منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

راهنمای جامع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری اقتصاد کشاورزی

 

معرفی رشته اقتصاد کشاورزی

مقدمه

در جهان امروز یکی از مشکلات اساسی بشر تامین نیازهای غذایی است. به گونه ای که امنیت غذایی به عنوان یکی از اهداف مهم، سرلوحه برنامه های دولتها قرار گرفته است. بدون شک به منظور نیل از منابع کافی، باید تولید محصولات کشاورزی  به گونه ای باشد که تمامی نیازهای غذایی جامعه را برآورده کند. از سوی دیگر تولید کشاورزی خود نیازمند دو گروه عوامل تولیدی می باشد، گروه اول عوامل فیزیکی تولید از قبیل: زمین، بذر، آب، نیروی کار و غیره که وجود آنها از نظر کمی و کیفی شرط لازم تولید است و گروه دوم عوامل غیرفیزیکی تولید که ریشه در مدیریت و اقتصاد کشاورزی دارند. با توجه به اهمیت و ضرورت مدیریت و اقتصاد کشاورزی، این عامل به عنوان شرط کافی تولید تلقی می گردد. بنابراین به منظور تولید کشاورزی مطلوب و بهینه، وجود عوامل فیزیکی و غیرفیزیکی تولید در کنار یکدیگر لازم و ملزوم هم می باشند.

www.sanjeshetakmili.ir

 

تعریف و هدف

اقتصاد کشاورزی به مجموعه ای از علوم و روشها اطلاق می شود که عوامل اقتصادی موثر در امور کشاورزی، روابط اقتصادی موجود بین عوامل تولید کشاورزی و کاربرد اصول اقتصادی را در تولید و توسعه کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار می دهد. به بیان دیگر اقتصاد کشاورزی عبارت از کاربرد اصول و نظریه های اقتصاد عمومی در فرایند تولید، مبادله و توزیع و مصرف موادغذایی و مواد خام اولیه مورد نیاز سایر بخشهاست. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که اقتصاد کشاورزی، روشهای چگونگی استفاده مطلوب بهینه از منابع طبیعی در بخش کشاورزی را از طریق شیوه ها و ابزار کارآمد خود مئرد مطالعه قرار می دهد. هدف از ایجاد این رشته، تربیت نیروهای متخصص و کارآمدی است که بتواند با تکیه بر دانش و اندوخته های علمی و تجارب عملی خود به عنوان کارشناس اقتصاد کشاورزی به تهیه و تدوین طرحهای توسعه کشاورزی و ارزیابی اقتصادی آنها در سطوح مختلف منطقه ای و یا ملی بپردازند و همچنین از طریق به کارگیری روشهای تجزیه و تحلیل کمی و ارائه مدلهای ریاضی در حل مسائل و مشکلات تولید، توزیع و یا معرف مواد غذایی و مواد خام، راهکارهای مناسبی را ارائه نمایند. متخصصان اقتصاد کشاورزی در فعالیتهای آموزشی و تحقیقاتی مرتبط با مسائل اقتصادی بخش کشاورزی نیز می توانند همکاری نمایند.

 

اهمیت و جایگاه در جامعه

با عنایت به اهمیت تولید کشاورزی در امنیت غذایی جامعه و نیز ضرورت توجه به ابعاد اقتصادی تولید، اقتصاد کشاورزی به عنوان یکی از شاخه های رشته کشاورزی، از حدود یک قرن پیش در کنار سایر رشته های کشاورزی بتدریج مطرح شد و با سیر تکاملی اش امروزه بشکل یک دانش منسجم و مدون در مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی در اختیار مشتاقان علم و جامعه کشاورزی قرار گرفته است. در عرصه فعالیتهای زراعی، حضور متخصصانی که علاوه بر دانش کشاورزی، اصول علم اقتصاد را نیز فراگرفته باشند و بتوانند با استفاده از تجربیات و دانش خود، در زمینه برنامه ریزی و تهیه طرحهای تولیدی محصولات کشاورزی به طور اقتصادی فعالیت کنند از ضروریات تحول کشاورزی کشور است و این امر، جایگاه و اهمیت رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی را بخوبی مشخص می کند.

 

سطوح رشته

اقتصاد کشاورزی : در رشته ها و گرایش های زیر دانشجو می پذیرد :

مقطع کارشناسی : رشته اقتصاد کشاورزی

مقطع کارشناسی ارشد : رشته اقتصاد کشاورزی ، مدیریت کشاورزی

مقطع دکتری : رشته اقتصاد کشاورزی با گرایش های مدیریت مزرعه ، تولید کشاورزی ، اقتصاد و منابع طبیعی ، بازاریابی محصولات کشاورزی ، سیاست و توسعه کشاورزی ، اهمیت و جایگاه در جامعه

با عنایت به اهمیت تولید کشاورزی در امنیت غذایی جامعه و نیز ضرورت توجه به ابعاد اقتصادی تولید، اقتصاد کشاورزی به عنوان یکی از شاخه‌های علوم کشاورزی از حدود یک قرن پیش در کنار سایر رشته‌های کشاورزی به تدریج مطرح شد و با سیر تکاملی‌اش امروزه به شکل یک دانش منسجم و مدرن در مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی در اختیار مشتاقان علم و جامعه کشاورزی قرار گرفته است. در عرصه فعالیت‌های زراعی، حضور متخصصانی که علاوه بر دانش کشاورزی، اصول علم اقتصاد را نیز فراگرفته باشند و بتوانند با استفاده از تجربیات و دانش خود، در زمینه برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های تولیدی محصولات کشاورزی بطور اقتصادی فعالیت کنند، از ضروریات تحول کشاورزی کشور است و این امر، جایگاه و اهمیت رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی را به خوبی مشخص می‌کند.

