منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

منابع کنکور کارشناسی ارشد مهندسی آب- مهندسی منابع آب

دروس امتحانی آزمون کارشناسی ارشد گرایش مهندسی منابع آب

این گرایش شامل 3 درس 1ـ هیدرولوژی آب‌های سطحی و زیرزمینی، 2ـ آمار و احتمالات و 3ـ مدیریت منابع آب می‌باشد که در زیر به آنها اشاره می‌شود.

 

« هیدرولوژی آب‌های سطحی و زیرزمینی »

درس هیدرولوژی آب‌های سطحی و زیرزمینی در دوره کارشناسی در قالب یک درس 3 واحدی و به صورت اختیاری ارایه می‌شود. درس هیدرولوژی با تعداد 20 تست و ضریب 3 به عنوان یکی از مهمترین دروس امتحانی کارشناسی ارشد رشته مدیریت منابع آب به شمار می‌رود.

سرفصل‌های این درس عبارتند از مباحث مربوط به بارندگی، حوضه‌های آبریز، رواناب سطحی، تحلیل هیدروگراف، آمار و احتمالات در هیدرولوژی، بازسازی داده‌ها، سیلاب طرح و به طور اجمالی به مباحث نفوذ (تعریف، روش‌های محاسبه، شاخص‌های نفوذ)، خصوصیات فیزیکی حوضه مؤثر بر ایجاد رواناب، هیدرومتری و روش‌های مستقیم اندازه‌گیری آب، منحنی دبی سنج‌، رواناب سطحی (هیدروگراف سیلاب، هیدروگراف واحد طبیعی و مصنوعی)، جداسازی دبی‌پایه از هیدروگراف رودخانه، تعریف هیدرولوژی، جایگاه هیدرولوژی آب‌های سطحی، متغیرهای هیدرولوژی و ارتباط آن‌ها در مقیاس بزرگ، حوضه‌های آبریز، مروری بر هوا و اقلیم‌شناسی (تأثیر بر هیدرولوژی، تفکیک از هیدرولوژی)، بارندگی (مشخصات بارندگی و برگاب، بارندگی (تغییرات مکانی و زمانی، منحنی‌های IDF و DAD)، تبخیر و تعرق (روش‌های محاسبه تبخیر از سطوح آب‌های آزاد) می‌باشد که بیشترین سؤالات در سال‌های گذشته از درس سفره‌های آب زیرزمینی بوده است.

اصلی‌ترین منابع موجود هیدرولوژی کاربردی دکتر امین علیزاده، هیدرولوژی دکتر مهدوی، هیدرولوژی آّ‌ب‌های سطحی دکتر محمد رضا بهبهانی می‌باشد.

در کتاب بانک سؤالات انتشارات سنجش امیرکبیر سعی شده مطالب اصلی و ضروری در یک مجموعه در اختیار علاقمندان قرار گیرد تا بدین‌وسیله دین خود را به دانشجویان این مرز و بوم ادا نماید. در پاسخ‌های تشریحی سؤالات 15 سال اخیر دانشگاه دولتی سعی بر این بوده است که نکات کلیدی و مهم برخی توضیحات تکمیلی جهت تفهیم هر چه بیشتر مطالب به دانشجویان عزیز ارایه شود.

منابع آزمون کارشناسی ارشد مهندسی منابع آب سنجش امیرکبیر

 

« آمار و احتمالات »

مفاهیم این درس در مقطع کارشناسی در درسی با عنوان آمار و احتمالات ارائه می‌گردد. این درس از دروس نسبتا دشوار برای اکثر دانشجویان می‌باشد و درک عمیق از مفاهیم و مسائل این درس برای پاسخ به سؤالات آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور رشته مهندسی کشاورزی منابع آب ضروری است. این درس تنها برای گرایش منابع آب دارای ضریب 2 و برای سه گرایش دیگر فاقد ضریب است. این درس در آزمون کارشناسی ارشد سراسری شامل 20 تست بوده است. مباحث این درس شامل تعریف و اصطلاحات آمار کارشناسی ارشد، توزیع فراوانی،‌ شاخص‌ها، احتمالات، توزیع احتمالی نرمال،‌تئوری‌های نمونه‌برداری، قضاوت‌های آماری، توزیع نمونه‌های کوچک و کاراسکور، رگرسیون و همبستگی می‌باشد. دانشجویی که قصد پاسخگویی به سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد را دارد، باید به بهترین نحو به مفاهیم این درس مسلط باشد. برای تسلط به مفاهیم این درس مطالعه کتابهای ذیل ضروری است:

1- مفاهیم آمار و احتمالات تالیف دکتر عبدالمجید رضایی

1- مقدمه‌ای بر احتمالات و آمار تالیف آل.آلدر و ادوارد بی واسلر ترجمه دکتر عباسعلی زالی و دکتر جعفری شبستری

3- آمار و احتمالات کاربردی تالیف دکتر بهمن یزدی صمدی، دکتر پیغمبری و دکتر امیری ادغان

انتشارات سنجش امیرکبیر با توجه به این که درس آمار مشترک با بسیاری از رشته‌ها می‌باشد اقدام به تألیف این کتاب نموده است که در کتاب به توضیح درس به صورت کاملاً مفهومی و ارائه و حل تست‌ها و سؤالات همراه با پاسخ‌های تشریحی کرده است که این تست‌ها کمک زیادی به درک بهتر درسنامه می‌کنند. همچنین سؤالات مربوط به 15 سال اخیر کنکور سراسری و 5 سال اخیر دانشگاه آزاد در یک کتاب گنجانده شده است که پاسخ تشریحی و سؤالات آن می‌تواند دانشجو را برای کسب درصد بالایی در این درس کمک نماید.

منابع کنکورارشد مهندسی آب گرایش منابع آب

 

« مدیریت منابع آب »

این درس جز دروس اختیاری دوره کارشناسی رشته مهندسی آب می‌باشد. سرفصل این درس عبارتست از: آشنایی اجمالی با اهم قوانین موضوعه در کشور در خصوص منابع آب، آشنایی اجمالی با تشکیلات کشوری مدیریت منابع آب، توزیع آب و نیز مصرف کنند‌گان آب و سهم آنان از منابع کشور، آشنایی اجمالی با عرف‌های موجود در زمینه مالکیت منابع آب و نحوه توزیع و نیز نرخ‌گذاری منابع آب در مناطق مختلف کشور، انواع منابع آب: رودخانه‌ها، چاه ها، قنوات، چشمه‌ها، آبخانه‌ها و دریاها، دریاچه‌ها و برکه‌ها، روش‌های جلوگیری از هرزروی و آلودگی منابع آب (حفاظت منابع آب)، مبانی مدیریت جامع منابع آب در سطح حوزه‌های آبخیز، پایداری منابع آب و ملاحظات زیست‌محیطی و اجتماعی. ضریب آن در کنکور کارشناسی ارشد (3) و تعداد تست‌های آن 20 تست می‌باشد.بیشترین سؤالات در سال گذشته از مبحث انواع برنامه‌ریزی‌های سیستم‌های منابع آب می‌باشد. با توجه به پراکندگی سرفصل این درس و عدم وجود کتابی که تمامی این مباحث را پوشش دهد، لذا برآن شدیم مطالبی را که در آزمون کارشناسی ارشد از آن سؤال مطرح می‌شود را به صورت کامل گردآوری نماییم و تست‌ها و مثال‌هایی برای درک بهتر مطالب در آن قرار دهیم. همچنین سؤالات کنکورهای سراسری و آزاد سال‌های گذشته همراه با پاسخ تشریحی کمک زیادی به دانشجویان می‌نماید.

 

ضرایب و گرایش های علوم و مهندسی آب براساس دفترچه آزمون سال 97

عناوین دروس امتحانی: 1- زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)، 2- ریاضیات، 3- هیدرولیک و هیدرولیک انهار، 4- رابطه آب و خاک و گیاه، 5- سیستم های آبیاری، 6- مهندسی زهکشی، 7- هیدرولوژی، 8- مکانیک خاک، 9- ساختمان های انتقال و توزیع آب، 10- هیدرولوژی آب های سطحی و زیرزمینی، 11- آمار و احتمالات، 12- مدیریت منابع آب، 13- دروس تخصصی هواشناسی کشاورزی (هوا و اقلیم شناسی، زراعت، باغبانی، خاک شناسی، آبیاری، گیاه پزشکی)

