منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت حاصلخیزی، زیست فناوری و منابع خاک در کنکور سراسری (کد 1308) سنجش امیر کبیر

« زبان عمومی و تخصصی »

درس زبان تخصصی و عمومی علوم خاک در کنکور کارشناسی ارشد سال 96 شامل 30 سؤال و ضریب این درس در کنکور سراسری (1) می‌باشد. که 15 سؤال مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال مربوط به زبان تخصصی می‌باشد که این درس در آزمون سراسری معمولاً به صورت 3 متن از مباحث مربوط به این رشته می‌باشد. سر فصل مشخصی برای این درس در نظر گرفته نشده است و باید لغات تخصصی و اصطلاحات و متون انگلیسی مربوط به هر یک از چهار گرایش: شیمی و حاصلخیزی خاک، فیزیک و فرسایش خاک، پیدایش و رده‌بندی و بیولوژی خاک خوانده شود. بنابراین واضح است که خواندن کتاب‌های انگلیسی مربوط به این مباحث و همچنین مقالات علمی در این رابطه بسیار مشکل می‌باشد.

 ضرایب و گرایش های مهندسی علوم خاک در آزمون ارشد سال 97

خواندن کتاب‌های زبان عمومی و همچنین زبان تخصصی موسسه سنجش امیر کبیر برای رسیدن به تسلط در این درس کفایت می‌کند. در کتاب زبان عمومی مطالب گرامری و یک سری لغات و اصطلاحات عمومی و همچنین تست‌های عمومی رشته‌های مختلف گنجانده شده و داوطلبان حتی در صورت فراموشی درس زبان می‌توانند خود را به سطح مطلوبی با استفاده از این کتاب برسانند. در کتاب زبان تخصصی موسسه سنجش امیر کبیر  افزون بر بررسی و ارایه پاسخ تشریحی و ترجمه تست‌های کنکورهای کارشناسی ارشد سال‌های قبل (از سال 95 ـ 75) لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته ماشین کشاورزی به همراه ترجمه آن‌ها گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تست‌های چهارگزینه‌ای تألیفی برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد با سؤالات درس زبان تخصصی این رشته آورده شده است. در ضمن تست‌های علوم خاک با پاسخ‌های تشریحی در این کتاب برای آشنایی با تست‌های بیشتر در کتاب گنجانده شده است. برای قسمت زبان تخصصی می­ بایست لغات تخصصی از طریق پاورقی­ ها و انتهای کتب فرا گرفته شود.

در کتاب زبان تخصصی علوم خاک سنجش امیر کبیر  از تمام مباحث مهم این گرایش و همچنین مقالات مهم، متونی آمده است. در این کتاب توضیحات مربوطه و تعاریف و اصطلاحات و لغت‌های تخصصی در هر گرایش نیز آورده شده است. با خواندن این کتاب می‌توانید با متون و لغات و اصطلاحات هر چهار گرایش این رشته آشنا شوید. در پایان هر فصل تست‌های تألیفی برای درک بهتر لغات و اصطلاحات هر گرایش آورده شده است.

 ضرایب و گرایش های مجموعه مدیریت حاصلخیزی، زیست فناوی و منابع خاک در آزمون کارشناسی ارشد سال 97

« شیمی و حاصلخیزی خاک »

درس شیمی و حاصلخیزی خاک در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 شامل 25 تست بوده و دارای ضریب (2) می‌باشد که بالاترین ضریب را در بین دروس رشته مهندسی علوم خاک دارا می‌باشد که دلیلی بر اهمیت بالاتر این درس می‌باشد.

درس شیمی و حاصلخیزی خاک در آزمون کارشناسی ارشد تلفیقی از دروس: شیمی خاک، حاصلخیزی خاک، تغذیه گیاه و خاک های شور و سدیمی در دوره کارشناسی می‌باشد که همه این دروس سه واحدی می‌باشند. بنابراین خواندن سرفصل‌های این دروس برای آزمون کارشناسی ارشد الزامی می‌باشد.

سرفصل‌های شیمی خاک این درس شامل: فاز جامد خاک، فاز مایع خاک (تعادل‌های بین محلول خاک و فاز جامد)، پدیده‌های جذبی در خاک، تبادل کاتیونی، ابقای آنیونی و مولکولی، خاک‌های اسیدی، خاک‌های شور و سدیمی و اکسایش و کاهش می‌باشد. درس خاک‌های شور و سدیمی در قالب سرفصل‌های شیمی خاک آورده می‌شود. در آزمون کارشناسی ارشد سال‌های اخیر بیشترین توجه به مبحث روش‌های تأمین نیاز کودی و عناصر ماکرو می‌باشد.