 

توانایی‌های لازم برای داوطلبان این رشته وادامه تحصیل در آن

با توجه به کمیت وکیفیت درسهایی که در این رشته تدریس می‌شود, برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی داوطلبان باید علاوه بر زمینه‌های عمومی مورد نیاز در آزمون سراسری، از قدرت وتوان نسبتاً بالایی در زمینه ریاضی برخوردار باشند. علاوه بر این مشتاقان این رشته باید دارای قوه ادراک بسیار بالا و قدرت تجزیه وتحلیل وتصمیم‌گیری صحیح و اصولی باشند. گذشته از همه اینها ,علاقه وشوق شخصی افراد از عوامل تعیین کننده در میزان موفقیت در این رشته است و شاید شرط لازم ادامه تحصیل در این رشته همین امر باشد

 

توانایی های فارغ التحصیلان

همان طور که بیان شد، دانش آموختگان مهندسی اقتصاد کشاورزی پس از پایان تحصیلات و دوره آموزشی خود، می‌توانند در زمینه‌های مختلف تولید، توزیع ومصرف مواد غذایی و مواد خام مورد نیاز سایر بخش‌ها مسئولیت‌هایی را بپذیرند که برخی از موارد مهم این مسئولیت‌ها به شرح زیر است.

1- تهیه وتدوین طرح‌های کشاورزی وارزیابی اقتصادی آنها.

2- توجیه یک طرح کشاورزی از نظر اقتصادی و یا مقایسه چند طرح.

3- بررسی ومطالعه اقتصادی طرح‌های عظیم مرتبط با بخش کشاورزی مانند سدها و.....

4- تهیه الگوی کشت و یا تولیدی برای واحدهای کوچک و بزرگ کشاورزی از ابعاد اقتصادی .

5- بررسی هزینه‌ها ودرآمدهای تولیدات کشاورزی.

6- مدل سازی ریاضی برای تعیین ضرایب فنی عوامل تولید، میزان کارایی آنها و یا تخصیص زمینه منابع تولید .

7- بازار یابی و بازار رسانی محصولات کشاورزی در داخل و خارج از کشور .

8- همکاری با مهندسان مشاور طرح‌های کشاورزی منطقه‌ای و یا ملی در ارتباط با توجیه اقتصادی آنها .

9- ارائه طرح‌های تحقیقاتی در ارتباط با مسائل مختلف اقتصاد کشاورزی 

10-آموزش نظریه‌های علمی اقتصاد کشاورزی.

 موقعیتهای شغلی و محل‌های کار

مراکز و واحدهای مختلفی در تولید، تبدیل، توزیع ومصرف محصولات کشاورزی نقش دارند و به گونه‌ای با مسائل اقتصاد کشاورزی مرتبط می‌باشند ؛ بنابراین هر یک از این مراکز و واحدها به تناسب ماهیت فعالیت خود، اقدام به جذب فارغ التحصیلان این رشته برای تأمین نیازهای خود می‌نمایند. برخی از این مراکز به شرح زیر است:

1- وزارت کشاورزی- سازمان‌ها وادارات کل کشاورزی.

2- سازمان تحقیقات وآموزش و ترویج کشاورزی .

3- وزارت جهاد سازندگی- بخش تحقیقات اقتصادی و اجتماعی .

4- بانکها، بویژه بانک کشاورزی

5- شرکتهای مهندسان مشاور در امور کشاورزی .

6- کشت وصنعتهای بزرگ تولید کشاورزی .

7- دانشگاهها ومراکز آموزش عالی .

8- سازمان تعاون روستایی.

9- سازمان اتکا (وزارت دفاع).

10- تعاونی‌های تولید روستایی.

 شایان ذکر است که در مورد اشتغال دانش آموختگان مهندسی اقتصاد کشاورزی باید به این نکته مهم توجه نمود که متاسفانه در دوره‌های گذشته وتا سالهای اخیر به اقتصاد کشاورزی چندان اهمیتی داده نشده است و زمینه اشتغال تا چند سال پیش برای این رشته مناسب نبود اما پس از برنامه پنج ساله دوم خوشبختانه اهمیت وضرورت اقتصاد کشاورزی مورد توجه و اقبال مسئولان و دولتمردان قرار گرفته وروز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌گردد این امر میزان نیاز به مهندسان اقتصاد کشاورزی را به طورچشمگیری افزایش داده است به گونه‌ای که می‌توان گفت تقریباً تمامی فارغ التحصیلان این رشته جذب بازار کار شده و مشغول فعالیت می‌باشند ؛ در آینده نیز بازار کار بهتری برای این فارغ التحصیلان فراهم خواهد بود.

 

 واحدهای درسی در دوره کارشناسی

تعداد واحدهای درسی که دانشجویان این دوره باید بگذرانند در مجموع 137 واحد به صورت زیر می‌باشد درسهای عمومی: 20 واحد درسهای علوم پایه :23 واحد درسهای اصلی کشاورزی: 49 واحد.

درسهای تخصصی الزامی :37 واحد

درسهای تخصصی اختیاری :6 واحد کار آموزی: 2 واحد

 

ادامه تحصیلات

ادامه تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی شامل کارشناسی ارشد(فوق لیسانس) ودوره دکترای رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی است که در بعضی از دانشگاه‌های کشور ارائه می‌شود. هدف از این دوره‌ها آموزش و پرورش متخصصانی است که با تکیه بر دانش و تجارب خود بتوانند نظریه‌های اقتصادی و اصول و موازین اقتصاد کشاورزی را تجزیه وتحلیل نموده و راههای توسعه موزون کشاورزی را بررسی و به اجرای آنها بپردازند. طول دوره کارشناسی ارشد حدود 2 سال و مجموع واحدهای آن32 واحد است.