رشته گرایش کد ضریب
ضرایب دروس امتحانی به ترتیب دروس
(از راست به چپ)
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
علوم و مهندسی آب
1) آبیاری و زهکشی 1 2 2
2
2 3
3
0
0 0

0

2) سازه های آبی 2 2 2
3
0 0
0
2
2 3

0

3) منابع آب 3 2 2
2
0 0
0
0
0 0

2

4) هواشناسی کشاورزی 4 2 2
0
0 0
0
2
0 0

3
5

منابع آزمون کارشناسی ارشد مهندسی آب-منابع آزمون کارشناسی ارشد مهندسی منابع آب

 

« زبان عمومی و تخصصی »

تعداد سؤالات این درس در آزمون سراسری سال 96 شامل 30 سؤال است. همان‌طور که از نام درس پیداست، شماری از سؤالات این درس زبان عمومی و تعدادی از آن‌ها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی رشته مهندسی آب است. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اکثر رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند. خواندن کتاب‌های زبان عمومی و همچنین زبان تخصصی موسسه سنجش امیرکبیر برای رسیدن به تسلط در این درس کفایت می‌کند. در کتاب زبان عمومی مطالب گرامری و یک سری لغات و اصطلاحات عمومی و همچنین تست‌های عمومی رشته‌های مختلف گنجانده شده و داوطلبان حتی در صورت فراموشی درس زبان می‌توانند خود را به سطح مطلوبی با استفاده از این کتاب برسانند. در کتاب زبان تخصصی موسسه سنجش امیرکبیر افزون بر بررسی و ارایه پاسخ تشریحی و ترجمه تست‌های کنکورهای کارشناسی ارشد سال‌های قبل (از سال 95 ـ 75) لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته مهندسی آب به همراه ترجمه آن‌ها گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تست‌های چهارگزینه‌ای تألیفی برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد با سؤالات درس زبان تخصصی این رشته آورده شده است.

 

« ریاضیات »

درس ریاضیات در رشته کشاورزی آب در آزمون کارشناسی ارشد سراسری سال 96 شامل 25 تست بوده و ضریب آن 2 می‌باشد. مواد امتحانی این درس مجموعه‌ای از مطالب ریاضی کنکور کارشناسی و ریاضیات دانشگاهی است. در دانشگاه دانشجویان رشته کشاورزی آب ریاضیات (1)، (2) و (3) را می­ گذرانند که ریاضیات (3) مانند درس معادلات دیفرانسیل سایر رشته­ های مهندسی است. سرفصل‌هایی که در کنکور کشاورزی آب از آن سؤال مطرح می‌شود شامل: یادآوری، تابع، حد و پیوستگی، مشتق و کاربرد آن، معادلات دیفرانسیل مرتبه اول و دوم، انتگرال و کاربرد آن، دنباله و سری، اعداد مختلط، بردار، ماتریس، توابع چند متغیره، انتگرال دوگانه و سه گانه، انتگرال روی خم و روی سطح، مختصات قطبی، سری‌ها، قضایای دیورژانس، استوکس، هندسه تحلیلی، توابع برداری، تبدیل لاپلاس و کاربردهای آن طرح شده‌اند. برای فائق آمدن بر سؤالات این درس می­ توان از کتاب­ های ریاضیات دانشگاهی مانند معادلات دیفرانسیل دکتر شیدفر و معادلات دیفرانسیل و کاربردهای آن جورج اف استفاده نمود. با توجه به گستردگی این درس و همچنین ممکن است در دانشگاه تمامی سرفصل‌های لازم تدریس نشده باشد و اینکه اکثر دانشجویان در این درس پایه ضعیفی دارند انتشارات سنجش  امیرکبیر اقدام به تألیف کتابی نموده که کلیه مباحث مربوطه از پایه با بیانی سلیس و روان بیان شده است و همچنین با توجه به اینکه این درس نیاز به حل تمرین زیادی دارد تست‌ها و مثال‌های زیادی همراه با پاسخ تشریحی و توضیحات لازم برای درک بهتر سؤال آورده شده است که برای مسلط شدن بر این درس منبع جامع و کافی می‌باشد.

 

« هیدرولیک و هیدرولیک انهار »

درس هیدرولیک و هیدرولیک انهار در کنکور کارشناسی ارشد سراسری سال 96 شامل 20 سؤال بوده و از ضریب 2 برای گرایش‌های آبیاری و زهکشی، مهندسی منابع آب و از ضریب 3 برای گرایش سازه‌های آبی برخوردار است.

مفاهیم این درس در مقطع کارشناسی در سه درس سه واحدی جداگانه با عناوین 1ـ مکانیک سیالات 2ـ هیدرولیک 3ـ هیدرولیک کانال‌های روباز ارائه می‌شود. درس اول مربوط به مفاهیم پایه سیالات و خواص و تعاریف آن درس دوم، مفاهیم مربوط به مجاری تحت فشار (بسته) و لوله و درس سوم در برگیرنده مفاهیم مجاری و کانال های روباز می‌باشد.

دانشجویی که قصد پاسخگویی به سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد را دارد، باید به بهترین نحو به مفاهیم این سه درس، مسلط باشد.

سرفصل‌های این سه درس به طور جداگانه شامل موارد زیر است:

« مکانیک سیالات »

خواص سیالات مانند تنش برشی

استاتیک سیالات مانند شناوری و مرکز فشار

دینامیک سیالات مانند حرکت با شتاب و بدون شتاب

انرژی سیال و پمپاژ مانند معادله برنولی

مرجع این درس کتاب سیالات استریتر می‌باشد اما این مرجع مفاهیم بسیار گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و ممکن است باعث سردرگمی شود. بنابراین در کتاب هیدرولیک و هیدرولیک انهار انتشارات سنجش امیرکبیر، سعی بر آن شده تا این مفاهیم، به شکل کاملاً دسته‌بندی شده ارائه گردد تا امکان دسترسی به آن‌ها آسان گردد. ثانیاً در این کتاب سعی شده تا با در نظر گرفتن انواع مثال‌های مختلف هم از لحاظ مفهومی و هم عددی، این مسائل بهتر قابل فهم و حل برای دانشجو باشد.

دانستن نکات مربوط به تنش برشی ممان اینرسی و نیروی هیدرواستاتیک نقش مهمی در این بخش در کمک به حل تست‌های مربوطه را دارد.

منابع آزمون کارشناسی ارشد مهندسی منابع آب سنجش امیرکبیر

« هیدرولیک »

انرژی و معادله برنولی معادلات افت و دبی رابطه پیوستگی

به عنوان مرجع برای این درس، هم می‌توان از کتاب سیالات استریتر نام برد و هم از کتاب هیدرولیک کانال‌های روباز آقایان ابریشمی و حسینی در واقع هر دوی این کتاب‌ها هر کدام دربرگیرنده بخشی از این مفاهیم هستند ولی در کتاب تألیفی سنجش، این مفاهیم با ارائه مثال‌های مختلف به طور تفکیک شده اما در یک فصل عنوان شده است.

دانستن نکات مربوط به معادله دارسی و برنولی نقش مهمی در این بخش برای کمک به حل تست‌های مربوطه دارد.

 

« هیدرولیک مجاری روباز »

مفاهیم مجاری روباز و وضعیت و طبقه‌بندی جریان

معادلات محاسبه دبی و سرعت و پیوستگی

انرژی و انرژی مخصوص و پرش هیدرولیکی و تنگ شدگی و بر آمدگی

پروفیل جریان متغیر تدریجی و انواع آن

هیدرولیک سازه‌ها و آنالیز ابعادی

به عنوان مرجع برای این درس، می‌توان از کتاب هیدرولیک کانال‌های روباز آقایان ابریشمی و حسینی نام برد. در کتاب تألیفی سنجش، هر کدام از این سرفصل‌ها کاملاً شکسته شده و به ارائه مثال‌های عددی و مفهومی برای هرکدام به شکل جداگانه پرداخته شده است تا از اتلاف وقت و کلی نگری پرهیز شود. دانستن نکات مربوط به پرش هیدرولیکی پروفیل جریان و انرژی مخصوص، نقش مهمی در این بخش در کمک به حل تست‌های مربوطه دارد. همچنین این کتاب شامل سؤالات 15 سال گذشته کنکور سراسری و 10 سال سؤالات کنکور دانشگاه آزاد می‌باشد. این کتاب دارای مثال‌های ترکیبی نیز می‌باشد که در واقع از ترکیب مفاهیم قبلی با هم تشکیل شده است.

منابع آزمون کارشناسی ارشد مهندسی منابع آب سنجش امیرکبیر