منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

منابع آزمون کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی آب منابع کنکور ارشد آبیاری زهکشی

ضرایب و گرایش های علوم و مهندسی آب براساس دفترچه آزمون سال 97

عناوین دروس امتحانی:

1- زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)،

 2- ریاضیات،

 3- هیدرولیک و هیدرولیک انهار،

 4- رابطه آب و خاک و گیاه،

 5- سیستم های آبیاری،

 6- مهندسی زهکشی،

 7- هیدرولوژی،

 8- مکانیک خاک،

9- ساختمان های انتقال و توزیع آب،

 10- هیدرولوژی آب های سطحی و زیرزمینی،

 11- آمار و احتمالات،

12- مدیریت منابع آب،

13- دروس تخصصی هواشناسی کشاورزی (هوا و اقلیم شناسی، زراعت، باغبانی، خاک شناسی، آبیاری، گیاه پزشکی)

تعداد سؤالات این درس در آزمون سراسری سال 96 شامل 30 سؤال است. همان‌طور که از نام درس پیداست، شماری از سؤالات این درس زبان عمومی و تعدادی از آن‌ها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی رشته مهندسی آب است. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اکثر رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند. خواندن کتاب‌های زبان عمومی و همچنین زبان تخصصی موسسه سنجش امیرکبیر برای رسیدن به تسلط در این درس کفایت می‌کند. در کتاب زبان عمومی مطالب گرامری و یک سری لغات و اصطلاحات عمومی و همچنین تست‌های عمومی رشته‌های مختلف گنجانده شده و داوطلبان حتی در صورت فراموشی درس زبان می‌توانند خود را به سطح مطلوبی با استفاده از این کتاب برسانند. در کتاب زبان تخصصی موسسه سنجش امیرکبیر افزون بر بررسی و ارایه پاسخ تشریحی و ترجمه تست‌های کنکورهای کارشناسی ارشد سال‌های قبل (از سال 95 ـ 75) لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته مهندسی آب به همراه ترجمه آن‌ها گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تست‌های چهارگزینه‌ای تألیفی برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد با سؤالات درس زبان تخصصی این رشته آورده شده است.

 

« ریاضیات »

درس ریاضیات در رشته کشاورزی آب در آزمون کارشناسی ارشد سراسری سال 96 شامل 25 تست بوده و ضریب آن 2 می‌باشد. مواد امتحانی این درس مجموعه‌ای از مطالب ریاضی کنکور کارشناسی و ریاضیات دانشگاهی است. در دانشگاه دانشجویان رشته کشاورزی آب ریاضیات (1)، (2) و (3) را می­ گذرانند که ریاضیات (3) مانند درس معادلات دیفرانسیل سایر رشته­ های مهندسی است. سرفصل‌هایی که در کنکور کشاورزی آب از آن سؤال مطرح می‌شود شامل: یادآوری، تابع، حد و پیوستگی، مشتق و کاربرد آن، معادلات دیفرانسیل مرتبه اول و دوم، انتگرال و کاربرد آن، دنباله و سری، اعداد مختلط، بردار، ماتریس، توابع چند متغیره، انتگرال دوگانه و سه گانه، انتگرال روی خم و روی سطح، مختصات قطبی، سری‌ها، قضایای دیورژانس، استوکس، هندسه تحلیلی، توابع برداری، تبدیل لاپلاس و کاربردهای آن طرح شده‌اند. برای فائق آمدن بر سؤالات این درس می­ توان از کتاب­ های ریاضیات دانشگاهی مانند معادلات دیفرانسیل دکتر شیدفر و معادلات دیفرانسیل و کاربردهای آن جورج اف استفاده نمود. با توجه به گستردگی این درس و همچنین ممکن است در دانشگاه تمامی سرفصل‌های لازم تدریس نشده باشد و اینکه اکثر دانشجویان در این درس پایه ضعیفی دارند انتشارات سنجش امیرکبیر اقدام به تألیف کتابی نموده که کلیه مباحث مربوطه از پایه با بیانی سلیس و روان بیان شده است و همچنین با توجه به اینکه این درس نیاز به حل تمرین زیادی دارد تست‌ها و مثال‌های زیادی همراه با پاسخ تشریحی و توضیحات لازم برای درک بهتر سؤال آورده شده است که برای مسلط شدن بر این درس منبع جامع و کافی می‌باشد.

 

« هیدرولیک و هیدرولیک انهار »

درس هیدرولیک و هیدرولیک انهار در کنکور کارشناسی ارشد سراسری سال 96 شامل 20 سؤال بوده و از ضریب 2 برای گرایش‌های آبیاری و زهکشی، مهندسی منابع آب و از ضریب 3 برای گرایش سازه‌های آبی برخوردار است.

مفاهیم این درس در مقطع کارشناسی در سه درس سه واحدی جداگانه با عناوین 1ـ مکانیک سیالات 2ـ هیدرولیک 3ـ هیدرولیک کانال‌های روباز ارائه می‌شود. درس اول مربوط به مفاهیم پایه سیالات و خواص و تعاریف آن درس دوم، مفاهیم مربوط به مجاری تحت فشار (بسته) و لوله و درس سوم در برگیرنده مفاهیم مجاری و کانال های روباز می‌باشد.

دانشجویی که قصد پاسخگویی به سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد را دارد، باید به بهترین نحو به مفاهیم این سه درس، مسلط باشد.

سرفصل‌های این سه درس به طور جداگانه شامل موارد زیر است:

« مکانیک سیالات »

خواص سیالات مانند تنش برشی

استاتیک سیالات مانند شناوری و مرکز فشار

دینامیک سیالات مانند حرکت با شتاب و بدون شتاب

انرژی سیال و پمپاژ مانند معادله برنولی

مرجع این درس کتاب سیالات استریتر می‌باشد اما این مرجع مفاهیم بسیار گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و ممکن است باعث سردرگمی شود. بنابراین در کتاب هیدرولیک و هیدرولیک انهار انتشارات سنجش امیرکبیر، سعی بر آن شده تا این مفاهیم، به شکل کاملاً دسته‌بندی شده ارائه گردد تا امکان دسترسی به آن‌ها آسان گردد. ثانیاً در این کتاب سعی شده تا با در نظر گرفتن انواع مثال‌های مختلف هم از لحاظ مفهومی و هم عددی، این مسائل بهتر قابل فهم و حل برای دانشجو باشد.

دانستن نکات مربوط به تنش برشی ممان اینرسی و نیروی هیدرواستاتیک نقش مهمی در این بخش در کمک به حل تست‌های مربوطه را دارد.

منابع کنکور ارشد آبیاری و زهکشی سنجش امیرکبیر

 

« هیدرولیک »

انرژی و معادله برنولی معادلات افت و دبی رابطه پیوستگی

به عنوان مرجع برای این درس، هم می‌توان از کتاب سیالات استریتر نام برد و هم از کتاب هیدرولیک کانال‌های روباز آقایان ابریشمی و حسینی در واقع هر دوی این کتاب‌ها هر کدام دربرگیرنده بخشی از این مفاهیم هستند ولی در کتاب تألیفی سنجش امیرکبیر، این مفاهیم با ارائه مثال‌های مختلف به طور تفکیک شده اما در یک فصل عنوان شده است.

دانستن نکات مربوط به معادله دارسی و برنولی نقش مهمی در این بخش برای کمک به حل تست‌های مربوطه دارد.

 

« هیدرولیک مجاری روباز »

مفاهیم مجاری روباز و وضعیت و طبقه‌بندی جریان

معادلات محاسبه دبی و سرعت و پیوستگی

انرژی و انرژی مخصوص و پرش هیدرولیکی و تنگ شدگی و بر آمدگی

پروفیل جریان متغیر تدریجی و انواع آن

هیدرولیک سازه‌ها و آنالیز ابعادی

به عنوان مرجع برای این درس، می‌توان از کتاب هیدرولیک کانال‌های روباز آقایان ابریشمی و حسینی نام برد. در کتاب تألیفی سنجش امیرکبیر، هر کدام از این سرفصل‌ها کاملاً شکسته شده و به ارائه مثال‌های عددی و مفهومی برای هرکدام به شکل جداگانه پرداخته شده است تا از اتلاف وقت و کلی نگری پرهیز شود. دانستن نکات مربوط به پرش هیدرولیکی پروفیل جریان و انرژی مخصوص، نقش مهمی در این بخش در کمک به حل تست‌های مربوطه دارد. همچنین این کتاب شامل سؤالات 15 سال گذشته کنکور سراسری و 10 سال سؤالات کنکور دانشگاه آزاد می‌باشد. این کتاب دارای مثال‌های ترکیبی نیز می‌باشد که در واقع از ترکیب مفاهیم قبلی با هم تشکیل شده است.

منابع آزمون کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی آب-منابع آزمون کارشناسی ارشد آبیاری و زهکشی

دروس امتحانی آزمون کارشناسی ارشد گرایش آبیاری و زهکشی

این گرایش شامل 3 درس 1ـ رابطه آب و خاک و گیاه 2ـ سیستم‌های آبیاری 3ـ مهندسی زهکشی می‌باشد که در زیر به آنها اشاره می‌شود:

 

« رابطه آب و خاک و گیاه »

درس رابطه آب و خاک و گیاه یکی از دروس دوره کارشناسی رشته مهندسی آب (مهندسی کشاورزی ـ آبیاری ) بشمار می‌رود که در قالب 3 واحد درسی تدریس می‌شود و در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور و در رشته مهندسی کشاورزی ـ گرایش آبیاری و زهکشی دارای ضریب 2 می‌باشد، به همین دلیل دارای اهمیت ویژه‌ای خواهد بود.

این درس در آزمون سراسری سال های 93 و 96 شامل 20 تست، در سال‌های 92-83 شامل 25 تست، در سال‌های ماقبل آن 30 تست و در آزمون سال‌های گذشته دانشگاه آزاد اسلامی شامل 20 تست بوده است.

منابع و مراجع اصلی این درس که معمولاً در دانشگاه‌های کشور نیز تدریس می‌شود، شامل کتاب روابط آب و خاک تألیف دکتر محمد بای بوردی و کتاب رابطه آب و خاک و گیاه تألیف دکتر امین علیزاده می‌باشد. این کتب حاصل سال‌ها تلاش اساتید بزرگ این رشته دانشگاهی بوده و بسیار جامع می‌باشند.

یکی از مشکلاتی که برای اغلب علاقه‌مندان به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد وجود دارد، کمبود زمان برای مطالعه می‌باشد، بدین ترتیب نیاز به وجود کتابی است که دارای مطالب کافی برای شرح جامع درس مورد نظر در کنار مثال‌ها، پاسخ تست‌های آزمون‌های سال‌های گذشته و نکات کنکوری باشد و کتاب سنجش امیرکبیر نیز با توجه به این دلایل، با صرف زمان و تلاش زیاد گردآوری شده و امید بر آن است که مطلوب واقع گردد.

در هر یک از فصول این کتاب، مطالب کافی برای درک و تفهیم کامل سرفصل وجود دارد، در پایان هر فصل کلیه تست‌های آزمون‌های 14 سال کنکور سراسری کارشناسی ارشد سازمان سنجش و 10 سال کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به فصل همراه با پاسخ کاملاً تشریحی قرار دارد، علاوه بر آن در پایان هر قسمت از فصل، تست‌های تکمیلی و یا مثال‌هایی برای درک عمیق‌تر مطرح شده است. بطور کلی تمام تلاش بکار گرفته شده تا نیازهای داوطلب شرکت در آزمون دانشگاه‌های سراسری و آزاد اسلامی به طور کامل برآورده گردد.

منابع کنکور ارشد زهکشی سنجش امیرکبیر

 

« سیستم‌های آبیاری »

درس سیستم‌های آبیاری در رشته مهندسی کشاورزی گرایش آبیاری و زهکشی در کنکور کارشناسی ارشد سراسری سال 96 شامل 20 تست بوده و ضریب آن (3) می‌باشد و از اهمیت بالایی در بین دروس دیگر برخوردار است. سرفصل­ های اصلی این درس شامل: اصول فیزیکی خاک، اصول شیمیایی خاک، تبخیر و تعرق، راندمان آبیاری، طراحی سیستم­ های آبیاری سطحی، طراحی سیستم­ های آبیاری تحت فشار، سیستم‌های پمپاژ و طراحی خطوط لوله (هیدرولیک لوله‌ها) می‌باشد. طراحی سیستم‌های آبیاری سطحی خود شامل سیستم شیاری، کرتی، نواری و سیستم‌های سطحی مکانیزه می‌گردد و طراحی سیستم‌های آبیاری تحت فشار در 2 مبحث کلی سیستم‌های بارانی و سیستم‌های قطره‌ای خلاصه می‌گردد.

به دلیل گستردگی مباحث این درس منابع زیادی نیز برای سرفصل‌های مذکور وجود دارد که مهمترین و اصلی‌ترین آن‌ها کتاب طراحی سیستم‌های آبیاری دکتر امین علیزاده در 2 جلد و کتاب اصول و عملیات آبیاری قطره‌ای دکتر امین علیزاده است که بدون شک مرجع 80 درصد سؤالات آزمون‌های سراسری می­ باشند. از دیگر کتاب‌های مرجع در طراحی آزمون کارشناسی ارشد می‌توان به هیدرولیک کانا‌ل‌های باز دکتر ابریشم چی و دکتر حسینی، رابطه آب و خاک و گیاه دکتر امین علیزاده، اصول آبیاری قطره‌ای دکتر فرشی و اصول آبیاری بارانی دکتر رحیم زادگان نیز اشاره نمود. اما بدون شک استانداردترین و بهترین منبع برای ایجاد و آمادگی جهت شرکت در آزمون کارشناسی ارشد، سؤالات کنکور سال‌های گذشته است. با بررسی این سؤالات مشخص می‌گردد مهمترین مباحثی که بیشترین تعداد تست را به خود اختصاص داده‌اند، عبارتند از:

ـ راندمان آبیاری شامل مفاهیمی همچون DU، CU، AELQ، PELQ ـ آبیاری قطره‌ای شامل: انواع قطره چکان‌ها و رابطه دبی

ـ فشار در آنها، ادوات تصفیه، نیاز آبشویی و نیاز آبیاری

ـ آبیاری بارانی شامل: انواع سیستم‌های آبیاری بارانی و خصوصیات آنها، شدت پخش آب پاش‌ها، افت مجاز فشار، فشار در لوله‌های اصلی و جانبی، روابط بین نیاز خالص و ناخالص آبیاری، دور آبیاری، زمان آبیاری و دبی سیستم.

ـ آبیاری سطحی شامل: خصوصیات سیستم‌های آبیاری سطحی، طراحی سیستم آبیاری فارو، روش آبیاری کاهشی در سیستم فارو، الگوی توزیع آب روی زمین و روابط کلی بین نیاز آبیاری، دور آبیاری و دبی مورد نیاز.

ـ سیستم‌های سطحی مکانیزه شامل: آبیاری موجی و آبیاری کابلی.

ـ هیدرولیک لوله‌ها شامل: روابط بین توزیع فشار در لوله‌ها، افت اصطکاک، معادله هیزن ویلیامز، شیب زمین و قطر لوله‌ها.

ـ مباحث دیگر شامل: روابط فیزیکی آب در خاک، معادلات نفوذ، معادلات تبخیر

ـ تعرق و نیاز آبیاری، هیدرومدول، ادوات انتقال و اندازه‌گیری دبی آب مانند سیفون‌ها، فلوم‌ها، روزنه‌ها و سرریزها.

انتشارات سنجش امیرکبیر برای این درس کتاب خلاصه و مفیدی ارائه داده است.

این کتاب شامل سؤالات آزمون‌های سراسری سال‌های 76 الی 95 به همراه پاسخ تشریحی آنها می‌باشد. سؤالات این مجموعه کاملاً مشابه سؤالات موجود در دفترچه آزمون است و با توجه به این نکته که هر ساله اشکالاتی در سؤال‌ها و پاسخ آنها از طرف سازمان سنجش کشور وجود دارد، ممکن است در بعضی سؤالات پاسخ صحیح در بین گزینه‌ها نباشد و یا در سؤال پارامتر مورد نیاز برای حل مسئله داده نشده باشد که در حل به آن‌ها توجه شده است. روش کار در این کتاب حل تک تک تست‌ها به صورت کاملاً تشریحی است، به طوری که داوطلبان بدون مراجعه به کتاب‌های مرجع قادر به یادگیری مفاهیم موجود در تست‌ها باشند. برای هر تست فرمول‌های مرتبط به همراه توضیح در مورد پارامترها و نحوه استفاده از فرمول آورده شده است. همچنین توضیحات لازم برای درک مفاهیم موجود در سؤال نیز در ذیل هر جواب به صورت مبسوط بیان گردیده است. در سؤالاتی که به تشخیص مولف دارای اهمیت بیشتری هستند، گزینه‌های موجود در پاسخ سؤال‌ها نیز بررسی و علت اشتباه بودن آن‌ها نیز توضیح داده شده است. از دیگر خصوصیات منحصر به فرد این کتاب، پاسخ‌دهی به 14 سال آزمون کنکور سراسری می‌باشد که چنین مجموعه جامعی در کتاب‌های موجود یافت نمی‌شود. به نظر مولف چنانچه داوطلبان به پاسخ‌ها و اصول بیان شده در این کتاب مسلط گردند می‌توانند در این درس درصد بسیار قابل قبولی در آزمون پیش روی کسب نمایند.

منابع آزمون کارشناسی ارشد آبیاری و زهکشی سنجش امیرکبیر

« مهندسی زهکشی »

درس مهندسی زهکشی یکی از دروس تخصصی دوره کارشناسی رشته مهندسی آب (مهندسی کشاورزی ـ آبیاری) به شمار می‌رود که در قالب 3 واحد درسی تدریس می‌شود و در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور رشته مهندسی کشاورزی ـ گرایش آبیاری و زهکشی دارای ضریب (3) می‌باشد، به همین دلیل دارای اهمیت ویژه‌ای خواهد بود.

این درس در آزمون سراسری سال 96 شامل 20 تست، در سال‌های 92-83 شامل 25 تست، در سال‌های ماقبل آن 30 تست و در آزمون سال‌های گذشته دانشگاه آزاد اسلامی شامل 20 تست بوده است. مباحث این درس شامل: کلیات زهکشی، روابط آب و خاک، فشار آب در خاک، پتانسیل آب در خاک (اجزای پتانسیل، گرادیان هیدرولیکی، قانون دارسی)، منحنی مشخصه رطوبتی خاک، نفوذ آب در خاک، کیفیت آب و خاک، ضریب هدایت هیدرولیکی، زهکش‌های زیر زمینی، لوله‌های زهکشی، پوشش دور لوله‌های زهکش، محاسبه فاصله زهکش‌ها، محاسبه قطر لوله‌های زهکشی، دبی طرح، ضریب کاهش سطح، کانال‌های زهکشی، زهکشی اراضی شیب‌دار، موارد ویژه می‌باشد.

منابع و مراجع اصلی این درس که معمولاً در دانشگاه‌های کشور نیز تدریس می‌شود، شامل Drainage Principles and Applications، Volume 1-4، International Institute for Land Reclamation and Improvement .

کتاب چهار جلدی اصول زهکشی و کاربرد آن که دکتر حسین فرداد ترجمه آن را انجام داده‌اند Modern Land Drainage - Planning ، 

Design and Management of Agricultural Drainage Systems - Lambert K. Smedema ، Willem F.Vlotman ، David W.Rycraft کتاب زهکشی جدید که دکتر امین علیزاده ترجمه آن را انجام داده‌اند و کتاب اصول مهندسی زهکشی و بهسازی خاک تألیف دکتر محمد بای بوردی , کتاب مهندسی زهکشی دکتر بهروز مصطفی زاده فرد این کتب حاصل سال‌ها تلاش اساتید بزرگ این رشته دانشگاهی بوده و بسیار جامع می‌باشند.

با توجه به تعدد منابع موجود و زمان داوطلبین گرامی انتشارات سنجش امیرکبیرکتاب مهندسی زهکشی را به صورت جامع منتشر کرده است.

در هر یک از فصول این کتاب، مطالب کافی برای درک و تفهیم کامل سرفصل وجود دارد، در پایان هر فصل کلیه تست‌های آزمون‌های 14 سال کنکور سراسری کارشناسی ارشد سازمان سنجش و 10 سال کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به فصل همراه با پاسخ کاملاً تشریحی قرار دارد، علاوه بر آن در پایان هر قسمت از فصل، تست‌های تکمیلی و یا مثالهایی برای درک عمیق‌تر مطرح شده است .

رشته گرایش کد ضریب
ضرایب دروس امتحانی به ترتیب دروس
(از راست به چپ)
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
علوم و مهندسی آب
1) آبیاری و زهکشی 1 2 2
2
2 3
3
0
0 0

0

2) سازه های آبی 2 2 2
3
0 0
0
2
2 3

0

3) منابع آب 3 2 2
2
0 0
0
0
0 0

2

4) هواشناسی کشاورزی 4 2 2
0
0 0
0
2
0 0

3

منابع آزمون کارشناسی ارشد آبیاری و زهکشی سنجش امیرکبیر