سرفصل‌های حاصلخیزی خاک این درس شامل: رشد و عوامل موثر بر آن، عناصر غذایی پر مصرف (نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم و گوگرد)، عناصر غذایی کم مصرف (آهن، منگنز، روی، مس، مولیبدن و بر) و نقش عناصر غذایی در متابولیسم گیاهی می‌باشد. درس تغذیه گیاه که مباحث بسیار مهمی دارد در قالب سر فصل‌های این درس آورده می‌شود.

کتاب شیمی خاک بوهن کتاب مرجع برای درس شیمی خاک دوره کارشناسی می‌باشد، اما ترجمه بسیار سنگینی دارد که بسیاری از دانشجویان از خواندن آن خودداری می‌کنند و کتاب حاصلخیزی خاک دکتر ثواقبی و دکتر اردلان دارای مباحث بیشتر از سر فصل‌های مربوط به این درس می‌باشد. مباحث مربوط به درس تغذیه گیاه و خاک‌های شور و سدیمی نیز بیشتر در قالب جزوات کلاسی می‌باشد که دسترسی به جزوه کامل و مناسب برای کنکور مشکل و وقت گیر است. بنابراین انتشارات سنجش امیر کبیر  اقدام به تألیف کتاب شیمی و حاصلخیزی خاک نموده است که در آن سعی شده تمام سرفصل‌های مربوط به این درس در کنکور در قالب یک کتاب جامع و کامل آورده شود تا نیازی به استفاده از منابع دیگر نباشد.

تعداد سؤالات مباحث شیمی خاک و حاصلخیزی خاک در آزمون سراسری کارشناسی ارشد سال 95 برابر نبوده یعنی 17 سؤال از مباحث شیمی و 13 سؤال از مباحث حاصلخیزی خاک، مباحث شیمی خاک به علت پیچیدگی بیشتر لازم است بیشتر مورد توجه قرار گیرد، به ویژه این‌که در مباحث شیمی نیاز به دانستن اصول شیمی و واحدهای شیمیایی می‌باشد. یکی از نقاط قوت کتاب شیمی و حاصلخیزی سنجش امیر کبیر  این است که فصل اول کتاب با مباحثی در مورد اصول شیمی آغاز می‌شود.

همچنین در کتاب شیمی و حاصلخیزی خاک سنجش امیر کبیر  سعی شده از هر مبحث تست آورده شود تا درک و اهمیت بهتر مطلب برای داوطلبان روشن گردد. در پایان هر فصل نیز آزمون جامع بر اساس تعداد سؤال‌های اختصاص یافته از آن فصل در آزمون کارشناسی ارشد آورده شده است. همچنین پاسخ تشریحی به تمام سؤالات کنکور سراسری در این کتاب از ویژگی‌های قابل توجه آن می‌باشد.

 ضرایب و گرایش های ارشد مهندسی علوم خاک سال  97 سنجش امیرکبیر

 

« فیزیک خاک »

درس فیزیک خاک در رشته مهندسی علوم خاک در کنکور کارشناسی ارشد سال 96 شامل 25 تست بوده و دارای ضریب (1) می‌باشد. در میان سایر دروس در آزمون کارشناسی ارشد این رشته، درس فیزیک خاک نیاز به زمان بیشتری برای پاسخ گویی به تست‌ها دارد سرعت عمل و تسلط بر روی این درس نسبت به سایر دروس از اهمیت بیشتری برخوردار است.

سرفصل‌های درس فیزیک خاک شامل بافت خاک، ساختمان خاک، روابط وزنی و حجمی آب خاک، پتانسیل‌های آب خاک، حرکت آب در خاک‌های اشباع و غیراشباع، گرمای خاک، هوای خاک و دینامیک خاک می­ باشد.

این درس در دوره کارشناسی در قالب یک درس سه واحدی تدریس می­ شود و علی رغم این که مباحث این درس نیاز به حل تمرین بیشتری دارد، در طول یک ترم فرصت کافی برای دانشجو وجود ندارد تا انواع مختلف حرکت آب در خاک را مورد بررسی قرار دهد و معمولا اشکالات دانشجو و نقاط ضعف در رابطه با فصول پتانسیل های آب خاک، حرکت آب در خاک و گرمای خاک باقی می­ ماند.

مطالعه کتاب های فیزیک خاک دکتر امین علیزاده و مبانی فیزیک خاک دکتر عبدالرحمن برزگر و فیزیک خاک کاربردی دکتر علی اکبر محبوبی و مهندس علی اصغر نادری به علت این که تمامی سر فصل های آزمون کارشناسی ارشد در این درس از این کتب معمولا جمع آوری می­ شود به داوطلبان توصیه می ­شود.

با توجه به ایرادات هر یک از کتاب های مرجع و کامل نبودن کتاب های کنکور در حال حاضر، در کتاب فیزیک خاک انتشارات سنجش امیر کبیر  سعی شده مجموعه ای کامل از کتب بالا باشد و با آوردن نمونه تست های حل شده اشکالات داوطلبان را در سر فصل‌های مختلف این درس بر طرف سازد. به خصوص در این کتاب مباحث حرکت آب در خاک و گرمای خاک به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و با ارائه مثال های متعدد به فهم بهتر داوطلب کمک می­کند. علاوه بر ویژگیهای فوق ارائه پاسخ تشریحی به تمام سؤالات دانشگاه دولتی و آزاد سال‌های گذشته، این کتاب را در بین کتب دیگر در این زمینه کاملاً متمایز کرده است.

ضرایب و گرایش های مجموعه مدیریت حاصلخیزی، زیست فناوی و منابع خاک در کنکور کارشناسی ارشد سال 97

«بیولوژی خاک»

درس بیولوژی خاک در رشته مهندسی علوم خاک در کنکور کارشناسی ارشد سال 96 شامل 25 تست بوده و ضریب آن (1) می‌باشد.

سرفصل‌های درس بیولوژی خاک شامل جانوران خاکزی، میکروفلور خاک (باکتری‌ها، قارچ‌ها، جلبک‌ها، ویروس‌ها و ...) و چرخه عناصر غذایی (نیتروژن، فسفر، گوگرد، آهن و ...) در خاک و بررسی واکنش‌های بیوشیمیایی آن‌ها در خاک است.

معمولاً دانشجویان در این درس در رابطه با فصل چرخه عناصر غذایی دارای ضعف هستند، زیرا علاوه بر این که نام تمامی میکروارگانیسم‌های مختلف خاکزی و ویژگی‌های آنان را به خاطر بسپارند، تأثیر آنها بر یکدیگر و محیط خاک را نیز باید تجزیه و تحلیل نمایند.

در ضمن، مطالعه منبع بیولوژی خاک دکتر ناهید صالح راستین نیز به داوطلبان توصیه می ­شود. زیرا اکثر سرفصل‌های مربوط به کنکور کارشناسی ارشد در این کتاب به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب بیولوژی خاک سنجش امیر کبیر  به صورت یک مرجع می ­تواند مورد استفاده دانشجو قرار گیرد زیرا به علت گسترده بودن مطالب و حجم زیاد کتاب دانشجو فرصت کافی مطالعه کامل کتاب و به خاطر سپردن تمامی نام‌های ریز جانداران خاکزی را ندارد و از طرفی تمامی این مطالب برای آزمون کارشناسی ارشد ضروری نمی­ باشد و از طرفی این مراجع برخی از مفاهیم جدید بیوتکنولوژی خاک را که امروزه در اکثر دانشگاه‌ها تدریس می­ شود، ندارد. به همین منظور سنجش امیر کبیر  اقدام به تألیف کتاب بیولوژی خاک نموده و با بهره گیری از مطالب ارایه شده در دانشگاه‌های دولتی سعی شده است که مباحث مربوط به مؤثر بودن همزیستی، تهیه مایه تلقیح و روش‌های آزمایشگاهی و محاسبات راندمان متابولیک و ... اضافه گردد. زیرا در دانشگاه‌ها به علت کمبود امکانات آزمایشگاهی دانشجو با این مباحث آشنا نمی­ شود در حالی‌که به صورت کاربردی در بخش کشاورزی در کشور در حال انجام است.

ضرایب و گرایش های ارشد مهندسی  خاک در کنکور ارشد سال 97

«پیدایش و رده‌بندی خاک‌ها»

درس پیدایش و رده بندی خاک‌ها در رشته مهندسی علوم خاک در کنکور کارشناسی ارشد سراسری سال 96 شامل 25 تست بوده و دارای ضریب 1 می‌باشد.

سرفصل‌های درس پیدایش و رده‌بندی خاک‌ها شامل: مفاهیم و نحوه پیدایش خاک، فرآیندها و عوامل خاکسازی، مشخصات افق‌ها و خاک‌های معدنی و آلی، رژیم‌های حرارتی و رطوبتی، طبقه‌بندی خاک‌ها و انواع رده‌ها و نام‌گذاری سیستم‌های جدید می‌باشد.

مباحث چالش برانگیز درس شامل: تأثیرات متقابل فاکتورهای خاکسازی در ویژگی‌های خاک، ویژگی‌ها و افق‌های مشخصه در خاک‌های هر رده و همچنین نحوه رده‌بندی خاک‌ها با توجه به ویژگی‌های آنها بر طبق سیستم رده‌بندی soil taxonomy از مباحث چالش برانگیز این درس می‌باشند.

با توجه به توزیع و پراکندگی منابع ذکر شده انتشارات سنجش امیر کبیر برای یادگیری بهتر و استفاده از نکات مهم اقدام به تألیف کتاب پیدایش و رده‌بندی خاک‌ها نموده است.

در این کتاب مطالب مربوط به تاریخچه خاکشناسی، فاکتورهای خاکسازی، فرآیندهای خاکسازی، رده‌بندی خاک‌ها ، انواع رده‌ها و ویژگی‌های خاک در هر رده و ... سایر مطالب به طور مشروح آورده شده‌اند. همچنین در داخل هر فصل سؤالاتی استفاده شده است که پاسخ آن‌ها به طور مشروح ارایه شده‌اند و اینگونه سؤالات به دانشجو کمک می‌کنند تا مطالب را با عمق بیشتری درک کنند. همچنین سؤالات پایان فصل نیز به دانشجو کمک می‌کنند تا مطالب مربوطه را بهتر و کامل‌تر بیاموزد. همچنین در تألیف این کتاب سعی بر این بوده است که تمامی نکات به طور کامل آورده شوند.

ضرایب و گرایش های مجموعه مدیریت حاصلخیزی، زیست فناوی و منابع خاک در آزمون کارشناسی ارشد سال 97

« فرسایش و حفاظت خاک »

درس فرسایش و حفاظت خاک یکی از دروس رشته خاک‌شناسی می‌باشد که در سال‌های اخیر در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 تعداد 25 سؤال با ضریب (1) از آن مطرح شده است.

منابعی که معمولاً برای این درس مورد مطالعه قرار می‌گیرند کتب "فرسایش آبی و کنترل آن" و "فرسایش بادی و کنترل آن" به نوشته دکتر حسین قلی رفاهی هستند که علیرغم داشتن اکثر مطالب، حجم زیادی دارند. کتاب دیگری به نگارش دکتر امین علیزاده به نام "فرسایش و حفاظت خاک" وجود دارد که حاوی مطالب زیادی است اما بطور خلاصه بیان شده و به تنهایی نمی‌تواند به عنوان منبع این درس شناخته شود.

درس فرسایش و حفاظت خاک شامل دو بخش فرسایش آبی و فرسایش بادی می‌باشد. مباحث اصلی و مهم فرسایش آبی شامل: انواع فرسایش آبی، کنترل فرسایش خندقی و کنار رودخانه‌ای، تولید رواناب و روش‌های تخمین آن، معادله جهانی فرسایش، مدل‌های فرسایش خاک و تولید رسوب، و مطالب مربوط به حفاظت مکانیکی و غیرمکانیکی خاک است. فرسایش بادی نیز شامل عوامل مؤثر در فرسایش بادی، انتقال ذرات توسط باد، نتایج حاصل از فرسایش بادی و کنترل فرسایش بادی می‌باشد. در فرسایش آبی مباحثی که نام برده شد، ستون اصلی سؤالات کنکور کارشناسی ارشد را تشکیل می‌دهند ولی از فصل مدل‌های فرسایش خاک و تولید رسوب معمولاً تعداد سؤال کمتری مطرح شده است. از این رو انتشارات سنجش امیر کبیر  با نگرشی متفاوت اقدام به تألیف کتاب فرسایش و حفاظت خاک نموده است که کتاب تألیف شده حاضر با وجود داشتن تمامی مطالب و نکات موجود در این درس و داشتن مطالبی که یا تا به حال در آزمون‌های گذشته بوده و یا ممکن است در آینده به عنوان سؤال مطرح شوند، با این حال از طولانی شدن و بیان مطالب غیرضروری برای داوطلبین جلوگیری شده است. هم چنین این کتاب سؤال‌های 15 سال گذشته آزمون سراسری و 5 سال گذشته آزمون دانشگاه آزاد را شامل می‌شود که به همراه پاسخ‌های تشریحی می‌باشند.

در کارشناسی ارشد گرایشی به نام فیزیک و حفاظت خاک وجود دارد و افرادی که مایل باشند می‌توانند در این گرایش را انتخاب کنند.

 

ضرایب و گرایش های مجموعه مدیریت حاصلخیزی، زیست فناوی و منابع خاک در آزمون کارشناسی ارشد سال 97

 

عناوین دروس امتحانی: 1- زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)، 2- شیمی و حاصلخیزی خاک، 3- فیزیک و حفاظت خاک، 4- بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک، 5- پیدایش و رده بندی خاک و ارزیابی اراضی، 6- فرسایش و حفاظت خاک.

 

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت حاصلخیزی، زیست فناوری و منابع خاک  سنجش امیر کبیر

 

رشته گرایش
کد ضریب
ضرایب دروس امتحانی به ترتیب دروس
(از راست به چپ)
1 2
3
4
5

1) مدیریت حاصلخیزی و زیست فناوری خاک
1) شیمی، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه
1 1
2
2 2 1
1
2) بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک

1
2
2 2 1
1
2) مدیریت منابع خاک
3) فیزیک و حفاظت خاک
2 1 2
2 1
2 1
4) منابع خاک و ارزیابی اراضی
2 1 2
2 1
2 1