منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد مجموعه زراعت و اصلاح نباتات

 

فارغ التحصیلان رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت و اصلاح نباتات برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند خود را در هر یک از 4 گرایش :

1ـ مهندسی اصلاح نباتات، 

2ـ مهندسی زراعت

 3ـ علوم و تکنولوژی بذر 

4ـ کشاورزی اکولوژیک مورد آزمایش قرار دهند.

 

دروس مشترک آزمون برای گرایش های

«اصلاح نباتات، زراعت، علوم و تکنولوژی بذر، کشاورزی اکولوژیک »

زبان عمومی و تخصصی و زراعت در بین این گرایش ها مشترک می‌باشد و ضرایب آن‌ها برای هر گرایش به صورت زیر می‌باشد:

 

 

گرایش

ضریب زبان عمومی و تخصصی

ضریب زراعت

1) مهندسی اصلاح نباتات

2

2

2) مهندسی زراعت

2

4

3) علوم و تکنولوژی بذر

2

2

4) کشاورزی اکولوژیک

2

3

 

منابع ارشد مهندسی زراعت کشاورزی سنجش امیر کبیر

« زبان عمومی و تخصصی »

تعداد سؤالات این درس در آزمون سراسری سال 96 شامل 30 سؤال و ضریب آن برای کلیه گرایش‌ها 2 است. همان‌طور که از نام درس پیداست، 15 سؤال این درس زبان عمومی و 15 سؤال آن نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی رشته زراعت و اصلاح نباتات است که این 15 سؤال تخصصی به صورت 3 متن تخصصی که هر متن حاوی 5 سؤال از همان متن است می‌باشد. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان مهارت داشته باشند پاسخ دادن به سؤالات این درس می‌تواند در بالا بردن رتبه داوطلب بسیار موثر باشد، چراکه اکثر داوطلبین به علت نداشتن مهارت کافی در این درس قادر به پاسخ‌گویی این سؤالات نمی‌باشند. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اکثر رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف فرق می‌کند و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند. کتاب زبان تخصصی Agriculture 1 و Agriculture 2 در بعضی دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواندن کتاب‌های زبان عمومی و همچنین زبان تخصصی موسسه سنجش امیرکبیر برای رسیدن به تسلط در این درس کفایت می‌کند. در کتاب زبان عمومی مطالب گرامری و یک سری لغات و اصطلاحات عمومی و همچنین تست‌های عمومی رشته‌های مختلف گنجانده شده و داوطلبان حتی در صورت فراموشی درس زبان می‌توانند خود را به سطح مطلوبی با استفاده از این کتاب برسانند. در کتاب زبان تخصصی موسسه  سنجش امیرکبیر افزون بر بررسی و ارایه پاسخنامه تشریحی و ترجمه تست‌های کنکورهای کارشناسی ارشد سال‌های قبل (از سال 95 ـ 75) لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته کشاورزی به همراه ترجمه آن‌ها گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تست‌های چهارگزینه‌ای تألیفی برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد با سؤالات درس زبان تخصصی این رشته آورده شده است.

کارشناسی ارشد مجموعه زراعت و اصلاح نباتات سنجش امیر کبیر

 

« زراعت »

مفاهیم این درس در مقطع کارشناسی در سه درس با عناوین 1- زراعت عمومی، 2- زراعت نباتات صنعتی، 3- زراعت نباتات علوفه‌ای، 4- زراعت غلات 5- زراعت حبوبات ارائه می‌گردد و در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور رشته مهندسی کشاورزی- گرایش زراعت و اصلاح نباتات برای گرایش زراعت دارای ضریب 4، اصلاح نباتات دارای ضریب 2، علوم و تکنولوژی بذر و کشاورزی اکولوژیک دارای ضریب 3 می‌باشد، به همین دلیل دارای اهمیت ویژه‌ای خواهد بود. این درس در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 شامل 25 تست بوده است. مباحث امتحانی این درس زراعت عمومی و دیمکاری، تناوب زراعی، زراعت غلات، گیاهان صنعتی، دیم‌کاری و گیاهان علوفه‌ای است. که در سال 90 بخش زراعت عمومی بیشترین سؤالات را به خود اختصاص داده است و همچنین توجه بیشتری به سؤالات محاسباتی شده است.

دانشجویی که قصد پاسخگویی به سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد را دارد،‌ باید به بهترین نحو به مفاهیم این سه درس، مسلط باشد. برای تسلط به مفاهیم این درس مطالعه کتاب‌های ذیل ضروری است:

1ـ‌ زراعت عمومی دکتر محمدرضا خواجه‌پور

2ـ گیاهان صنعتی دکتر محمدرضا خواجه‌پور

3ـ زراعت گیاهان علوفه‌ای دکتر هادی کریمی

4ـ زراعت خصوصی دکتر کاظمی

5ـ زراعت در مناطق خشک عوض کوچکی

6- دیمکاری دکتر رستگار

انتشارات سنجش امیرکبیر کتابی تحت عنوان زراعت تألیف نموده است که خلاصه مفید و کافی از منابع این درس می‌باشد و دانشجو برای تسلط به این درس نیاز به مراجعه به تمامی این منابع ندارد بلکه با مطالعه کتاب سنجش امیرکبیر می‌توانند به تمام مطالب و سر فصل‌ها تسلط پیدا کند در این کتاب همچنین سؤالات گذشته کنکور و تست‌های چهار گزینه‌ای تألیفی در آخر هر فصل گنجانده شده است که می‌تواند کمک شایانی به داوطلب نماید.

کارشناسی ارشد مجموعه زراعت و اصلاح نباتات سنجش امیر کبیر

 

« طرح آزمایش های کشاورزی »

مفاهیم این درس در مقطع کارشناسی در درسی با عنوان طرح آزمایشات کشاورزی 1 ارائه می‌گردد. همچنین دانشجویان علاقمند می‌توانند درس طرح آزمایشات 2 را به عنوان درس اختیاری نیز بگذرانند. این درس از دروس بسیار مهم و نسبتاً دشوار برای اکثر دانشجویان می‌باشد و درک عمیق از مفاهیم و مسائل این درس برای پاسخ به سؤالات آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور رشته مهندسی کشاورزی ـ گرایش زراعت و اصلاح نباتات ضروری است. این درس برای گرایش اصلاح نباتات، زراعت و کشاورزی اکولوژیک دارای ضریب 2 و برای گرایش علوم و تکنولوژی بذر فاقد ضریب است. این درس در آزمون کارشناسی ارشد سراسری سال 96 شامل 20 تست بوده است. دانشجویی که قصد پاسخگویی به سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد را دارد، باید به بهترین نحو به مفاهیم این درس، مسلط باشد. مباحث امتحانی این درس مروری بر مباحث آمار، طرح‌ها، مربع لاتین، مقایسات، آزمایشات و مفروضات تجزیه واریانس می‌باشد که در برخی از مباحث مانند مفروضات تجزیه واریانس مباحث آمار در سال‌های اخیر سؤالی طرح نشده است و در سایر مباحث پراکندگی سؤالات به یک صورت بوده است. برای تسلط به مفاهیم این درس مطالعه کتابهای ذیل ضروری است:

1ـ مفاهیم آمار و احتمالات دکتر عبدالحمید رضایی 2ـ طرح های آزمایشی در علوم کشاورزی دکتر عبدالله بصیری

3ـ طرح و تحلیل آزمایش‌های کشاورزی دکتر محمدتقی آساد 4ـ طرح های آزمایش در کشاورزی دکتر مصطفی ولی زاده، دکتر محمد مقدم

5ـ طرح آزمایش در پژوهش‌های کشاورزی دکتر بهمن یزدی صمدی، دکتر عبدالمجید رضایی، دکتر مصطفی ولی زاده

کتاب سنجش امیرکبیر تمامی این مراجع را به صورت یکجا جمع آوری کرده است و از بیان مطالب اضافی که جزو سرفصل کنکور نیست خودداری شده است و بیان روان و ساده این مطالب دانشجو را در درک بهتر یاری می‌نماید. مثال‌ها و تست‌های طرح شده در آخر هر فصل برای ارزیابی دانشجو بسیار مفید است.

 

« ژنتیک »

مفاهیم این درس در مقطع کارشناسی در درسی با عنوان ژنتیک ارایه می‌گردد. این درس از دروس نسبتاً دشوار برای اکثر دانشجویان می‌باشد و درک عمیق از مفاهیم و مسائل این درس برای پاسخ به سؤالات آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور رشته مهندسی کشاورزی ـ گرایش زراعت و اصلاح نباتات ضروری است. این درس تنها برای گرایش اصلاح نباتات دارای ضریب 3و برای سه گرایش دیگر فاقد ضریب است. این درس در آزمون سراسری سال 96 شامل 20 تست بوده است. مباحث این درس شامل: ژنتیک مندلی و مقدمه، جنسیت، میکروارگانیسم، کمی، جمعیت، ژن‌ها، تقسیمات سلولی، گامتوژنز، سیتوژنتیک و جهش و موتاسیون،‌وراثت سیتوپلاسمی و تغییر در ساختمان ژن‌ها می‌باشد که بیشترین توجه در سال گذشته مبحث وراثت سیتوپلاسمی بوده است و همچنین فصل‌های ژنتیک، ژنتیک مندلی و کمی 65% سؤالات را به خود اختصاص داده است. دانشجویی که قصد پاسخگویی به سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد را دارد، باید به بهترین نحو به مفاهیم این درس، مسلط باشد.برای تسلط به مفاهیم این درس مطالعه کتابهای ذیل ضروری است:

1ـ اصول و مبانی ژنتیک بهمن یزدی صمدی 2ـ اصول و مسائل ژنتیک ویلیام استانسفیلد

3ـ ژنتیک از دیدگاه مولکولی(براون) 4ـ جزوات اساتید دانشگاه تهران، تبریز، اصفهان

5ـ مبانی ژنتیک حمدالله کاظمی اربط(جزوه)

با توجه به دشوار بودن این درس و پراکندگی منابع انتشارات سنجش امیرکبیر کتابی تحت عنوان ژنتیک تألیف نموده است که می‌تواند منبع مفید و کافی برای دانشجویان محسوب شود و از مزایای این کتاب تست‌ها و سؤالات گذشته کنکورهای سراسری و آزاد می‌باشد که می‌تواند به رقابت بین داوطلبان کمک کند.

منابع کنکور ارشد زراعت کشاورزی - سنجش امیرکبیر

 

« آمار و احتمالات»

مفاهیم این درس در مقطع کارشناسی در درسی با عنوان آمار و احتمالات ارائه می‌گردد. این درس از دروس نسبتا دشوار برای اکثر دانشجویان است و درک عمیق از مفاهیم و مسائل این درس برای پاسخ به سؤالات آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور رشته مهندسی کشاورزی ـ گرایش زراعت و اصلاح نباتات ضروری است. این درس تنها برای گرایش اصلاح نباتات دارای ضریب 2 و برای سه گرایش دیگر فاقد ضریب است. این درس در آزمون سراسری سال 96 شامل 20 تست بوده است. مباحث این درس شامل تعریف و اصطلاحات آمار، توزیع فراوانی،‌ شاخص‌ها، احتمالات، توزیع احتمالی نرمال،‌تئوری‌های نمونه‌برداری، قضاوت‌های آماری، توزیع نمونه‌های کوچک و کای اسکوئر، رگرسیون و همبستگی می‌باشد .دانشجویی که قصد پاسخگویی به سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد را دارد، باید به بهترین نحو به مفاهیم این درس، مسلط باشد. برای تسلط به مفاهیم این درس مطالعه کتاب های ذیل ضروری است:

1ـ مفاهیم آمار و احتمالات تالیف دکتر عبدالمجید رضایی

2ـ مقدمه‌ای بر احتمالات و آمار تألیف آل.آلدر و ادوارد بی واسلر ترجمه دکتر عباسعلی زالی و دکتر جعفری شبستری

3ـ آمار و احتمالات کاربردی تألیف دکتر بهمن یزدی صمدی، دکتر پیغمبری و دکتر امیری ادغان

انتشارات سنجش امیرکبیر با توجه به این که درس آمار مشترک با بسیاری از رشته‌ها می‌باشد اقدام به تألیف این کتاب نموده است که در کتاب به توضیح درس به صورت کاملاً مفهومی و ارائه و حل تست‌ها و سؤالات همراه با پاسخ‌های تشریحی کرده است که این تست‌ها کمک زیادی برای درک بهتر درسنامه می‌کنند. همچنین سؤالات مربوط به 15 سال اخیر کنکور سراسری و 5 سال اخیر دانشگاه آزاد در یک کتاب گنجانده شده است که پاسخ تشریحی و سؤالات آن می‌تواند دانشجو را برای کسب درصد بالایی از این درس کمک نماید.

کارشناسی ارشد مجموعه زراعت و اصلاح نباتات سنجش امیر کبیر

 

« اصلاح نباتات »

مفاهیم این درس در مقطع کارشناسی در درسی با عنوان اصول اصلاح نباتات ارائه می‌گردد. این درس از دروس دشوار برای اکثر دانشجویان می‌باشد و درک عمیق از مفاهیم و مسائل این درس برای پاسخ به سؤالات آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور رشته مهندسی کشاورزی ـ گرایش زراعت و اصلاح نباتات ضروری است. این درس تنها برای گرایش اصلاح نباتات دارای ضریب 3 و برای سه گرایش دیگر فاقد ضریب است. این درس در آزمون سراسری سال 96 شامل 20 تست بوده است. مباحث این درس شامل روش های تولیدمثل، مکانیسم‌ها،‌ پلی پلوئیدی، روش‌های اصلاح گیاهان،‌اینبرینگ، ژنتیک کمی، اصلاح گیاهان زراعی، بازده و ذخایر ژنتیکی، اصلاح ارقام مهندسی ژنتیک، موتاسیون و اصلاح برای مقاومت آزمون‌ها می‌باشد که در سال گذشته توجه شایانی به بخش اصلاح گیاهان زراعی دگرگشن و بازده ژنتیکی شده است و در برخی از مباحث هم مانند مکانیسم‌ها و یا موتاسیون سؤالی مطرح نشده است. دانشجویی که قصد پاسخگویی به سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد را دارد، باید به بهترین نحو به مفاهیم این درس، مسلط باشد.برای تسلط به مفاهیم این درس مطالعه کتاب های ذیل ضروری است:

1ـ اصول اصلاح نباتات دکتر محمد فارسی، عبدالرضا باقری 2ـ اصلاح نباتات دکتر بهمن اهدایی

3ـ اصلاح گیاهان زراعی دکتر ارزانی

انتشارات سنجش امیرکبیر کتابی تألیف نموده است که تمامی مطالب و سرفصل‌های این درس را با بیانی ساده و قابل فهم مطرح کرده است همچنین در این کتاب تمامی تست‌های سراسری و آزاد سال‌های گذشته با پاسخ تشریحی گنجانده شده است.

 

« فیزیولوژی گیاهان زراعی »

مفاهیم این درس در مقطع کارشناسی در درسی با عنوان فیزیولوژی گیاهان زراعی ارائه می‌گردد و از دروس بسیار مهم رشته مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات می‌باشد. در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور رشته مهندسی کشاورزی ـ گرایش زراعت و اصلاح نباتات برای گرایش زراعت، کشاورزی اکولوژیک دارای ضریب 3، برای گرایش علوم و تکنولوژی بذر ضریب 2 و برای گرایش اصلاح نباتات فاقد ضریب می‌باشد. این درس در آزمون سراسری شامل 25 تست بوده است. مباحث این درس شامل فتوسنتز و تنفس تثبیت توسط جوامع گیاهی و انتقال و توزیع مواد فتوسنتزی تنظیم رشد گیاه و جوانه زنی بذور، نمو بذر، تکامل فردی ، تغذیه عناصر معدنی و روابط آب می‌باشد که در سال گذشته بخش انتقال و توزیع مواد فتوسنتزی و تثبیت بیشترین سؤالات را به خود اختصاص داده است. دانشجویی که قصد پاسخگویی به سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد را دارد، باید به بهترین نحو به مفاهیم این سه درس، مسلط باشد. برای تسلط به مفاهیم این درس مطالعه کتاب های ذیل ضروری است:

1ـ فیزیولوژی گیاهان زراعی ترجمه دکتر غلام حسین سرمدنیا

2ـ فیزیولوژی عملکرد گیاهان زراعی دکتر عوض کوچکی

3ـ فیزیولوژی گیاهی تایزوزایگر

4ـ فیزیولوژی گیاهی (جلد اول) دکتر احمدی

انتشارات سنجش امیرکبیر کتابی را تألیف نموده است که تمامی مطالب مهم و کنکوری طبق سرفصل دانشگاه را به صورت یکجا گردآوری کرده است و با بیانی روان توضیح داده است که دانشجو با هر سطح علمی با مطالعه درسنامه آن می‌تواند بر این درس مسلط شود، همچنین تست‌ها و مثال‌های موجود کمک زیادی برای فهم بهتر مطلب می‌کند.

کارشناسی ارشد مجموعه زراعت و اصلاح نباتات سنجش امیر کبیر

 

« اکولوژی »

مفاهیم این درس در مقطع کارشناسی در درسی با عنوان اکولوژی ارائه می‌گردد و از دروس بسیار جذاب و ساده رشته مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات می‌باشد. مطالعه دقیق این درس در ارتقاء رتبه داوطلبین بسیار موثر می‌باشد. در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور رشته مهندسی کشاورزی ـ گرایش زراعت و اصلاح نباتات برای گرایش زراعت، علوم و تکنولوژی بذر دارای ضریب 2 و کشاورزی اکولوژیک دارای ضریب 3 و برای گرایش اصلاح نباتات فاقد ضریب می‌باشد. این درس در آزمون سراسری سال 96 شامل 20 تست بوده است. مباحث این درس در دانشگاه سراسری شامل اکوسیستم، سیستم‌های اکولوژی، جمعیت و جامعه و روابط متقابل موجودات زنده، تأثیر عوامل اکولوژیکی بر رشد موجودات زنده، اکولوژی محیط‌های مختلف . دانشجویی که قصد پاسخگویی به سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد را دارد، باید به بهترین نحو به مفاهیم این سه درس، مسلط باشد. برای تسلط به مفاهیم این درس مطالعه کتابهای ذیل ضروری است:

1ـ اکولوژی عمومی دکتر اردکانی، دکتر عوض کوچکی

2ـ مبانی اکولوژی دکتر اردکانی، دکتر عوض کوچکی

3ـ اکولوژی دکتر باقری

انتشارات سنجش امیرکبیر کتابی تحت عنوان اکولوژی تألیف نموده که متن و درسنامه قوی و سلیس آن به دانشجویان کمک می‌کند که مطالب را بهتر متوجه شوند و همچنین کتابی که در آن سؤالات 15 سال اخیر دانشگاه سراسری و 5 سال دانشگاه آزاد گنجانده شده است می‌تواند سبب تسلط بیشتر دانشجویان و آشنایی آن‌ها به نوع سؤالات شود.

 

« خاکشناسی »

مفاهیم این درس در مقطع کارشناسی در درسی با همین عنوان ارائه می‌گردد و از دروس بسیار مهم و ساده رشته مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات می‌باشد. در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور رشته مهندسی کشاورزی ـ گرایش زراعت و اصلاح نباتات برای گرایش زراعت ضریب 1، کشاورزی اکولوژیک دارای ضریب 2 و برای گرایش اصلاح نباتات و علوم و تکنولوژی بذر فاقد ضریب می‌باشد. این درس در آزمون سراسری سال 96 شامل 20 تست بوده است. مباحث این درس شامل مفاهیم خاک،‌ خواص فیزیکی و مواد آلی و مینرالوژی خاک و حاصلخیزی و اکولوژی، شیمی و مدیریت آب و خاک می‌باشد. دانشجویی که قصد پاسخگویی به سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد را دارد، باید به بهترین نحو به مفاهیم این سه درس، مسلط باشد. برای تسلط به مفاهیم این درس مطالعه کتابهای ذیل ضروری است:

1ـ خاکشناسی عمومی دکتر شهلا محمودی

2ـ مبانی خاکشناسی دکتر الیاس آذر

کتاب خاک شناسی سنجش امیرکبیر با پاسخ به سؤالات کنکور ارشد 15 سال اخیر و درسنامه روان و ساده و ارایه مثال‌های متعدد تألیفی و آوردن تست‌های متفاوت در این کتاب تقریباً دانشجو را از مراجعه به منابع مختلف بی‌نیاز می‌کند.

کارشناسی ارشد مجموعه زراعت و اصلاح نباتات سنجش امیر کبیر

 

« بیوشیمی »

مفاهیم این درس در مقطع کارشناسی در درسی با عنوان بیوشیمی ارایه می‌گردد و از دروس نسبتاً دشوار رشته مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات می‌باشد. در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور رشته مهندسی کشاورزی ـ گرایش زراعت و اصلاح نباتات برای گرایش علوم و تکنولوژی بذر دارای ضریب 2 و برای سایر گرایشها فاقد ضریب می‌باشد. این درس در آزمون کارشناسی ارشد سال 92 شامل 25 تست بوده است. مباحث این درس شامل کربوهیدرات‌ها،‌ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه، لیپیدها، آنزیم‌ها، موادمعدنی، اسیدنوکلئیک، راه‌های متابولیسم واسطه‌ای و بیوانرژتیک و اکسیداسیون بیولوژیک می‌باشد که در دو سال گذشته توجه زیادی به بخش آنزیم‌ها، لیپیدها و پروتئین‌ها و اسید آمینه شده است. دانشجویی که قصد پاسخگویی به سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد را دارد، باید به بهترین نحو به مفاهیم این سه درس، مسلط باشد.برای تسلط به مفاهیم این درس مطالعه کتاب های ذیل ضروری است:

1ـ بیوشیمی عمومی برای دانشجویان پزشکی، دکتر پرویز شهبازی، دکتر ناصر ملک نیا

2ـ چکیده بیوشیمی دکتر پروین پاسالار

3ـ بیوشیمی هارپر

4ـ جزوه‌ی بیوشیمی باقری دانشگاه شیراز

کتاب سنجش امیرکبیر خلاصه مفید از مباحث بیوشیمی می‌باشد که دانشجو با مطالعه دقیق این کتاب می‌تواند به درصد مناسبی دست یابد و همچنین مطالعه تست‌ها و مثال‌هایی که در کتاب است می‌تواند کمک زیادی به فهم بهتر این درس کند.

 

« کنترل و گواهی بذر »

مفاهیم این درس در مقطع کارشناسی در دروسی با عنوان تکنولوژی بذر، مواد تنظیم کننده رشد گیاهی و فیزیولوژی گیاهان زراعی ارائه می‌گردد و از دروس نسبتاً ساده و جذاب رشته مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات می‌باشد. در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور رشته مهندسی کشاورزی ـ گرایش زراعت و اصلاح نباتات برای گرایش علوم و تکنولوژی بذر دارای ضریب 4 و برای سایر گرایش ها فاقد ضریب می‌باشد. این درس در آزمون سراسری سال 96 شامل 20 تست بوده است. مباحث این درس شامل آزمون‌ها، رطوبت‌ها، بازرسی مزرعه، برچسب زنی، ایزولاسیون مواد شیمیایی، سازمان‌ها، کمون و شیمی بذر،‌انبارداری و زوال بذر، بوجاری، حمل و نقل، ضدعفونی کردن بذر می‌باشد، دانشجویی که قصد پاسخگویی به سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد را دارد، باید به بهترین نحو به مفاهیم این سه درس مسلط باشد. برای تسلط به مفاهیم این درس مطالعه کتابهای ذیل ضروری است:

1ـ علوم و تکنولوژی بذر ترجمه افشین سلطانی، بهنام کامکار، فرشید اکرم قادری

2ـ فیزیولوژی گیاهان زراعی ترجمه دکتر عوض کوچکی، غلامحسین سرمدنیا

3ـ فیزیولوژی بذر ترجمه حمید رحیمیان، محمود خسروی

4ـ مواد تنظیم کننده رشد گیاهی ترجمه قدرت الله فتحی، بهروز اسماعیل پور

کتابسنجش امیر کبیر سعی نموده تمامی مطالب و سرفصل‌های کنکور کارشناسی ارشد را با نثری روان و ساده ارائه دهد و مجموعه نسبتاً کامل از تست‌ها و مثال‌ها را جمع‌آوری نموده است که دانشجو را در پاسخگویی به سؤالات این درس کمک می‌کند.

کارشناسی ارشد مجموعه زراعت و اصلاح نباتات سنجش امیر کبیر

 

« اصول مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی و علف‌های هرز »

مفاهیم این درس در مقطع کارشناسی در دروسی با عناوین علف های هرز، بیماری های گیاهی ارائه می‌گردد و از دروس نسبتاً دشوار رشته مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات می باشد. در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش و آموزش کشور رشته مهندسی کشاورزی ـ گرایش زراعت و اصلاح نباتات برای گرایش کشاورزی اکولوژیک دارای ضریب 2 و برای سایر گرایش‌ها فاقد ضریب می‌باشد. این درس در آزمون سراسری سال 96 شامل 20 تست بوده است. مباحث این درس آفات گیاهان زراعی و دشمنان طبیعی، انواع حشره‌کش‌ها، سم‌شناسی، علف‌های هرز و کنترل بیولوژیکی آفات، انواع کنترل‌ها و بیماری‌های گیاهی و ویروسی می‌باشد. دانشجویی که قصد پاسخگویی به سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد را دارد، باید به بهترین نحو به مفاهیم این سه درس، مسلط باشد.برای تسلط به مفاهیم این درس مطالعه کتاب های ذیل ضروری است:

1ـ کتاب اصول مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی تألیف دکتر محمد خانجانی، جعفر خلقانی و محمد جواد سلیمانی پری

2ـ جزوه اصول مبارزه با آفات دکتر غلامرضا رسولیان

3ـ کتاب اصول مبارزه با بیماریهای گیاهی تألیف دکتر علی آهومنش

4ـ کتاب مدیریت علمی علفهای هرز ترجمه و تدوین دکتر محمدحسن راشد محصل و کاظم وفابخش

5ـ جزوه علفهای هرز دکتر محمدحسن راشد

کتاب سنجش امیر کبیر تمامی مطالب مهم این منابع را گردآوری کرده و دانشجو را از مراجعه به این منابع بی‌نیاز می‌کند و تست‌ها و مثال‌های موجود همراه با پاسخ تشریحی سبب ارزیابی دانشجو می‌شود و همچنین جمع‌آوری سؤالات سال های گذشته کنکورهای سراسری و آزاد دانشجو را با سؤالات این درس آشنا می‌کند.

 

ضرایب و گرایش های مجموعه زراعت و اصلاح نباتات براساس دفترچه آزمون سال 97

 

عناوین دروس امتحانی: 1- زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)، 2- زراعت، 3- طرح آزمایش های کشاورزی، 4- ژنتیک، 5- آمار و احتمالات، 6- اصلاح نباتات، 7- فیزیولوژی گیاهان زراعی، 8- اکولوژی، 9- خاک شناسی، 10- کنترل و گواهی بذر، 11- اصول مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی و علف های هرز.

کارشناسی ارشد مجموعه زراعت و اصلاح نباتات سنجش امیر کبیر