منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

اقتصاد ریاضی

-  اقتصاد ریاضی. احمد جعفری صمیمی ، منصور طهرانچیان ، انتشارات دانشگاه مازندران.

- Fundamental Methods of Mathematical Economics، نویسنده Alpha C. Chiang، تعداد صفحات: 788، ناشر: Mc-Graw Hill.

- جزوه اقتصاد ریاضی ، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.

 

نحوه انتخاب سوال از سوی کمیته تخصصی چگونه است؟

از هر استاد حداکثر 15 سوال دریافت می شود؛ هر سوال با گزینه های آن ، روی یک برگ و پاسخ ها در پشت آن ثبت شده است. برای پنهان ماندن نام طراح سوال، سربرگ های این اوراق را جدا کرده و پس از خواندن سوال ها بر اساس نظر کمیته تخصصی، انتخاب صورت می گیرد. به منظور تصمیم گیری کارشناسی تر، سوالات سال قبل همراه با تحلیل گروه روان سنجی، حاوی میزان دشواری، روایی و ... در اختیار این کمیته قرار می گیرد تا نواقص سال قبل مرتفع شود؛ پس از نهایی شدن سوالات، یک روانسجی هم از سوی دفتر آزمون سازی صورت می گیرد تا روال سوالات بررسی و تنظیم شود؛ به طوری که اگر داوطلبی به طور تصادفی یا متناوب گزینه ای را انتخاب کند، از لحاظ علمی احتمال قبولی آن فرد صفر شود.

 

آیا این مطلب درست است که طراحان براساس جزوات و کتب تألیفی خود سوال طرح می کنند و با مشخص شدن اساتید طراح، می توان صرفاً به خواندن جزوات آنها برای پاسخگویی به سوالات اکتفا کرد؟

طراحی سوالات آزمون ارشد براساس منابع خاصی نیست؛ بلکه بر اساس سر فصل های ارائه شده از طرف وزارت علوم که هم در سایت سازمان سنجش موجود است، صورت می گیرد؛ زیرا در رشته های مختلف منابع متعددی تدریس می شود؛ تا جایی که در برخی از رشته ها حتی نمی توان دو دانشگاه را پیدا کرد که یک منبع تدریس کنند؛ از طرفی، برای آنکه به طور مشخص برای کتاب خاصی تبلیغ نشود، از معرفی منابع پرهیز می‌شود. در آزمون سراسری، به دلیل اینکه کتاب ها از سوی وزارت آموزش و پرورش تهیه می شوند، ذکر منابع بلامانع است؛ لذا ملاک اصلی تهیه سوالات سرفصل ها هستند و توافق نظری حاصل می شود مبنی بر اینکه کلیه مطالب دانشگاه های سراسر کشور پوشش داده شود؛ البته طبیعی است که انتخاب اساتید سوال براساس دیدی باشد که آنها از کتاب خود دارند  و این مطلب در دروس حفظی و یا رشته های محدود شاید پر رنگتر به نظر برسد؛ اما اصل بر این نیست.

علاوه بر این، اساتید طراح سوال مشخص نیستند و از کلیه طراحان تعهد نامه ای گرفته می شود که اگر به نحوی در جایی اظهار کنند که در آن سال طراح سوال هستند، به طور قانونی با آنها برخورد خواهد شد؛ حتی اگر این اطلاع رسانی در معرفی اساتید طراح از طرف گروه در دانشگاهی صورت گیرد و سازمان سنجش از آن مطلع شود، با کل گروه برخورد خواهد شد. بنابراین، تدابیر لازم برای محرمانه ماندن سوالات اندیشیده شده است.

 

آیا در طراحی سوال از اساتید دانشگاههای غیر دولتی هم استفاده می شود؟

خیر، طراحان، صرفاً از میان اساتید برجسته دانشگاههای دولتی سراسر کشور انتخاب می شوند؛ البته ممکن است که این اساتید در دانشگاههای غیر دولتی هم تدریس کنند؛ اما ملاک ، تدریس آنها در دانشگاههای دولتی است. علت هم این است که اساتید دانشگاه های دولتی، تعداد مورد نظر ما را تأمین می کنند؛ لذا نیازی نیست که خارج از این چارچوب هم انتخابی داشته باشیم. شایان ذکر است که در میان اساتید دولتی هم، افراد برجسته ای که دید وسیعی نسبت به موضوع در آن رشته خاص داشته باشند، برای طراحی سوال، مورد تأیید قرار می گیرند.

نکته: سوالات آزمون دانشگاه آزاد توسط اساتید برجسته ای طرح می شود که در دانشگاه آزاد تدریس می کنند.

 

یکی از مسائلی که ممکن است داوطلبان در آزمون با آن مواجه شوند، محدودیت زمان است گاهی مشاهده می‌شود که با افزایش تعداد سوالات و یا حتی تعداد سرفصل ها، زمان بیشتری برای آزمون در نظر گرفته نمی‌شود. برایمان بگویید زمان سنجی آزمون ها بر اساس چه معیاری صورت می گیرد؟

پس از نهایی شدن سوال ها، کمیته تخصصی درباره زمان لازم برای پاسخگویی نیز تصمیم گیری می کند. مواردی وجود دارد که کمیته علیرغم افزایش تعداد سوالها، با توجه به آسانی سوالات، ضرورتی در افزایش زمان لازم برای پاسخگویی نمی بینند. قابل ذکر است که حساسیت روی زمان، بیشتر در آزمون های فراگیر مطرح است؛ زیرا در این آزمونها داوطلب می بایست فرصت کافی برای کسب نمره حداقل را داشته باشد؛ ولی در آزمون های غیر فراگیر، ملاک بر این است که داوطلب آماده، در محدوده زمانی مشخص، حداقل 80% سوالات را بتواند پاسخ دهد؛ لذا، زمان برای پاسخ سوال ها به طور تمام و کمال در نظر گرفته نمی شود و چون این شرایط برای همه داوطلبان در یک آزمون، برابر است، در آن فاصله، پاسخگو هر میزانی را که بتواند جواب دهد، این فاصله می تواند ملاک ارزیابی باشد، البته این بدان معنی نیست که زمان به طور غیرمنطقی اختصاص یابد؛ بلکه این اختلاف در فاصله 10 تا 15 دقیقه در کل یک آزمون متغیر است.

با این حال، دفتر آزمون سازی سازمان سنجش، آماده است تا با گرفتن نظرات داوطلبان و عوامل اجرایی آزمون ها در زمینه کم یا زیاد بودن زمان اختصاصی و بررسی کارشناسانه آن، تغییراتی را در این زمینه و نیز در آزمون بعدی اعمال کند.

 

در مورد تعداد سوال ها چطور؟ آیا تعداد کم سوال ها در برخی از سرفصل ها می تواند ارزیابی صحیحی از داوطلب به عمل آورد؟

دفتر آزمون سازی، این موضوع را نیز به کمیته تخصصی محول کرده است و هنر طراح این است که بتواند با مثلاً 20 سوال، مفاهیم اساسی آن درس را بسنجد. در آزمون کارشناسی ارشد 1000 درس وجود دارد و اگر در هر درس فقط یک متخصص هم داشته باشیم، با 1000 متخصص سروکار داریم که هر یک از آنها، سال ها آن درس را تدریس کرده اند و اشراف کاملی بر مباحث دارند؛ بنابراین، آنها بخوبی می توانند تصمیم بگیرند که از کدام مباحث و از هر یک از آنها چه تعداد سوال طرح کنند. معمولاً تعداد سوالات، با توجه به وسعت حوزه دروس، بین 20 تا 40 سوال، متغیر است.

البته در این مورد نیز پیشنهادهای داوطلبان و گروههای آموزشی دانشگاهها قابل بررسی است و از این روست که هر ساله در 10 تا 20 درس با جابجایی تعداد سوالات مواجه می شویم.

 

کار کمیته تخصصی در طراحی سوالات چگونه ارزیابی می شود؟

بر اساس بازخوردهایی که دریافت می شود، یکی از منابع بزرگ بازخورد، داوطلبان هستند. نظارت داوطلبان به شیوه های مختلفی از قبیل: سایت، نامه های کتبی و یا انعکاس نظرات آنها از سوی مسئولان دانشگاه ها دریافت و بررسی می شود و در صورت اتفاق نظر ، در موارد لزوم اعمال خواهد شد. در صورتی که اساتید و مدیران گروه دانشگاههای بزرگ و معتبری نظری را مطرح کنند، آن نظر برای ما ملاک خواهد بود و قطعاً در سال بعد مد نظر قرار خواهد گرفت.

 

علی رغم دقتی که در طراحی سوال ها صورت می گیرد، گاهی داوطلبان، هنگام آزمون با سوالاتی مواجه می‌شوند که دارای اشکال است؛ تکلیف این گونه سوالات چیست و داوطلبان چگونه می توانند شکایت خود را ارائه دهند؟ همچنین بفرمایید که اصلاحات احتمالی چگونه اعمال خواهد شد؟

هیچ موسسه آزمون سازی در جهان که بزرگترین آن ETS آمریکاست آزمونی با بیش از 3000 سوال ندارد؛ در حالی که سازمان سنجش در مقطع کارشناسی ارشد ، آزمونی با 25 هزار سوال برگزار می کند؛ از طرفی اغلب آزمون های بزرگ جهان، مانند تافل، دارای پیش آزمون هستند؛ یعنی سوالات مطرح شده، حداقل در یک جای دیگر هم آزمایش شده اند، اما سوالات ما دسته اول هستند و امکان اشتباه نیز در آنها وجود دارد که البته سعی در به حداقل رساندن آن جمله است.

از جمله کارهای مهم دیگری که سازمان سنجش انجام می دهد و در سایر آزمون های دنیا وجود ندارد، قرار گرفتن کلید اولیه آزمون بر روی سایت سازمان است؛ نظرات ( و اعتراضات ) در اختیار  کمیته تخصصی قرار خواهد گرفت تا پس از بررسی، کلید نهایی بر اساس آن تهیه شود. حائز اهمیت است که این اصلاحات در هر سال، اغلب بسیار ناچیز است؛ با این وجود، هیچ مانعی در تصحیح اشتباه احتمالی وجود ندارد. این اصلاحات ممکن است با حذف سوال یا تأثیر مثبت دادن آن سوال صورت گیرد. تأثیر مثبت به این صورت است که اگر کمیته پس از بررسی به این نتیجه برسد که فهم سوالی دشوار بوده، اما تعدادی از داوطلبان آن را درک کرده و پاسخ صحیح داده اند، برای آنها امتیاز مثبت قائل شده و آن سوال برای سایر داوطلبان حذف می شود.

لذا کلیه شکایاتی که حداکثر تا مهلت مقرر به دفتر آزمون سازی برسد، مورد بررسی کمیته قرار می گیرد و اگر در این کمیته، حداقل سه استاد معتبر نظری را رد یا تأیید کنند، آن نظر برای ما قابل استناد است و کلید نهایی بر اساس آن تهیه و کارنامه نهایی داوطلبان صادر خواهد شد.

 

با توجه به مراحلی که در ساخت یک آزمون دقیق و معتبر تشریح کردید، آیا این آزمون می تواند به تنهایی توانایی علمی داوطلب را بسنجد و یا باز هم ضرورت وجود عامل دیگری در کنار آن مطرح است؟

اگر آزمون استاندارد باشد، باید بتوان با تکیه بر آن، داوطلبان را رتبه بندی کرد، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که نیز وجود دارد که نمی توان به سادگی از آنها گذشت. داوطلبان در طول دوره کارشناسی 130 تا 140 واحد گذرانده اند و خود را با آزمون های تشریحی محک زده اند؛ لذا ، اگر این نمرات در کنار آزمون دیده شوند، کمک بزرگی خواهد بود؛ خصوصاً به کسانی که در عین شایستگی در حین آزمون دچار مشکل می شوند و یا مهارت تست زنی آنها در سطح پایینی است. نکته  مهم این است که بتوان نمرات دانشگاهی را که در سطوح متفاوتی اعمال شده، هم تراز کرد تا ضرایب اختصاصی داده شده به آنها از نظر آماری معنادار شود. در تمام دنیا، علاوه بر آزمون، کارنامه دوره کارشناسی و توصیه نامه ها ملاک هایی برای پذیرش داوطلبان است؛ ما نیز به جزء توصیه نامه ها به سایر موارد عمل می کنیم تا حقی از هیچ داوطلبی ضایع نشود.

 

برنامه ریزی

الف. آزمون دانشگاههای سراسری

منابع درسی و تستی مناسب برای دانشگاه سراسری

در ابتدا و پیش از معرفی منابع باید اشاره شود که برخلاف دوره کارشناسی ، آزمون کارشناسی ارشد فاقد منبع است. در واقع اتلاق منبع آزمون واحد، حرف بی محتوایی است. در واقع یکسری از منابع درسی و تستی مناسب هستند که سرفصلهای وزارت علوم را پوشش می دهند و داوطلب بایست برحسب میزان توان خود، بر سرفصل های مدنظر تسلط پیدا کنید. از اینرو در ادامه با فرض زیر منابع در غالب سه سرفصل ارائه می شوند.

* گروه برنزی: دانشجویانی که از پایه ای بسیار ضعیف برخوردارند ضرورت دارد دروس پایه علوم زراعی   را مجدداً بررسی کنند. در این گروه، به جد پیشنهاد می شود که پیش از آغاز بررسی، منابع ابتدایی اشاره شده توسط داوطلب مورد بررسی قرار گیرد تا دانشجو کلیات و مبانی علوم زراعی   پیش از دوره کاردانی را به خاطر آورد. این دسته از دانشجویان در اصطلاح، گروه برنزی نامیده می شود.

 

علاوه بر دانشجویان ضعیف، داوطلبان سایر رشته ها که قصد شرکت در آزمون کارشناسی ارشد علوم زراعی   را دارند نیز در این طبقه جای می گیرند. مرور مبانی رشته علوم زراعی   برای این دسته از داوطلبان در دوره 3 ماهه تابستان ضروری است.

 

* گروه نقره ای: داوطلبانی که در مقایسه با گروه برنزی، تنها این تفاوت را دارند که در دوره کارشناسی خود، دروس را خوب فراگرفته اند. (در واقع فراتر از گذراندن واحدهای درسی) این دسته از داوطلبان سرفصل ها و مبانی را با یک مرور کوتاه به خاطر خواهند آورد لذا این دسته از داوطلبان بعنوان گروه نقره ای نامیده می شوند.

 

* گروه طلائی: این دسته از داوطلبان ، افرادی اند که علاوه بر اینکه بر سرفصلهای کارشناسی تسلط کافی دارند، قدرت فراگیری آنها خوب و در دوره کارشناسی خود از برترین های واحدهای دانشگاهی مختلف بوده اند. هر چند اساساً این مورد مزیتی برای داوطلبان به حساب می آید، ولیکن پیشنهاد می شود که برنامه و منابع معرفی شده را به هیچ وجه دست کم نگیرید، زیرا که آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد نامعلوم است. ولی در مجموعه حاضر سعی شده برای این گروه برنامه ای خاص تدوین شود.

نکته: در مجموعه حاضر تلاش بر این بوده که منابع و برنامه ریزی با توجه به گروه نقره ای (یعنی داوطلبان معمولی) تدوین شود. آنچه که بایست سایر داوطلبان گروه برنزی بدان دست پیدا کنند و داوطلبان طلائی بر تسلط خود بر مباحث بیافزایند.

 

 

 

نگاهی کوتاه و گذرا به روش تحقیق

  1. کلیات روش تحقیق انتخاب موضوع عنوان نویسی و بیان مسئله
  2. تعیین اهداف سئوالات فرضیات و متغیرها
  3. بررسی متون
  4. ابزار گرد آوری اطلاعات
  5. جمعیت   نمونه ونمونه گیری
  6. روشهای مطالعه توصیفی و غربالگری
  7. روشهای مطالعه تحلیلی
  8. روشهای پردازش اطلاعات
  9. تحلیل و تفسیر اطلاعات
  10. بودجه نویسی و زمان بندی
  11. اخلاق در پژوهش و روشهای نوشتن گزارش نهایی

 

اهداف اختصاصی :

aکلیات روش تحقیق انتخاب موضوع عنوان نویسی بیان مسئله

 

دانشجو باید بتواند:

  1. تحقیق را تعریف کند و بشناسد .
  2. منابع یافتن موضوع تحقیقاتی را بشناسد و در عمل اجرا کند .
  3. طریقه نوشتن عنوان یک طرح تحقیقاتی را بشناسد و بیان کند و با یک مثال عملی عنوان مناسبی را بنویسد .
  4. چگونگی نوشتن و هدف از نوشتن بیان مسئله را بشناسد و بیان کند و بیان مسئله مناسبی برای عنوان انتخابی خود بنویسد .

 

a تعیین اهداف سئوالات فرضیات و متغیرها

 

دانشجو باید بتواند :

  1. دلایل نوشتن اهداف را برای طرح پژوهشی خود بیان کند .
  2. اختلاف مابین هدف کلی اهداف ویژه هدف کاربردی ونهایی را تشریح کند .
  3. ویژگیهای نگارش صحیح اهداف پژوهشی سئوالات پژوهشی و فرضیات را تشریح نماید .
  4. انواع متغیرها را از لحاظ ماهیت نقش متغیرها در مطالعات و تعریف متغیر را تشریح نماید .
  5. راههای کنترل (حذف) متغیر مخدوش کننده را تشریح نماید .
  6. اهداف- سئوالات پژوهش فرضیات و متغیرهای طرح پژوهشی خود را به شکلی مناسب تهیه کند .

 

aبررسی متون

دانشجو باید بتواند:

  1. هدف از انجام بررسی متون را تشریح نماید .
  2. تفاوتExcerpta  Medica , Index Medicus   راتشریح نماید .
  3. Mesh و نحوه استفاده از آن را بشناسد.
  4. با اصطلاحات موجود در مش جهت استفاده از آن آشنایی پیدا کنید .
  5. با مراجعه به مش بتواند لغات کلیدی مورد نظر خود را شناسایی کند .
  6. با روشهای جستجوی الکترونیک از طریق جستجوگرهای اینترنت آشنا شود .
  7. طریقه جستجوی مقالات از طریق سایت دانشگاه علوم پزشکی را بشناسد.

 

aابزار گرد آوری اطلاعات

 

دانشجو باید بتواند:

  1. انواع روشهای جمع آوری اطلاعات (اسناد و مدارک موجود مشاهده مصاحبه پرسشنامه آزمون ) را بشناسد و تشریح نماید .
  2. تفاوت بین روشهای جمع آوری اطلاعات و مورد استفاده و فواید و معایب هر روش را بشناسد و تشریح نماید .
  3. در یک مثال عملی بتواند برای متغیرهای خود مناسب ترین روش جمع آوری اطلاعات را شناسایی کند .
  4. طریقه ساخت پرسشنامه را بشناسد و تشریح نماید .
  5. پرسشنامه مناسبی برای طرح پژوهشی خود تهیه کند .
  6. با مفاهیم روایی و پایایی آشنا شود و تشریح نماید.

 

aجمعیت نمونه نمونه گیری

 

دانشجو باید بتواند :

  1. با مفاهیم اولیه در نمونه گیری (جمعیت مرجع جمعیت هدف جمعیت آزمایشی- چارچوب نمونه گیری) را بشناسد و تشریح نماید .
  2. هدف از انجام نمونه گیری در یک طرح تحقیاتی آشنا شود و تشریح نماید .
  3. با انواع روشهای نمونه گیری (احتمالی و غیر احتمالی ) آشنا شود .
  4. مزایا و معایب هر کدام را بشناسد و تشریح نماید .
  5. با انواع روشهای محاسباتی حجم نمونه آشنا شود .
  6. روش نمونه گیری مناسب طرح پژوهشی خود را انتخاب کند .

 

aروشهای مطالعه توصیفی و غربالگری

دانشجو باید بتواند :

 

  1. با انواع مطالعات توصیفی (مقطعی – Case- series , Case-report  همبستگی و غربالگری ) آشنا شود. .
  2. مزایا و معایب انواع مطالعات فوق را بشناسد و بیان کند .
  3. در یک مثال عملی بتواند نوع مطالعه را مشخص نماید .

 

aروشهای مطالعه تحلیلی

دانشجو باید بتواند :

  1. با انواع مطالعات تحلیلی مشاهده ای (مقطعی مورد شاهدی همگروهی ) آشنا شود و مزایا و معایب آنها را بشناسد و بیان کند .
  2. با نحوه طراحی مطالعات تحلیلی مشاهده ای آشنا شود و بیان کند .
  3. با انواع مطالعات مداخله ای (تجربی شبه تجربی انواع کارآزمائی های بالینی ) آشنا شود .
  4. با نحوه طراحی مطالعات مداخله ای و چگونگی انجام انواع تخصیص تصادفی آشنا شود و بیان کند .
  5. نوع مطالعه طرح پژوهشی خود را تعیین کند و آنرا طراحی نماید.

 

aروشهای پردازش و تحلیل وتفسیر اطلاعات

دانشجو باید بتواند:

  1. روشهای پردازش وتفسیر اطلاعات
  2. پردازش توصیفی داده ها را بشناسد.
  3. انواع نمودارها بر حسب نوع متغیرها را بشناسد .
  4. نحوه تفسیر انواع تحلیل های آماری رایج را بشناسد و بیان کند .
  5. انواع خطاها در تحقیق را بشناسد و راههای کنترل آن را بیان کند .
  6. نحوه رسم جداول توخالی را بشناسد و رسم کند .
  7. برای طرح پژوهشی خود جداول توخالی رسم کند ، نمودار مناسب راشناسایی کند و نوع تست آماری مناسب را بیان کند .

 

aبودجه نویسی و زمان بندی

دانشجو باید بتواند :

  1. چگونگی تکمیل جدول گانت را بشناسد و تشریح کند .
  2. چگونگی تکمیل جداول بودجه رابشناسد و تشریح کند .
  3. برای طرح پژوهشی خود جدول گانت و جداول بودجه را تکمیل کند .

 

aاخلاق در پژوهش و روشهای نوشتن گزارش نهایی

دانشجو باید بتواند :

  1. با مفهوم اخلاق در پژوهش آشنا شود و تشریح نماید .
  2. با قانون هلسینگی آشنا شود و تشریح نماید.
  3. انواع مطالعات پژوهشی را بشناسد و تشریح نماید.
  4. نحوه نوشتن گزارش نهایی و زمان ارائه گزارش کار را بشناسد و تشریح نماید.

 

 

نحوه نگارش پایان نامه یا پروپوزال

پروپوزال یا طرح تحقیق ، پیش نویس پ‍ژوهشی است که شما می بایست برای اخذ مدرک تحصیلی خود انجام دهید. در پروپوزال ، شما به معرفی موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید ، توضیح اهمیت آن موضوع ، ذکر پ‍‍ژوهش هایی که در گذشته در این باره صورت گرفته ، و نتایجی که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت می پردازید.

هم چنین روش یا روش هایی که در پژوهش از آن ها بهره خواهید گرفت را ذکر می کنید.شکل پروپوزال بنا بر هدفی که از آن دارید و یا به مقتضای رشته تحصیلی شما می تواند قدری متغیر باشد. اما شکل بندی بنیادین آن ، همواره باید شامل عنوان بندی ها و بخش های زیر باشد :

1- موضوع تحقیق ( Project Title )ذیل این عنوان می بایست عنوان دقیق تحقیق خود را ذکر کنید. برای مثال

 Project Title: Drought Hydrological Forecasting using Neural Networks

2- توضیح موضوع و اهمیت آن ( Importance and Statement of Topic )در این بخش می بایست جوانب موضوع ، چگونگی ارتباط آن با رشته تحصیلی مورد نظر ، و اهمیت موضوع به لحاظ علمی و کاربردی را توضیح دهید.

 3- ادبیات تحقیق و پژوهش های مرتبط ( Review of Literature and Relevant Topics )زیر این عنوان ، باید توضیح مختصری درباره پژوهش هایی که پیش از شما روی این موضوع و موضوعات نزدیک به آن انجام شده بدهید. در این بخش در واقع باید به ذکر پژوهش هایی بپردازید که شما قصد دارید یافته های آن ها را تکمیل کنید ، اشتباهات آن ها را رفع نمایید و یا نتایج آن ها را رد کنید.

4- اهداف و فرضیه ها ( Aims and Hypothesizes ) در این بخش باید به ذکر نتایجی بپردازید که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت. توضیح دهید که از انجام تحقیق چه هدفی دارید؟ به کدام سمت حرکت می کنید؟ و فکر می کنید به کجا خواهید رسید؟

 5- روش ها و ابزار های تحقیق ( Methodology ) در این قسمت توضیح دهید که در انجام پروژه از چه روش های علمی سود خواهید برد و چه ابزارهایی را برای رسیدن به اهداف تحقیق به خدمت خواهید گرفت.

6- منابع ( References ) فهرستی از منابعی که فکر می کنید از آن ها استفاده خواهید کرد و به کار شما مرتبط هستند را الفبایی و منظم کنید و در این بخش بیاورید.

*نکات مهم

1- پروپوزال را با موضوع شروع نکنید، بلکه عنوانی مانند مثال زیر را در روی جلد بیاورید و بعد متن پروپوزال را بنویسید A PhD / Master Dissertation Proposal Presented toThe Department of Faculty of Natural Resources and Agriculture By :Atena. Shamtabar

2- این نکات را در مورد انتخاب و نگارش تیتر پروژه رعایت کنید :

الف ) سعی کنید موضوع روشن و ساده باشد. از خوشگل کردن عنوان تحقیق خودداری کنید !

ب ) عنوان پروژه را به صورت خلاصه ای فشرده از آن چه در ذهن دارید در نظر بگیرید. سعی کنید با همان یک جمله عنوان پروژه بتوانید چارچوب کلی تحقیق و هدف هایتان را به خواننده منتقل کنید. عنوان کار شما باید کاملاً مشخص کند که شما می خواهید چه چیز را و در چه شرایطی مطالعه کنید.

پ ) در جمله بندی عنوان پروژه دقت کنید تا چیدمان آن طوری باشد که آن چه اصل موضوع تحقیق شماست از فرع آن قابل تشخیص باشد. به این دو مثال دقت کنید:

1- Red-haired Musicians and Their Preferences for Music Style

2- Music Style Preferences of Red-haired Musicians

 

در این جا هر دو جمله ظاهراً یک مفهوم را منتقل می کنند:"سلیقه موزیسین های مو قرمز در انتخاب سبک موسیقی" . اما عملاً تفاوتی بین این دو وجود دارد و آن هم این است که در جمله اول ، تعبیر خواننده این است که توجه بیشتر ما به موزیسین های مو قرمز است و ما اول موزیسین های مو قرمز را بررسی می کنیم و بعد به سلیقه موسیقیایی آن ها می پردازیم. اما در جمله دوم بر عکس ، اولویت به سبک های موسیقی و سلیقه موسیقیایی داده شده و موزیسین های مو قرمز در درجه دوم قرار دارند.

ت ) سعی کنید کلمات اضافی را از عنوان پروژه حذف کنید . دو مثال زیر در واقع یکی هستند ، اما شماره 2 مقبولیت بیشتری دارد :

1- The Systematic Development which has occurred during last 50 years and  has Changed the face of Southeast Asia

2- Changes and Development in Southeast Asia

 

در مورد (1)هدف هایی که از تحقیق دارید و (2) ابژه ای که برای مطالعه انتخاب کرده اید (Objectives) حتماً دقت کنید که در رابطه کامل با هم باشند و در نگارش پروپوزال سعی کنید که این رابطه را به خوبی نمایش دهید. منظور این است که مثلاً اگر هدفی که می خواهید به آن برسید ، نامناسب بودن عروسک های باربی برای تربیت دختران هست ، انتخاب ابژه ای مانند جامعه دختران 15 ساله ساکن منطقه 20 تهران ، نا مناسب و نامربوط به نظر می رسد. توجه داشته باشید که بهترین ابژه را برای رسیدن به هدفتان انتخاب کنید.

3- در زمینه چگونگی انتخاب روش تحقیق نیز ، وضع به همین ترتیب است. سعی کنید مناسب ترین ، عملی ترین ، علمی ترین و هم خوان ترین روش را برای پژوهش مورد نظرتان انتخاب کنید.

4- پروپوزال را تمیز و با بخش بندی مناسب تحویل دهید. سعی کنید مرز بین عنوان ها مشخص باشد و مطالب را بر روی 1 روی کاغذ A4 تایپ کنید.

5- حجم پروپوزال میبایست برای دوره های کارشناسی ارشد حداقل 5 صفحه و برای دکتری حداقل 8 صفحه باشد. در این میان حداقل یک صفحه به ادبیات تحقیق و حداقل یک صفحه به منابع تحقیق اختصاص دهید. سعی کنید از منابع جدید و به روز استفاده نمایید و همه ی منابع پروژه فارسی زبان نباشند. هم چنین توجه بفرمایید فونت استاندارد برای پروپوزالTimes and New Romans با سایز 12  است.

6- از نوشتن موارد اضافه در پروپوزال ، مثل عریضه نویسی برای استاد راهنما و غیره ، جداً خود داری کنید. از توضیح اضافه هم پرهیز کنید.

7- در مورد نگارش انگلیسی ، حتماً درباره متن پروپوزال با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید. متن پروپوزال می بایست به لحاظ علمی و ادبی هیچ غلطی نداشته باشد.

8- پروپوزال را جدی بگیرید! سنجش علمی شما در واقع فقط از طریق پروپوزال میسر است . پس تمام تلاش و دانش خود را برای تنظیم آن به کار بگیرید.

 

 

برنامه ریزی سنجش تکمیلی امیرکبیر برای آزمون کارشناسی ارشد سراسری

برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سراسری 3 نوع برنامه پیشنهاد می شود:

1- برنامه بلند مدت از ابتدای مرداد ماه تا آخر بهمن ماه (28 هفته) ( 4 + 8 + 16 = 28 )

2- برنامه میان مدت از ابتدای مهر ماه تا آخر بهمن ماه (20 هفته) ( 3 + 5 + 12 = 20 )

3-  برنامه کوتاه مدت از ابتدای آذر ماه تا آخر بهمن ماه (12 هفته) ( 2 + 3 + 7 = 12 )

 

برای تمام داوطلبان برنامه بلندمدت توصیه می شود. داوطلبان باید طوری برنامه ریزی کنند که کلاً 3 دور درسها را مرور کنند.

 

1- دور اول مرحله یادگیری : (دوره برنزی) (گروه برنزی)

در این دوره، داوطلب تمام دروس خود را حداقل یکبار مطالعه کرده و عمل خلاصه برداری از دروس را نیز انجام می دهد. این داوطلب هنگام رسیدن به مطالب مشکل و غیرقابل فهم ، به صورت سطحی آنها را خوانده و رد می شود. در این دوره داوطلب 50% مطالب خوانده شده را دریافت می کند. داوطلب همزمان با درس خواندن که 80% حجم این دوره را تشکیل می دهد. 20% دیگر را صرف مرور و تست زدن و انجام تکنیک تریز می کند (دوره برنزی، برای برنامه بلند مدت 16 هفته، میان مدت 12 هفته و کوتاه مدت 7 هفته )

 

2- دور دوم مرحله مرور: (دوره نقره ای)

در این دوره داوطلب عمل خلاصه برداری منابع و جزوات و مباحثی را که قبلاً فرانگرفته را انجام داده و بعد از آن مطالب خلاصه برداری شده را مرور می کند. در این دوره داوطلب 80% مطالب خوانده شده را دریافت می کند.  در ضمن داوطلب همزمان با خلاصه و مرور مطالب که 60% حجم این دوره را تشکیل می دهد. 40% دیگر را صرف تست زدن و انجام تکنیک تریز می کند. ( دوره نقره ای برای برنامه بلندمدت 8 هفته، میان مدت 5 هفته و کوتاه مدت 3 هفته)

 

3- دوره سوم مرحله تسلط: (دوره طلائی)

در این دوره عمل مرور مطالب خلاصه برداری شده انجام می شود. در این دوره داوطلب 90 تا 100% مطالب خوانده شده را دریافت می کند. داوطلب همزمان با مرور مطالب که 40% حجم این دوره را تشکیل می دهد 60% دیگر را صرف تست زدن و انجام تکنیک تریز می کند.

 

( دوره طلائی برای برنامه بلند مدت 4 هفته، میان مدت 3 هفته و کوتاه مدت 2 هفته)

نکته 1: جمع بندی و تمرین نکات یادداشت شده و خلاصه ها طی دوره طلائی الزامی است.

نکته2: در برنامه روزانه افراد می توانند با توجه به شرایطشان، فوق العاده صبح 8- 6 یا فوق العاده شب 24- 22 را قرار دهندو در این زمان ، می توان زبان عمومی ، تخصصی و مرور خلاصه ها و دوره کردن درسها را انجام داد.

نکته 3: منظور از این دوره ها این است کسانی که فقط دور اول را انجام بدهند دوره برنزی را انجام داده اند و قابلیت آنها اندازه مدال برنز است، کسانی که دور اول و دوم را انجام دهند قابلیت آنها اندازه مدال نقره است و کسانی که دوراول، دوم و سوم را انجام دهند در اصل تمام برنامه ریزی را به نحو احسن انجام داده اند و قابلیت آنها در پایان این 3 دور اندازه مدال طلا است.

 

برنامه روزانه مطالعه:

بیشتر داوطلبان در تخصیص مناسب زمان به سرفصل های درسی و همچنین زمان مرور آن مشکلاتی را دارند. برای مطالعه دروس برنامه روزانه، پیشنهادهای زیر ارائه می شود.  

 

  • ۰۱/۰۹/۰۵
  • منابع آزمون کشاورزی منابع آزمون کشاورزی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی