منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد مجموعه علوم دام و طیور (کد 1309) (سراسری) سنجش امیرکبیر

« زبان عمومی و تخصصی »

تعداد سؤالات این درس در کنکور سراسری مهندسی علوم دامی سال 96 شامل، 30 سؤال و ضریب آن 1 می‌باشد. همان‌طور که از نام درس پیداست، شماری از سؤالات این درس زبان عمومی و تعدادی از آن‌ها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی رشته مهندسی کشاورزی دام و طیور است. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اکثر رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند. خواندن کتاب‌های زبان عمومی و همچنین زبان تخصصی موسسه  سنجش امیرکبیربرای رسیدن به تسلط در این درس کفایت می‌کند. در کتاب زبان عمومی مطالب گرامری و یک سری لغات و اصطلاحات عمومی و همچنین تست‌های عمومی رشته‌های مختلف گنجانده شده و داوطلبان حتی در صورت فراموشی درس زبان می‌توانند با استفاده از این کتاب خود را به سطح مطلوبی برسانند. در کتاب زبان تخصصی موسسه  سنجش امیرکبیرافزون بر بررسی و ارایه پاسخ تشریحی و ترجمه تست‌های کنکورهای کارشناسی ارشد سال‌های قبل (از سال 95 ـ 75) لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته مهندسی دام و طیور به همراه ترجمه آن‌ها گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تست‌های چهارگزینه‌ای تألیفی برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد با سؤالات درس زبان تخصصی این رشته آورده شده است.

« ژنتیک و اصلاح دام و طرح آزمایش‌های کشاورزی »

یکی از 6 بخش امتحانی کنکور کارشناسی ارشد علوم دامی ژنتیک و اصلاح دام و طرح آزمایش‌های کشاورزی می‌باشد که دارای بالاترین ضریب نیز می‌باشد. این بخش که 30 تست این رشته در کنکور را در سال‌های گذشته به خود اختصاص داده شامل دروس متنوعی می‌باشد که مبنای همه آن‌ها بر علم ریاضی و آمار و احتمالات می‌باشد که فرمتی متفاوت با دروس دیگر این رشته که به صورت حفظ کردنی هستند دارد و این مورد بر پیچیدگی این دروس می‌افزاید.

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد مجموعه علوم دام و طیور (کد 1309) (سراسری) سنجش امیرکبیر

« درس ژنتیک و اصلاح دام »

درس ژنتیک و اصلاح نژاد دام در رشته مهندسی کشاورزی، گرایش علوم دامی، دارای 20 سؤال بوده و تعداد سؤالات این درس در خلال سال­ های مختلف برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه سراسری و آزاد ثابت باقی مانده است. از آنجا که این درس دارای ضریب 2 در آزمون کارشناسی ارشد می­ باشد دارای اهمیت فوق­ العاده­ ای در میان دانشجویان بوده و یکی از دروسی است که می­ تواند بر نتیجه و رتبه داوطلب اثر زیادی داشته باشد.

درس اصلاح دام حدود 15-14 تست را به خود اختصاص می‌دهد و شامل ترکیبی از مباحث تحلیلی و محاسباتی می‌باشد که فهمیدن آن نیازمند تسلط به درس آمار و احتمالات می‌باشد. پیچیدگی‌های این درس و تنوع مطالب آن سبب به چالش کشیده شدن داوطلبان در این درس شده و اگر داوطلبی بتواند با مطالعه کامل منابع و استفاده از کتاب موجود به مطالب این درس مسلط شود به راحتی از دیگر داوطلبان پیشی می‌گیرد. مطالعه کتابهای مفاهیم ژنتیک تألیف دکتر سید احمد سادات نوری و مبانی و مسائل ژنتیک ترجمه دکتر پیله چیان برای درس ژنتیک مفید می‌باشد و مطالعه کتابهای ژنتیک و اصلاح دام تألیف لزلی و مفاهیم اصلاح نژاد تألیف ریچارد بوردون و کاربرد ژنتیک حیوانی در پرورش دام تألیف دکتر محمود مکاره چیان به داوطلبان توصیه می‌شود. به دلیل پراکندگی و اهمیت این درس انتشارات  سنجش امیرکبیراقدام به تألیف این درس نموده است و پایه و اساس این درس در دوره کارشناسی دروس ژنتیک و آمار بوده و به همین سبب است که تست­های بخش ژنتیک با بخش اصلاح نژاد دام در یک گروه قرار دارند. از نکات مهم و مورد توجه در مورد این کتاب این است که تمام مباحث ژنتیک کشاورزی در ابتدای کتاب به صورت کامل ارائه شده و داوطلب می­ تواند با مطالعه این بخش از کتاب که قسمت اول کتاب است، آماده استفاده از قسمت دوم کتاب که مربوط به بخش اصلاح نژاد دام است، شود. در مورد مباحث سخت و پیچیده­ ای همچون برآورد ضرایب خویشاوندی، همخونی و ... سعی شده است با باز کردن موضوع و ادبیات بسیار سلیس و روان موضوع را تا حد امکان ساده کرده تا فهم آن برای تمام داوطلبان میسر شود. همچنین با ذکر مثال­ ها و تست­ های ساده تا پیچیده میزان فهم خواننده از موضوع سنجش خواهد شد.

متأسفانه تاکنون منبع جامعی برای این درس موجود نبوده و اکثر سؤالات این درس از جزوات اساتید دانشگاه­ های معتبر استخراج ­شده است. لذا آماده ­سازی یک منبع اصلی و کامل درباره این موضوع که بتواند کلیه مباحث مهم و اساسی را پوشش داده و یا طرح سؤالات تستی و مفهومی که در پایان هر مبحث میزان فراگیری داوطلب را بسنجد، ضروری بنظر می­ رسد. در کتاب ژنتیک و اصلاح دام انتشارات  سنجش امیرکبیر سعی شده است با ذکر کلیه تست­ های مرتبط با بحث ژنتیک و اصلاح نژاد دام با پاسخ­ های تشریحی و راه ­حل ­های چندگانه، امکان استفاده از این کتاب برای تمام داوطلبین فراهم شود.

با توجه به تنوع منابع این درس و محاسن و نقایصی که هر منبع دارد کتاب حاضر با جمع بندی تست های 15 سال کنکور سراسری کارشناسی ارشد و حل تشریحی این تست ها با توضیحات کامل می‌تواند منبع مناسبی برای آمادگی داوطلبان برای کنکور کارشناسی ارشد این رشته باشد.

« طرح آزمایش‌های کشاورزی »

10 سؤال از این درس در آزمون کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است. یکی از مباحث امتحانی در آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های کشاورزی (زراعت، اصلاح نباتات، تکنولوژی بذر و علوم دامی) طرح و آزمایشات کشاورزی است و سرفصل‌های کلیات طرح‌های آزمایشی، طرح کاملاً تصادفی (CRD)، طرح بلوک کامل تصادفی (RCBD)، طرح مربع لاتین (LS)، مقایسه میانگین تیمارها و مقایسه گروهی تیمارها، آزمایشات فاکتوریل، طرح کرتهای خرد شده، مقایسات کمی تیمارها و شرایط لازم برای اجرای طرح‌های آزمایشی را در بر می‌گیرد که به این سرفصل‌ها در این کتاب مقدمه آماری و طرح‌های آزمایشی با کاربردهای خاص افزوده گردیده است. دو کتاب طرح و آزمایشات کشاورزی تألیف دکتر بهمن یزدی صمدی دکتر مصطفی ولی زاده و دکتر عبدالمجید رضایی و دکتر مقدم منابع مهم این درس می‌باشند.

درس طرح و آزمایش‌های کشاورزی از جمله دروس کلیدی برای قبولی در آزمون کارشناسی ارشد بوده ولیکن دیده می‌شود بعضاً نادیده گرفته می‌شود. از جمله دلایل نادیده گرفتن این درس، عدم تسلط کافی دانشجویان به مباحث آماری است که زیر بنای درس طرح و آمار کشاورزی است همچنین منابع در اختیار دانشجویان نیز بیشتر به زبان آماری نوشته شده که این مسئله گردآوری مطالب و ارتباط آن‌ها با یکدیگر را برای دانشجویان دشوار کرده است. در کتاب طرح و آزمایشات کشاورزی که به همت انتشارات  سنجش امیرکبیرچاپ گردیده است سعی شده است تا بسیاری از مشکلات موجود بر سر راه دانشجویان بر طرف گردد.

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد مجموعه علوم دام و طیور (کد 1309) (سراسری) سنجش امیرکبیر

« بیوشیمی »

مفاهیم این درس در مقطع کارشناسی در درسی با عنوان بیوشیمی ارائه می‌گردد و از دروس نسبتاً دشوار رشته مهندسی کشاورزی علوم دامی می‌باشد. در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور رشته مهندسی کشاورزی ـ علوم دامی دارای ضریب 1 می‌باشد. این درس در آزمون سراسری سال 96 شامل 30 تست بوده است. مباحث این درس شامل کربوهیدرات‌ها،‌ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه، لیپیدها، آنزیم‌ها، موادمعدنی، اسیدنوکلئیک، راه‌های متابولیسم واسطه‌ای و بیوانرژتیک و اکسیداسیون بیولوژیک می‌باشد. دانشجویی که قصد پاسخگویی به سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد را دارد، باید به بهترین نحو به مفاهیم این سه درس، مسلط باشد. برای تسلط به مفاهیم این دروس مطالعه کتابهای ذیل ضروری است:

1ـ بیوشیمی عمومی برای دانشجویان پزشکی، دکتر پرویز شهبازی، دکتر ناصر ملک نیا

2ـ چکیده بیوشیمی دکتر پروین پاسالار

3ـ بیوشیمی هارپر

4ـ جزوه‌ی بیوشیمی باقری  دانشگاه شیراز

کتاب  سنجش امیرکبیرخلاصه مفید از مباحث بیوشیمی می‌باشد که دانشجو با مطالعه دقیق این کتاب می‌تواند به درصد مناسبی دست یابد و همچنین مطالعه تست‌ها و مثال‌هایی که در کتاب است می‌تواند به فهم بهتر مطالب این درس کمک زیادی نماید.

« تغذیه دام »

درس تغذیه دام در برگیرنده تغذیه نشخوارکنندگان و طیور در کنکور سراسری سال 96 مشتمل بر 30 تست بوده و ضریب آن 1 می‌باشد.

سرفصل‌های این درس شامل مباحث مربوط به کربوهیدرات‌ها، لیپیدها، پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه، مواد معدنی، هضم، ارزشیابی مواد خوراکی، خوراک‌های موجود در تغذیه دام، افزودنی‌های غیرخوراکی موجود در جیره، مواد ضد مغذی موجود در خوراک‌ها و آنالیز مواد غذایی می­باشد.

با توجه به اینکه دانشجویان کارشناسی رشته‌های علوم دام، تولیدات دامی، پرورش دام و طیور و پرورش گاو و گاومیش هر کدام به نحوی جداگانه مباحث مربوط به تغذیه دام را فرا می‌گیرند و همچنین گستردگی منابع موجود در بین اساتید برای تدریس این درس در دانشگاه‌های مختلف، در زمان آمادگی برای آزمون کارشناسی ارشد هر کدام از این دانشجویان در مواجه با سرفصل‌های این درس به مشکل بر می­ خورند زیرا چند مورد از مباحث آزمون را به دلیل عدم تدریس یا تدریس ناقص آن مبحث فرا نگرفته‌اند.

گستردگی منابع موجود در درس تغذیه دام باعث می‌شود که بسیاری از سؤالات به صورت سلیقه‌ای در آزمون کارشناسی ارشد مطرح شوند، لذا به دانشجویان توصیه می‌شود برای آمادگی بیشتر، کتاب‌های مربوط به NRC و ARC را نیز مطالعه کنند.

با توجه به ایرادات مختلف هر یک از کتب مرجع و جدا بودن مباحث مربوط به تغذیه دام و طیور و همچنین پراکندگی بسیار زیاد منابع، انتشارات  سنجش امیرکبیرکتابی را در این زمینه تألیف نموده و تلاش زیادی برای رفع ایرادات فوق صورت گرفته است. لذا از جمله ویژگی‌های بارز این کتاب می‌توان به توضیح کامل مباحث مهم مربوط به درس تغذیه دام‌های نشخوارکننده و تغذیه طیور و ارایه تست‌های مفهومی در بین مطالب و در انتهای هر فصل اشاره کرد. همچنین ارایه پاسخ تشریحی به سؤالات کنکورهای سال‌های گذشته دولتی و آزاد تلاشی برای هرچه پربار تر کردن کتاب می‌باشد.

« پرورش دام و طیور »

درس پرورش دام و طیور در رشته مهندسی علوم دامی در کنکور سراسری سال 96 شامل 30 تست بوده و ضریب آن 1 می‌باشد. این درس شامل سه قسمت پرورش گاو، گوسفند و بز و طیور می‌باشد که هر سه این درس‌ها در قالب سؤالات پرورش دام و طیور مطرح می‌شوند، اما در دوره کارشناسی هر کدام از این دروس جداگانه ارائه می‌شوند.

سرفصل‌های درس پرورش گاو عبارتند از: نژادهای گاو، انتخاب و قضاوت در گاوهای گوشتی و شیری، تغذیه و مدیریت، بیماری‌های غیر عفونی، مدیریت شیردوشی و تأسیسات و تجهیزات لازم در پرورش گاوهای شیری می‌باشد.

سرفصل‌های درس پرورش گوسفند عبارتند از: شناخت گوسفند و بز در رده بندی جانوری، ساختمان و تاسیسات پرورش گوسفند، مراتع و اهمیت آن در پرورش گوسفند، سیستم‌های پرورش گله‌، اصول تغذیه گوسفند و بز، تولید مثل در گوسفند و بز، انتخاب و ارزیابی گوسفند و بز، صفات اقتصادی و تولیدات عمده در گوسفند و بز و بیماری‌های متابولیک می باشد.

سرفصل‌های درس پرورش طیور شامل: تشریح و فیزیولوژی، مقدمه‌ای بر ژنتیک و اصلاح نژاد طیور، جوجه‌کشی، پرورش و نگهداری، اصول جایگاه طیور و تغذیه می‌باشد.

30 سؤال طرح شده در قالب این درس به سه قسمت مربوط به هر کدام از دروس تقسیم می‌شوند و هر قسمت آن شامل 10 سؤال می‌‌باشد.

منابع مورد استفاده برای پرورش طیور کتاب اصول علمی و عملی پرورش طیور دکتر پوررضا و پرورش کامل طیور دکتر فرخوی می‌باشد.

منابع مورد استفاده برای پرورش گوسفند کتاب اصول پرورش گوسفند دکتر سعادت نوری می‌باشد که کتاب خوبی در زمینه پرورش گوسفند است اما اطلاعات کمی در مورد پرورش بز دارد. در قسمت پرورش بز از کتاب اصول پرورش گوسفند و بز تالیف مجید خالداری استفاده می‌شود.

با توجه به پراکندگی منابع موجود انتشارات  سنجش امیرکبیرسعی نموده در کتابی خلاصه این سه درس را گرد‌آوری نماید تا دانشجو قادر باشد سؤالات مربوط به هر سه قسمت را به خوبی پاسخ دهد.

یکی دیگر از مزایای این کتاب ارائه سؤالات و پاسخ‌های تشریحی تمامی تست‌های 15 سال اخیر دانشگاه دولتی و 10 سال اخیر دانشگاه آزاد به صورت تشریحی می‌باشد که در کمک به آماده‌سازی دانشجو برای آزمون سراسری و یادگیری مفید بوده و همچنین همراه با هر قسمت و سرفصل سؤال‌های جداگانه‌ای همراه با جواب کوتاه برای توجه بیشتر دانشجو به مسائل و مطالب مهم آورده شده است. در آخر هر فصل تعدادی سؤال چهارگزینه‌ای برای این‌که دانشجو خود را مورد سنجش قرار دهد آورده شده است.

« آناتومی و فیزیولوژی دام »

درس آناتومی و فیزیولوژی دام مرکب از دو درس "تشریح و فیزیولوژی دام" و "فیزیولوژی تولید مثل دام" که هرکدام 3 واحد می‌باشد. سؤالات این درس در کنکور سراسری سال 96، 30 تست بوده است و ضریب آن 1 می‌باشد.

سرفصل‌های این درس شامل: آشنایی با استخوان‌بندی و فیزیولوژی استخوان، آشنایی با نورون و نوروگلیا، فیزیولوژی ایمپالس عصبی، فیزیولوژی دستگاه عصبی خودمختار، آشنایی با انواع بافت‌های ماهیچه‌ای، ماهیچه‌های بدن و فیزیولوژی انقباض ماهیچه صاف و راه راه، تفاوت‌های ساختمانی دستگاه گوارش بین گونه‌های مختلف دامی، فیزیولوژی گوارش، ساختمان دستگاه گردش خون، ترکیب خون و فیزیولوژی گردش خون، دستگاه ادراری و فیزیولوژی دفع ادرار، دستگاه تنفس و تعادل مایعات و الکترولیت‌ها، هورمون‌شناسی می‌باشد.

با توجه به این‌که تأکید بیشتر کنکور سراسری بر مطالب تولید مثل و به ویژه هورمون‌شناسی می‌باشد به همین دلیل بر خواندن و آشنایی با این دو بخش تأکید ویژه‌ای می‌شود اما به هر حال از هر یک از دستگاه‌ها در کنکورهای مختلف به طور متوسط یک تا دو سؤال می‌آید که نباید از اهمیت آنها غافل شد.

برای تفهیم بیشتر مطالب خواندن منابع مهم این درس از جمله ترجمه تولید مثل در گاو و فیزیولوژی دام دکتر محمد جواد ضمیری و فیزیولوژی دام دکتر زارع به داوطلبان توصیه می‌شود. اما به هر حال همه ساله با سؤالات جدیدی مواجه می‌شویم که در این منابع موجود نمی‌باشند و در جزوات دانشگاه‌های مختلف به طرح این قبیل سؤالات پرداخته شده است.

با توجه به اینکه این کتب و سایر کتاب‌های مرجع به طور پراکنده به این مطالب اشاره کرده‌اند و از این نظر دارای ایراداتی می‌باشند به همین دلیل در کتاب تشریح و فیزیولوژی دام انتشارات  سنجش امیرکبیر سعی شده است ایرادات فوق رفع شود لذا از جمله ویژگی‌های بارز این کتاب می‌توان به توضیح کامل تمامی مباحث چالش برانگیز دستگاه‌های مختلف بدن دام بر طبق سرفصل دروس اشاره کرد که در کنار این توضیحات سؤالات کنکوری یا تست های جدید طراحی شده برای تفهیم بیشتر مطلب به داوطلبان آورده شده‌اند از طرفی با توجه به اینکه در سیستم تدریس اساتید از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر (به ویژه دانشگاه‌های مهم و طراحان سؤالات کنکوری) متفاوت است در این کتاب سعی شده است تا سلایق اساتید متفاوت در کنار هم آورده شود تا دغدغه نداشتن جزوات دانشگاه‌های مختلف برای داوطلبین رفع شود.

علاوه بر ویژگی‌های فوق ارایه پاسخ‌های تشریحی به تمامی سؤالات دانشگاه‌های دولتی و آزاد گذشته این کتاب را در بین کتب دیگر در این زمینه متمایز کرده است. ضمناً با توجه به اشتراکات بالای این درس با درس تشریح و فیزیولوژی رشته‌های دامپزشکی، مطالعه این کتاب را می‌توان به دانشجویان دامپزشکی و رشته‌های وابسته به آن هم توصیه کرد.

 

ضرایب  آزمون ارشد مجموعه مهندسی  علوم دام و طیور براساس دفترچه آزمون سال 97

عناوین دروس امتحانی: 1- زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)، 2- ژنتیک و اصلاح دام و طرح آزمایش های کشاورزی، 3- بیوشیمی، 4- تغذیه دام، 5- پرورش دام و طیور، 6- آناتومی و فیزیولوژی دام. 


رشته گرایش
کد ضریب
ضرایب دروس امتحانی به ترتیب دروس
(از راست به چپ)
1




علوم دامی
1) ژنتیک و اصلاح نژاد دام 
1 1
1


2) فیزیولوژی دام و طیور
1 1
1


3) تغذیه دام
1 1
1


4) تغذیه طیور
1 1
1


5) زنبور عسل
1 1
1

 نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد مجموعه علوم دام و طیور (کد 1309) (سراسری) سنجش امیرکبیر