 

 توانایی‌های فارغ التحصیلان مقطع‌های کارشناسی ارشد و دکترا در رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند در زمینه‌های پژوهشی وآموزشی در دانشگاه‌های کشور و مؤسسه‌های تحقیقاتی ونیز اجرای طرح‌های اقتصادی و همچنین در مقام یک برنامه ریز، تحلیل گر و ارزشیاب در برنامه‌های توسعه کشاورزی به کار مشغول گردند با توجه به پیچیدگی‌های موجود در راه توسعه اقتصاد کشاورزی ومشکلات موجود آن، نیاز اساسی کشاورزی به برنامه ریزانی است که با استفاده از نظریه‌های اقتصادی به تحلیل اوضاع موجود پرداخته، آسان‌ترین راه را برای توسعه کشاورزی ارائه کنند و مهندسان کشاورزی در گرایش اقتصاد کشاورزی که وظیفه تحلیل گری اقتصاد در بخش کشاورزی را به عهده دارند در توسعه کشاورزی نوین کشور از جایگاه ویژه برخوردارند.

 

موقعیت‌های شغلی ومحل‌های کار فارغ التحصیلان دوره‌های کارشناسی ارشد ودکترا

فارغ التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی، می‌توانند در همان محل‌هایی که برای فارغ التحصیلان دوره کارشناسی معرفی گردید در رده‌های بالاتر مشغول به کار شوند و در صورت اتمام دوره دکترا به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه‌ها فعالیت کنند.

 

دانشگاه هایی که دوره کارشناسی ارشد سراسری و آزاد اقتصاد کشاورزی را ارائه می دهند .

دانشگاه‌‌های ارومیه، تبریز،  تربیت مدرس، تهران ، زاهدان، زنجان، شیراز، شهیدباهنرکرمان، گرگان، ساری، فردوسی مشهد، خرم آباد، اردکان، پیام نور تهران، ری و کرج و غیرانتفاعی زاهدان و  دانشگاه آزاد ارسنجان، رودهن، قائمشهر، کرج، مرودشت و میانه ، علوم تحقیقات خوزستان و علوم تحقیقات  مقطع ارشد آن دائر می باشد.

ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌‌های دولتی حدود 120 نفر و در دانشگاه آزاد حدود 135 نفر می‌باشد. برای مشاهده ظرفیت هر یک از دانشگاه‌ها در دانشگاه سراسری به دفترچه شماره 2 ضمیمه و دانشگاه آزاد به جدول شماره دو دفترچه مراجعه نمائید.

 

ادامه تحصیل در دکتری اقتصاد کشاورزی در کدام دانشگاه ها انجام می شود.

دانشگاه های دولتی دارای گرایش های تبریز، تهران، زابل، سیستان و بلوچستان و فردوسی مشهد دارای گرایش های  اقتصاد منایع طبیعی، سیاست و توسعه کشاورزی، اقتصاد منابع طبیعی و اقتصاد کشاورزی می‌باشد.

در دانشگاه آزاد: رشته اقتصاد کشاورزی در مقطع دکتری دانشگاه علوم وتحقیقات دایر می باشد.

 

منابع هر گرایش به تفکیک در دانشگاه آزاد و دولتی در جدول زیر بهمراه ضرایب ارائه گردیده است.

 

 

منابع آزمون دکتری مهندسی کشاورزی-  اقتصاد کشاورزی -  دانشگاه سراسری

 

رشته- کدگرایش

دروس

ضرائب

اقتصاد کشاورزی

- اقتصاد منابع طبیعی

- سیاست و توسعه کشاورزی

(کد 2416)

1- زبان انگلیسی

1

2- استعداد تحصیلی

1

3- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل:

اقتصاد خرد اقتصاد سنجی -  اقتصاد توسعه کشاورزی

4

4- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل :

اقتصاد خرد تکمیلی اقتصاد سنجی 1- اقتصاد کلان تکمیلی اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست

4

 

منابع آزمون دکتری مهندسی کشاورزی- اقتصادکشاورزی 1391  دانشگاه آزاد

رشته- کدگرایش

دروس

ضرائب

 

 

اقتصادکشاورزی-50205

اقتصاد خرد

2

اقتصاد کلان

1

اقتصاد سنجی

3

مدیریت کشاورزی

3

سیاست و توسعه کشاورزی

3

اقتصاد ریاضی

2

زبان تخصصی انگلیسی

3

 

 

 

آزمون کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی

دروس و ضرایب آزمون سراسری ارشد بصورت زیر است

آزمون دانشگاه سراسری:

کد رشته امتحانی

رشته گرایش

مواد امتحانی و جدول ضرایب به ترتیب دروس در هر گرایش ( از راست به چپ)

1304

اقتصاد کشاورزی   

1- زبان عمومی و تخصصی     2- اقتصاد خرد     3- اقتصاد کلان     4- اقتصاد سنجی       5- اقتصاد منابع طبیعی  6- اقتصاد توسعه و سیاست کشاورزی      7- مدیریت مزرعه

شماره درس:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

مهندسی کشاورزی اقتصاد کشاورزی

1

1

1

1

1

1

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آزمون دانشگاه آزاد:

دروس آزمون شامل موارد زیر می باشد:

 

کد رشته امتحانی

5100

رشته امتحانی

مواد امتحانی و ضرایب به ترتیب دروس در هر گرایش (از راست به چپ)

مجموعه 1 کشاورزی

1- آمار و ریاضی 2- زبان تخصصی 3- اقتصاد کشاورزی

50339

مهندسی کشاورزی اقتصاد کشاورزی

1

1

3

 

 

 

 

 

آزمون ارشد و کلیات:

در آزمون کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی علاوه بر تعدد منابع و حضور موسسات آماده سازی منابع برای آزمون کارشناسی ارشد، عمدتاً مشاهده می شود که بیشتر موسسات به نوعی از روش خلاصه سازی منابع مرجع رشته استفاده می کنند با توجه به اینکه معمولا سرفصلهای خلاصه شده تنها برای دوره و جمع بندی (پایان مطالعه یا دوره طلایی) مناسب است و یا برای داوطلبانی مناسب است که از معلومات تخصصی کافی در رشته برخوردارند، جزوات مزبور که در غالب بسته های آموزشی ارائه می شود، داوطلب را در رسیدن به اهداف دروس چندان یاری نخواهد نمود. از این رو سنجش تکمیلی امیرکبیر مجموعه ای متشکل از جزوات دانشگاهی دانشگاههای معتبر، جزوات خلاصه برداری شده از منابع اصلی، سی دهای چندرسانه ای آموزشی شامل دروس اصلی را به داوطلبان پیشنهاد می کند.

 

زبان عمومی و تخصصی:

زبان از جمله درس‌های مهمی به حساب می آید که با توجه به مقتضیات آموزشی در ایران، اکثر دانشجویان دارای ضعف‌های عمده در این درس می باشند. سیاست سازمان سنجش و آموزش کشور از سال 1380 بدین گونه است که در طراحی سوالات زبان برای آزمون ارشد، گرایش به سمت زبان عمومی سوق پیدا کرده، اعم از دستور زبان، لغت و درک مطلب که به شکلهای متفاوتی ارائه می‌گردد. آنچه که به عنوان درک مطلب ارائه می‌شود برگرفته از متون مهندسی مجموعه اقتصاد کشاورزی است که حدود 15 سوال را به خود اختصاص می دهد و با اندکی تبحر و تجربه در ترجمه، براحتی می توان به این سوالات که به صورت درک مطلب ارایه شده اند پاسخ داد.

توجه داشته باشید می توان بدون داشتن دانش تخصصی در زمینه علوم اقتصاد کشاورزی یا دانستن نکاتی که متن ارائه می‌نماید، فقط بواسطه ترجمه که لازمه آن دانستن تعدادی از لغات تخصصی ضروری و تعدادی از افعال عمومی که با تکرار فراوان می توان به حافظه سپرد و پاسخ داد. البته نباید نادیده گرفت که دانش تخصصی کاملاً ضروری است، اما یکی از راه حلهای مد نظر و خوب برای زبان همین است. افزایش دایره لغات و قدرت ترجمه. البته برای این مهم یعنی افزایش دانش ترجمه سنجش تکمیلی امیرکبیر جزوه ای را به نام فن و متدهای ترجمه ارائه کرده است که براحتی نیاز داوطلبان را در مقاطع عالی و تکمیلی برآورده می کند.

 

از آنجا که متون درسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اکثراً به زبان انگلیسی می باشد، افزایش توان درک زبان خارجی به صورت عمومی و تخصصی از لازمه های لاینفک برای دانشجویان پذیرفته شده می باشد. از آنجا که بیشتر دانشجویان رشته علوم اقتصاد کشاورزی در این درس ضعیف اند و فقط تعداد معدودی اند که روی این درس در آزمون ارشد کار می کنند، برای اینکه از قافله رقابت عقب نیافتید با برنامه ای که ارایه می شود، می توانید به امید خدا مشکلات را حل و از مدعیان این درس شوید.

مهم نیست که شما در این درس ضعیف هستند با تلاش به راحتی می توانید به میزان مطلوبی با توجه به سطح معلومات قبلی و اکتسابی پس از اجرای برنامه برسید. توجه شود اگر بتوانید در این درس، درصد بالائی بزنید، با توجه به اینکه اکثر داوطلبان این درس را کمتر مورد توجه قرار می دهند انحراف معیار ایجاد شده و باعث می‌شود داوطلب رتبه خوبی کسب کند.

 

ساختار زبان عمومی و تخصصی در آزمون:

در آزمون سراسری 30 سوال از زبان می آید. 15 سوال به صورت مطلقاً از بخش عمومی شامل لغت، دستور زبان و درک مطلب با بارم بندی زیر: 4 تست دستور زبان، 8 تست لغت و 3 تست از یک متن عمومی که برخی مواقع لغت را در بردارد گاهی اوقات دستور زبان و 15 سوال تخصصی از درک مطلب برگرفته از متون تخصصی علوم اقتصاد کشاورزی طرح می گردد.

 

منابع مناسب برای زبان عمومی

برای آزمون کارشناسی ارشد علوم اقتصاد کشاورزی ، موارد زیر پیشنهاد می شود و عمده تاکید ما در برنامه ریزی بر محور فراگیری و افزایش دایره لغات است. در واقع فرآیند یادگیری زبان در عمل چیزی فراتر از یک دوره 6 ماهه طول می کشد و اگر داوطلب تمام زمان خود را نیز معطوف به این درس نماید باز هم بعید به نظر می رسد که بتوان آن را به صورت کامل پاسخ گفت. با این اوصاف تمرکز روی بخش لغات به شما کمک خواهد نمود تا سوالات مربوط به لغات در بخش عمومی را پاسخ دهید و با دیدی مسلط و جامع به ترجمه متون تخصصی بپردازید.

برای داوطلبان تمام سطوح (طلائی، نقره ای و برنزی) پیشنهاد می کنیم در خصوص فراگیری لغت اهتمام ورزند که این خود در دوره پس از قبولی نیز بسیار کمک خواهد نمود. با این ترتیب برای بخش عمومی منبع آموزشی زیر پیشنهاد می شود.

1- زبان عمومی تحصیلات تکمیلی سنجش تکمیلی امیرکبیر که در آن تمام 504 لغت ضروری + 101 لغت اضافی را به علاوه گرامر کامل تا سطح عالی (تافل) ارائه می گردد. در ضمن در کناره جزوه زبان عمومی فلش کارت لغت کاربردی (504 لغت) نیز ارائه می‌گردد.

نکته: یک راه ساده برای فراگیری لغات بیشتر در مدت زمان کم یا در فرصت های استراحت که می توان از آن بهره برد، رجوع به فرهنگ‌های لغت جیبی است. اگر بتوانید یک نمونه از این فرهنگ های لغات تهیه کنید و همیشه در کنار خود داشته باشید، تمرین چشمی روی لغات در فراگیری به شما بسیار کمک خواهد کرد.

 

سرفصلهای شورایعالی برنامه ریزی زبان عمومی 

زمان ها Tenses

مجهول Passive

الگوهای فعل Verbal

جملات سببی Causatives

واژگان فعل Verbs – Voc

درک متن Reading Comprehension

جمله واره صفتی Adjective Clauses

جمله واره اسمی Noun Clauses

جمله واره قیدی Adverb Clauses

واژگان صفت Adjectives – Voc

وجه التزامی Subjunctives

درک متن Reading Comprehension

افعال کمکی Modals

جملات شرطی Conditionals

جملات غیرواقعی Unreal Past

اسم قابل و غیرقابل شمارش  Count/ non- Count

واژگان اسم Nouns – Voc

درک متن Reading Comprehension

موافقت فاعل با فعل Subject Verb Agreement

کلمات ربطی Sentence connectors

جابجایی فعل و فاعل Inversion

افعال دو کلمه ای Two –word Verbs

واژگان قید Adverb – Voc

درک متن Reading Comprehension

 

زبان تخصصی :

1- زبان تخصصی مجموعه اقتصاد کشاورزی سنجش تکمیلی امیرکبیر که در آن سعی شده تمام لغات مورد نیاز ارائه گردد.

 

 

نکات تکمیلی در بررسی زبان :

در بررسی درس زبان موارد کلی زیر پیشنهاد می شود.

- سعی کنید برنامه ای ثابت را در دستور کار قرار دهید. در برنامه پیشنهادی این مورد گنجانده شده است. به عنوان مثال هر روز در یک ساعت خاص فرضاً یک ساعت به ترجمه و حفظ لغت تخصیص دهید.

- بهتر است در هنگام مطالعه از برگه هایی کوچک برای نوشتن لغات مهم و ترجمه آن بهره ببرید. فرضاً در هر برگ 10  لغت را بهمراه ترجمه یادداشت کنید و در زمانهای آزاد بصورت چشمی موارد را مرور کنید.

- یکی از مشکلات بر سر راه تان در فراگیری و تسلط مقدماتی به ترجمه، بحث فراریت لغات است. در اوایل کار به کندی پیش خواهد رفت. بهتر است در چنین موارد کار ترجمه را رها نکنید حداقل تا یک ماه دیگر اگر بر اساس این برنامه پیش بروید، دانش و مهارت شما افزوده خواهد شد و در ضمن زبان به یک تفریح در دوره مطالعه برای شما تبدیل خواهد شد.

- سعی کنید لغات را هر هفته مرور کنید. استفاده از برگه های یادداشت شده بسیار موثر است.

- بهترین زمان برای مطالعه زبان هر شب قبل از خواب است. فرضاً 45 دقیقه الی 1 ساعت قبل از زمان استراحت شبانگاهی.

- از آنجا که فراگیری دستور زبان از دردسرهای خاصی برخوردار است، بهتر است داوطلبانی که در گروه نقره ای و برنزی قرار دارند به بخش لغات بیتشر تمرکز کنند تا دستور زبان. عملاً پاسخگویی بخش دستوری نیز ، دشواری های خاص خود را به همراه خواهد داشت.

 

آمار و احتمالات

این درس از دروس نسبتا دشوار برای اکثر دانشجویان می‌باشد و درک عمیق از مفاهیم و مسائل این درس برای پاسخ به سوالات آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور رشته مهندسی کشاورزی ـ گرایش زراعت و اصلاح نباتات ضروری است. این درس تنها برای گرایش اصلاح نباتات دارای ضریب 2و برای سه گرایش دیگر فاقد ضریب است. این درس در آزمون سراسری سال 91 شامل 25 تست بوده است. مباحث این درس شامل تعریف و اصطلاحات آمار، توزیع فراوانی،‌ شاخص‌ها، احتمالات، توزیع احتمالی نرمال،‌تئوری‌های نمونه‌برداری، قضاوت‌های آماری، توزیع نمونه‌های کوچک و کای اسکور، رگرسیون و همبستگی می‌باشد .

برای تسلط به مفاهیم این درس مطالعه کتابهای ذیل ضروری است:

1ـ مفاهیم آمار و احتمالات تالیف دکتر عبدالمجید رضایی

2ـ مقدمه‌ای بر احتمالات و آمار تألیف آل.آلدر و ادوارد بی واسلر ترجمه دکتر عباسعلی زالی و دکتر جعفری شبستری

3ـ آمار و احتمالات کاربردی تألیف دکتر بهمن یزدی صمدی، دکتر پیغمبری و دکتر امیری ادغان

 

موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر با توجه به این که درس آمار مشترک با بسیاری از رشته‌ها می‌باشد اقدام به تألیف این جزوه نموده است که به توضیح درس به صورت کاملاً مفهومی و ارایه و حل تست‌ها و سئوالات همراه با پاسخ‌های تشریحی کرده است که این تست‌ها کمک زیادی برای درک بهتر درسنامه می‌کنند. همچنین سئوالات مربوط به 10 سال اخیر کنکور سراسری و 10 سال اخیر دانشگاه آزاد در یک جزوه تحت عناوین تست‌های طبقه بندی شده و خودسنجی گنجانده شده است که پاسخ تشریحی و سوالات آن می‌تواند دانشجو را برای کسب درصد بالایی از این درس کمک نماید. همچنین در این جزوه از جزوات اساتید دانشگاه تهران، تبریز و اصفهان نیز استفاده گردیده است.

 

اقتصاد خرد

این درس با ضریب (1) به لحاظ اهمیت در کنار درس اقتصاد کلان پر اهمیت‌ترین درس برای دانشجویان رشته اقتصاد محسوب می‌شود. منابع مهم این درس که در دانشگاه‌های مختلف از روی آن تدریس می‌شود کتاب‌های اقتصاد خرد و مسائل آن، دومینیک سالواتوره ـ نظریه اقتصاد خرد، جان فرگوسن ـ تئوری اقتصاد خرد، محمدحسن مشرف جوادی، می‌باشند. دانشجویان رشته اقتصاد کشاورزی به طور نسبی به این درس تسلط دارند، ولی سئوالاتی که در آزمون‌های کارشناسی ارشد چند سال اخیر از این درس مطرح می‌شود، با کمی پیچیدگی همراه است و لازم است دانشجویان با نکات مهم و مفاهیم جزئی‌تر آشنا باشند.

سرفصل این درس شامل تقاضا ، عرضه و تعادل: تعریف تقاضا، عوامل مؤثر در تقاضا، تقاضای بازار، تعریف عرضه، عوامل مؤثر در عرضه، تعادل، قیمت کف و قیمت سقف، اثر مالیات بر منحنی ها و تعادل کشش ها: کشش قیمتی تقاضا، کشش نقطه ای، عوامل مؤثر در کشش تقاضا، کشش و مخارج کل، کشش و منحنی تقاضا، کشش درآمدی تقاضا، کشش درآمدی تقاضا و منحنی انگل کشش ارتباطی (متقاطع) تقاضا، کشش قیمتی عرضه، رابطه کشش قیمتی با مالیات و یارانه، نظریه رفتار مصرف کننده: تعریف مطلوبیت، مطلوبیت کل و نهایی، عوامل مؤثر بر مطلوبیت مصرف کننده، منحنی های بی تفاوتی مصرف کننده، خواص منحنی های بی تفاوتی، نرخ نهایی جانشینی، خطر بودجه مصرف کننده، تعادل مصرف کننده از نظر جبری، منحنی تقاضا و منحنی و درآمدی تغییر قیمت، نظریه رفتار تولید کننده: تابع تولید، منحنی های تولید یکسان و خصوصیات آن، قانون بازدهی نزولی، نرخ نهایی جانشینی فنی، شرط تعادل تولید کننده، کشش جانشینی، عوامل تولید، بازدهی نسبت به مقیاس سیر توسعه، هزینه های تولید در کوتاه مدت، توابع هزینه در کوتاه مدت و ارتباط آنها، هزینه های تولید در بلند مدت، بازار رقابت کامل: تعریف بازار رقابت کامل، تعادل در کوتاه مدت، شرط تعادل بنگاه در بلند مدت، ورود و خروج بنگاه ها در بلند مدت و سود بنگاه ، صنایع با هزینه های ثابت فزاینده و کاهنده، مزایای بازار رقابت کامل است. بازار انحصار کامل: تعریف بازار انحصار کامل، شرط تعادل در کوتاه مدت از نظر جبری و نموداری، شرط تعادل در بلند مدت، کنترل بازار انحصاری، کشش و تبعیض قیمت ها، اثرات بازار انحصار کامل، بازار رقابت انحصاری: تعریف بازار رقابت انحصاری، دوره کوتاه مدت برای بازار رقابت انحصاری، دوره بلند مدت برای بنگاه و بازار رقابت انحصاری، اثرات اقتصادی بازار رقابت انحصاری بازار انحصاری چند جانبه، تعریف بازارهای انحصار چند جانبه، مدل های مختلف در بازار انحصار چند جانبه، بازار عوامل تولید: تخصیص صحیح منابع تولیدی، حداقل کردن هزینه منابع تولیدی، شرط حداکثر سازی سود، ارزش پولی تولید نهایی نیروی کار، حداکثر سازی سود از نظر جبری در کوتاه مدت، منحنی تقاضای نیروی کار در کوتاه مدت، انحصار در فروش کالا ومنحنی تقاضای عامل متغیر می باشد.

جزوه  اقتصاد خرد موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر با مرور دقیق و توضیحات کامل در مورد مفاهیم اقتصاد و همچنین آوردن مسائل و مثال‌های متعدد، با حل کامل تمامی سئوالات آزمون‌های 10 سال اخیر منبع مناسبی جهت آمادگی هر چه بهتر دانشجویان می‌باشد.

 

اقتصاد کلان

این درس در کنار درس اقتصاد خرد مهمترین درس در آزمون کارشناسی ارشد می‌باشد، منابع مهم این درس در دانشگاه‌های مختلف کتاب‌های اقتصاد کلان، تیمور رحمانی جلد 1و2 ـ تئوری‌ها و سیاست‌های اقتصاد کلان، ویلیام برانسون، ترجمه عباس شاکری می‌باشند. درس اقتصاد کلان به نسبت درس اقتصاد خرد دارای مفاهیم سنگین‌تر و به همین نسبت مسائل دشوارتری می‌باشد و شاید رقابت دانشجویان در آزمون کارشناسی ارشد را کسی برنده شود که در این درس تسلط خوبی داشته باشد البته برای ورود به این درس آشنایی با مطالب اقتصاد خرد ضروری می‌باشد .

سرفصل این درس شامل چرخه فعالیت های اقتصادی حسابداری ملی و شاخص قیمت ها، مدل های تعیین درآمد ملی و سیاست های مالی بازار پول و سیاست های پولی (مدل های ISLM و تعادل همزمان در بازار پول و کالا)، تقاضای کل و عرضه کل نظریه تورم، بیکاری و منحنی فیلیپس نظریات مصرف، نظریات سرمایه گذاری، عرضه و تقاضای پول  واقتصاد بین الملل است.

برای آمادگی هرچه بهتر دانشجویان، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر جزوه بسیار خوب اقتصاد کلان را به بازار عرضه کرده است. به دلیل نوع آموزش در کتاب‌های مرجع در این جزوه سعی شده مفاهیم به صورت کاملاً طبقه‌بندی شده و ساده و روان به دانشجویان آموزش داده شود، ارایه مثال‌های متعدد در ضمن تشریح درس، بررسی و ارایه پاسخ تشریحی تمامی تست‌های کنکور از سال 1380 تا 1390 از دیگر مشخصات این جزوه می‌باشد که تقریباً می‌توان گفت دانشجویان با مطالعه کامل این جزوه، دیگر نیاز به مراجعه به منابع دیگر نخواهند داشت.

 

اقتصاد سنجی

درس اقتصاد سنجی به نسبت سایر دروس دارای مفاهیم سنگین‌تر و به همین نسبت مسائل دشوارتری می‌باشد و شاید رقابت دانشجویان در آزمون کارشناسی ارشد را کسی برنده شود که در این درس تسلط خوبی داشته باشد. مهمترین مرجع این درس کتاب اقتصاد سنجی دامودارگجراتی ترجمه دکتر ابریشمی است که دارای متنی بسیار ثقیل است.

سرفصل این درس شامل کلیات اقتصاد سنجی، ماهیت تحلیل رگرسیونی، مفاهیم اساسی تحلیل رگرسیون دو متغیر،روش رگرسیون دو متغیره، مدل نرمال: مدل رگرسیون خطی نرمال کلاسیک،وجود فرض و تخمین فاصله،رگرسیون مدل رگرسیون خطی دو متغیره، تحلیل رگرسیون چند متغیره (تخمین) ، تحلیل رگرسیون چند متغیره (استنتاج آماری) ،  روش ماتریسی مدل رگرسیون خطی، هم خطی، ناهمسانی واریانس، خودهمبستگی، مدلسازی اقتصاد سنجی، رگرسیون برروی متغیرهای موهومی، رگرسیون برروی متغیرهای وابسته موهومی و مدلهای خودرگرسیونی با وقفه توزیعی می باشد.

برای ورود به این درس آشنایی با مطالب پایه آماری ضروری می‌باشد .برای آمادگی هرچه بهتر دانشجویان، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر جزوه بسیار خوب اقتصاد سنجی 1و2 را به بازار عرضه کرده است. به دلیل نوع آموزش در کتاب‌های مرجع در این جزوه سعی شده مفاهیم به صورت کاملاً طبقه‌بندی شده و ساده و روان به دانشجویان آموزش داده شود، ارایه مثال‌های متعدد در ضمن تشریح درس، بررسی و ارایه پاسخ تشریحی تمامی تست‌های کنکور از سال 1380 تا 1390 از دیگر مشخصات این جزوه می‌باشد که تقریباً می‌توان گفت دانشجویان با مطالعه کامل این جزوه، دیگر نیاز به مراجعه به منابع دیگر نخواهند داشت.

 

اقتصاد منابع طبیعی

این درس در آزمون دوره کارشناسی ارشد دارای ضریب 1 است و با مطالعه درست این درس بدلیل ساده بودن مباحث براحتی می توان پایین بودن درصد سایر دروس را جبران نمود. مباحث این درس شامل اقتصاد در بخش های مختلف منابع طبیعی است  که شامل آشنایی با منابع طبیعی و اقتصاد محیط زیست، ویژگیهای منابع طبیعی، تقسیم بندی منابع طبیعی، مالکیت منابع طبیعی، عوامل تخصیص نابهینه، معیارهای اندازه گیری تخریب منابع طبیعی، منابع طبیعی و اندیشه های عالی اقتصادی، دیدگاه اقتصاد دانان در باره بخش های مختلف منابع  طبیعی می باشد.

برای آمادگی هرچه بهتر دانشجویان، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر جزوه بسیار خوب و مدونی را به بازار عرضه کرده است و مفاهیم به صورت کاملاً طبقه‌بندی شده و ساده و روان به دانشجویان آموزش داده شود، ارایه مثال‌های متعدد در ضمن تشریح درس، بررسی و ارایه پاسخ تشریحی تمامی تست‌های کنکور از سال 1380 تا 1390 از دیگر مشخصات این جزوه می‌باشد که تقریباً می‌توان گفت دانشجویان با مطالعه کامل این جزوه، دیگر نیاز به مراجعه به منابع دیگر نخواهند داشت.

 

اقتصاد توسعه و سیاست کشاورزی

سرفصل های این درس شامل دو بخش است:

اقتصاد توسعه:بررسی مهمترین وجوه اشتراک و تفاوت کشورهای در حال توسعه و طبقه بندی کشورها براساس معیارهای توسعه یافتگی، خصصوصیات مشترک کشورهای در حال توسعه، دلایل انتخاب درامدسرانه

سیاست کشاورزی: ماهیت ، اهداف و انواع سیاست های کشاورزی، بررسی سیاستهای حمایتی، مدلهای توسعه کشاورزی.

جزوه  اقتصاد توسعه و سیاست کشاورزی موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر با مرور دقیق و توضیحات کامل در مورد مفاهیم اقتصاد و همچنین آوردن مسائل و مثال‌های متعدد، با حل کامل تمامی سئوالات آزمون‌های 8 سال اخیر منبع مناسبی جهت آمادگی هر چه بهتر دانشجویان می‌باشد.

 

مدیریت مزرعه

این درس دارای ضریب 1 بوده و مهمترین مباحث آن در کنکور شامل تجزیه و تحلیل حسابهای واحد کشاورزی، مقیاس های کارایی واحدهای کشاورزی، قانون بازده نزولی، جایگزینی نهاده، نرخ جایگزینی بین نهادها، مفاهیم هزینه در اقتصاد، اصل برابری نهایی، انواع هزینه ها، و منحنی های هزینه و صرفه جویی های اندازه است. برای این درس موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر با بهره‌گیری از تجارب فراوان اساتید و دانشجویان مطرح دانشگاه تهران و شیراز جزوه ای  بسیار کامل و مفید به بازار عرضه کرده است. در این جزوه سعی شده تمام مطالب گام به گام آموزش داده شود . همچنین  پاسخ تشریحی آزمون کارشناسی ارشد از مشخصات دیگر این جزوه بسیار خوب است.

 

منابع پیشنهادی دوره کارشناسی ارشد

اقتصاد خرد

-  جزوه اقتصاد خرد، حاوی تست و درسنامه، تالیف گروه مولفان سنجش تکمیلی امیرکبیر.

- اقتصاد نظری، محسن نظری.

- کتاب نظریه ومسائل اقتصاد خرد سالواتوره، نشر نی (جدول هندسی)

 - کتاب تحلیل اقتصادی (خرد) موریس و فیلیپس، دانشگاه تهران (هندسی و کاربردی)

 - کتاب اقتصاد خرد فرگوسن، مرکز نشر دانشگاهی

 -کتاب تست، 2000 تست اقتصاد خرد محسن نظری (جدول هندسی)

 

اقتصاد کلان

-  جزوه اقتصاد کلان، حاوی تست و درسنامه، تالیف گروه مولفان سنجش تکمیلی امیرکبیر.

- اقتصاد کلان، محسن نظری.

- اقتصاد کلان، تیمور رحمانی.

 

اقتصاد سنجی

-  جزوه اقتصاد سنجی 1-2، حاوی تست و درسنامه، تالیف گروه مولفان سنجش تکمیلی امیرکبیر.

- اقتصاد سنجی 1-2، دکتر ابریشمی، انتشارات دانشگاه تهران.

 

اقتصادمنابع طبیعی

-  جزوه اقتصاد منابع طبیعی، حاوی تست و درسنامه، تالیف گروه مولفان سنجش تکمیلی امیرکبیر.

-  اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست، نام نویسندهعلی سوری ، محسن ابراهیمی.

- اقتصاد منابع طبیعی، گردآوری و تالیف دکتر حمید امیرنژاد، انتشارات جاودانه

-  اقتصاد منابع طبیعی و محیط‌زیست، دکتر علی سوری و دکتر حسن ابراهیمی، انتشارات نورعلم.

 -  اقتصاد منابع طبیعی، دکتر رحمان خوش‌اخلاق، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان

 

اقتصاد توسعه و سیاست کشاورزی

-  جزوه اقتصاد توسعه و سیاست کشاورزی ، حاوی تست و درسنامه، تالیف گروه مولفان سنجش تکمیلی امیرکبیر.

- توسعه اقتصادی در جهان سوم، نوشته مایکل تودارو، ترجمه فرجادی، انتشارات سازمان برنامه و بودجه.

 

مدیریت مزرعه

-  جزوه مدیریت مزرعه ، حاوی تست و درسنامه، تالیف گروه مولفان سنجش تکمیلی امیرکبیر.

- مدیریت واحد کشاورزی، تألیف: دکتر غلامرضا سلطانی ، دکتر عطاالدین نجفی، دکتر جواد ترکمانی، انتشارات دانشگاه شیراز.

- مدیریت واحد کشاورزی و دامپروری، تألیف: رونالد دی‌کی، ترجمه دکتر ارسلان بد، جلد اول.

 

آمار و احتمالات

- جزوه نکته، تست و درسنامه آمار و احتمالات ، تالیف  گروه  مولفان سنجش تکمیلی امیرکبیر.

- مفاهیم آمار و احتمالات تالیف دکتر عبدالمجید رضایی.

ـ آمار و احتمالات کاربردی تألیف دکتر بهمن یزدی صمدی، دکتر پیغمبری ، دکتر امیری ادغان  و چندین منبع پیشنهادی دیگر

 

ریاضیات

- کتاب ریاضیات 1، انتشارات جهاد دانشگاهی امیرکبیر. تالیف گروه مولفین سنجش تکمیلی امیرکبیر.

- ریاضیات عمومی، توماس.

 

 

منابع دکتری آزاد و سراسری

زبان عمومی

- جزوه زبان تافل دکتری نیمه متمرکز ، تالیف موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.

- زبان عمومی دکتری نیمه متمرکز، انتشارات راهیان دکتری، آیدین استوار.

- Essential word for the TOEFL

- Essential words 504

 

هوش و استعداد تحصیلی

- جزوه هوش و استعداد تحصیلی ، تالیف موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.

- استعداد تحصیلی، انتشارات کتابخانه فرهنگ، مولف مسیح خواه و وکیلی.

 - کتاب نکات کلیدی آزمون استعداد تحصیلی دکتری، مجید رضائی آباد چی، سمیه جهانبانی، انتشارات مولف.

 

اقتصاد خرد تکمیلی

- اقتصاد خرد، محسن نظری، انتشارات نگاه دانش.

- اقتصاد خرد، پیمان پژویان، انتشارات دانشگاه پیام نور.

- اقتصاد خرد، خدادا داداشی، انتشارات دانشگاه پیام نور.

- اقتصاد خرد، سالواتوره.

- جزوه اقتصاد خرد تکمیلی، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.

 

اقتصاد سنجی 1

- اقتصاد سنجی، دامودار گجراتی، ترجمه دکتر ابریشمی، انتشارات دانشگاه تهران.

- اقتصاد سنجی، بدی بالتاجی، ترجمه شعله باقری پرمهر.

- جزوه اقتصاد سنجی 1 ، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.

 

 اقتصاد کلان تکمیلی

- اقتصاد کلان، تیمور رحمانی جلد 1و2.

- تئوری‌ها و سیاست‌های اقتصاد کلان، ویلیام برانسون، ترجمه عباس شاکری.

 - جزوه اقتصاد کلان تکمیلی ، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.

 

اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست

- اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست، سوری و ابراهیمی، انتشارات نور علم.

- اقتصاد منابع طبیعی، محیط زیست و سیاستگذاری‌ها، ای کولا، ترجمه سیاوش دهقانیان و فرخ دین قزلی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

- جزوه اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست ، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.

  • ۰۱/۰۹/۰۵
  • منابع آزمون کشاورزی منابع آزمون کشاورزی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی