدی و مهم و برخی توضیحات تکمیلی جهت تفهیم هرچه بیشتر مطالب به دانشجویان عزیز ارائه شود.

کلیه دروس بخصوص در این رشته با یکدیگر مرتبط بوده و تنها با تکیه به یک یا دو درس نمی‌توان چه در کنکور و چه در محیط کاری موفق بود. در کنکور سراسری سال 96 درس هیدرولوژی کاربردی شامل 20 تست می‌باشد. البته در سال‌های پیشین تعداد سؤالات بین 25 تا 30 متغیر بوده است که در سال‌های اخیر سعی شده است تعداد کلیه سؤالات تا حد امکان برابر باشند. در آزمون سال گذشته تعداد سؤالات مربوط به مبحث آمار و احتمالات نسبت به سال‌های پیش افزایش یافته است که این امر به دلیل افزایش متقاضیان گرایش منابع آب می‌باشد که یکی از مهمترین دروس این گرایش آمار و احتمالات می‌باشد. لیکن در دوره کارشناسی این مبحث به تفصیل تدریس نمی‌شود و لذا یکی از سخت‌ترین گروه سؤالات می‌باشد که این مبحث در کتاب اصول هیدرولوژی مهدوی بهتر توضیح داده شده است. همچنین گروه دیگری از تست‌ها مربوط به مبحث هیدروگراف‌ها می‌باشد که به نظر نگارنده بیشتر دانشجویان در این زمینه نیازمند منابع بیشتری هستند. در اکثر دوره‌های کنکور کارشناسی ارشد یک یا دو تست مربوط به مبحث نمایه‌های نفوذ در خاک چه به صورت مفهومی و چه بصورت مسأله می‌باشد. در سال‌های 89 و 88 چندین مورد تست اشتباه و یا خارج از سرفصل موضوعی ارائه شده است که به خصوص در سال 87 این نکته جلب توجه می‌کند. همچنین در چندین نمونه سؤال غلط تایپی مشاهده شده است که به عنوان مثال 8768 به غلط 7868 تایپ شده است و از این رو دانشجویان بایستی توجه کنند که همیشه نزدیکترین گزینه جواب صحیح نمی‌باشد. در کل می‌توان گفت که روند سؤالات نسبت به چندین سال پیشتر به سمت مسائل آماری و همچنین مباحث مربوط به هیدروگراف‌ها گرایش داشته‌اند.

منابع کنکور ارشد مهندسی آب گرایش سازه های آبی

« مکانیک خاک »

درس مکانیک خاک در دوره کارشناسی در قالب یک درس 3 واحدی (2واحد نظری و 1 واحد عملی) ارایه می‌شود. درس مکانیک خاک با تعداد 20 تست و ضریب 2 به عنوان یکی از سخت‌ترین دروس امتحانی کارشناسی ارشد به شمار می­ رود. این درس به بررسی کلیات و تعاریف واژه های خاک، روابط وزنی و حجمی، دانه بندی، الاستیسیته، تعیین حدود اتربرگ، تراکم خاک و روش پراکتور، چگونگی گسترش تنش درخاک، شبکه جریان،نشست،مقاومت خاک و پایداری سطوح شیبدار می‌پردازد

منابع و مراجع مهم این درس عبارتند از مکانیک خاک داس و براجا.

منابع و مراجع فارسی و ترجمه شده این درس نیز عبارتند از مکانیک خاک دکتر ابن جلال انتشارات دانشگاه شهیدچمران اهواز و طاحونی .

لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر بیشتر سؤالات به سمت سؤال های مفهومی (حفظی) گرایش داشته‌اند دلیل آن را می‌توان به اعتراض هر ساله دانشجویان این رشته نسبت به کمبود وقت کنکور دانست، چرا که اکثر سؤالات این رشته تحلیلی و ریاضی است و طبیعتاً نیازمند وقت بیشتری است لیکن به دلیل قرار گرفتن در زیر گروه کشاورزی وقت امتحانی این رشته نیز همانند سایر رشته‌های مهندسی کشاورزی است که بیشتر درس‌هایشان حفظی می‌باشد. از این رو در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود که این قبیل سؤالات افزایش یافته است.

 

« ساختمان‌های انتقال و توزیع آب »

درس ساختمان‌های انتقال آب در دوره کارشناسی در قالب دو درس 3 واحدی به نام‌های ساختمان‌های انتقال آب (1) و (2) ارائه می‌شود که ساختمان‌های انتقال آب (2) به صورت اختیاری می‌باشد و بیشتر دانشجویانی که قصد شرکت در گرایش سازه‌های آبی را دارند، این درس را می‌گذرانند. درس ساختمان‌های انتقال آب با تعداد 20 تست و ضریب 3 به عنوان یکی از مهمترین و سخت‌ترین دروس امتحانی کارشناسی ارشد به شمار می­ رود. ساختمان‌های انتقال آب (1) به بررسی اصول طراحی سازه‌های کوچک انتقال آب از قبیل کانال‌های خاکی و بتنی، طراحی کانال‌های آبرسان، طراحی کانال‌های زهکش، طراحی گذرگاه کنار جاده، مبانی و اصول طراحی سیفون‌های معکوس، فلوم‌ها، شیب شکن‌ها و همچنین اصول طراحی یکی از مهمترین سازه‌های انتقال آب در سدها بنام تندآب‌ها یا شوت‌ها می‌پردازد. علاوه بر این سازه‌ها به بررسی اجمالی سایر سازه‌ها مانند سرریزها، دریچه‌ها و حوضچه‌های آرامش نیز اختصاص دارد. در ساختمان‌های انتقال آب (2) به طور کامل انواع حوضچه‌های آرامش، مباحث پایداری سدها و همچنین اصول طراحی سدهای انحرافی تدریس می‌شود.

منابع و مراجع مهم این درس عبارتند از Design of small canals، Small Canal Structures I, II,، F.A.O., Design of Small Dams، USBR که به دلیل عدم تسلط کافی به زبان انگلیسی و یا کمبود وقت بیشتر دانشجویان به منابع فارسی اکتفا می‌کنند.

منابع و مراجع فارسی و ترجمه شده این دروس نیز عبارتند از طراحی سازه‌های هیدرولیکی کانال‌ها ترجمه مهندس عبداله اکبریان سازه‌های انتقال آب تألیف دکتر محمد کریم بیرامی طراحی ساختمان‌های هیدرولیکی تألیف حسین محمد ولی سامانی که متأسفانه در بازار موجود نیست. لازم به ذکراست که کتاب طراحی سازه‌های هیدرولیکی کانال‌ها ترجمه مهندس عبداله اکبریان ترجمه اصلی کتاب Design of small canals می‌باشد. دانشجویان بایستی توجه داشته باشند که تمامی مراجع گفته شده به بررسی مسائل طراحی از ابتدا تا انتهای طراحی می‌پردازند و به دانشجویی که این مطالب را آموخته و به دنبال نکات ریز و ظریف و به اصطلاح مطالب کنکوری می‌گردند، چندان کمکی نمی‌کند. چرا که در سؤالات کنکور تنها بخش کوچکی از سازه مورد سؤال قرار می‌گیرد و دانشجو باید قادر باشد تا از نکات انحرافی مساله عبور کرده و با اکتفا به اطلاعات موجود در کمترین زمان به پاسخ سؤال برسد.

با توجه به نکات مذکور و همچنین پراکندگی مطالب در چندین کتاب متعدد در کتاب ساختمان‌های انتقال آب انتشارات سنجش امیرکبیر سعی شده مطالب اصلی و ضروری در یک مجموعه در اختیار علاقمندان قرار گیرد تا بدین وسیله دین خود را به دانشجویان این مرز و بوم ادا نماید. در پاسخ‌های تشریحی سؤالات 15 سال اخیر دانشگاه‌های دولتی سعی بر این بوده است که نکات کلیدی و مهم و برخی توضیحات تکمیلی جهت تفهیم هرچه بیشتر مطالب به دانشجویان عزیز ارائه شود.

لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر بیشتر سؤالات به سمت سؤال های مفهومی (حفظی) گرایش داشته‌اند دلیل آن را می‌توان به اعتراض هر ساله دانشجویان این رشته نسبت به کمبود وقت کنکور دانست، چرا که اکثر سؤالات این رشته تحلیلی و ریاضی است و طبیعتاً نیازمند وقت بیشتری است لیکن به دلیل قرار گرفتن در زیر گروه کشاورزی وقت امتحانی این رشته نیز همانند سایر رشته‌های مهندسی کشاورزی است که بیشتر درس‌هایشان حفظی می‌باشد. از این رو در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود که این قبیل سؤالات افزایش یافته است.

 

ضرایب و گرایش های علوم و مهندسی آب براساس دفترچه آزمون سال 97

عناوین دروس امتحانی: 1- زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)، 2- ریاضیات، 3- هیدرولیک و هیدرولیک انهار، 4- رابطه آب و خاک و گیاه، 5- سیستم های آبیاری، 6- مهندسی زهکشی، 7- هیدرولوژی، 8- مکانیک خاک، 9- ساختمان های انتقال و توزیع آب، 10- هیدرولوژی آب های سطحی و زیرزمینی، 11- آمار و احتمالات، 12- مدیریت منابع آب، 13- دروس تخصصی هواشناسی کشاورزی (هوا و اقلیم شناسی، زراعت، باغبانی، خاک شناسی، آبیاری، گیاه پزشکی).

 


رشته گرایش کد ضریب
ضرایب دروس امتحانی به ترتیب دروس
(از راست به چپ)
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
علوم و مهندسی آب
1) آبیاری و زهکشی 1 2 2
2
2 3
3
0
0 0

0

2) سازه های آبی 2 2 2
3
0 0
0
2
2 3

0

3) منابع آب 3 2 2
2
0 0
0
0
0 0

2

4) هواشناسی کشاورزی 4 2 2
0
0 0
0
2
0 0

3