منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

راهنمای جامع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری بیماری شناسی گیاهی

 

معرفی رشته بیماری شناسی گیاهی

رشته گیاه پزشکی از آن رشته های نوپا ، کاربردی جذاب است که علاقمندان خود را جذب کرده است . عنوان گیاه پزشکی در علوم کشاورزی ایران از سال 1342 به جای «دفع آفات و حفاظت گیاهان» مطرح شده است. به طور کلی، در این رشته تشخیص و شناسایی آفات و عوامل بیماری گیاهان زراعی ، باغی، زینتی، جنگلی، مرتعی و فرآورده های گیاهی و همچنین شناخت علایم و چگونگی اثر آفات و عوامل بیماریهای انگلی و غیرانگلی بر گیاهان و آشنایی کامل با اصول و روشهای مبارزه، مورد بحث قرار می گیرد.

www.sanjeshetakmili.ir

 

گیاه پزشکی تعریف و هدف

در دوره کارشناسی مهندسی کشاورزی، عنوان گیاه پزشکی به رشته ای اطلاق می شود که در آن علوم و فن‌آوری در زمینه های شناخت آفات و عوامل بیماری زای گیاهی و اصول و روشهای مبارزه با این عوامل مورد بررسی قرار می گیرد.

هدف از ایجاد این رشته، تربیت کارشناسانی است که علاوه بر داشتن معلومات علمی و فنی کشاورزی عمومی، در زمینه گیاه پزشکی ، علوم مربوط به شناخت آفات و عوامل بیماری زای گیاهی را در حد کارشناسی به صورت نظری و عملی بیاموزند و با فنون و روشهای مختلف حفظ محصولات کشاورزی، همچنین مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی نیز به صورت علمی و کاربردی آشنایی کافی پیدا کنند تا بتوانند به عنوان مدرس در هنرستانهای کشاورزی، کارشناس اجرایی تحقیقات در مراکز پژوهشی کشاورزی و مدیر و مجری امور حفاظت گیاهان در موسسه های دولتی و خصوصی بخش کشاورزی خدمات شایسته ای را ارائه دهند. بر اساس آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی، طول دوره کارشناسی گیاه پزشکی چهار سال است و دانشجویان به طور متوسط این دوره را در همین مدت طی می کنند. حداکثر طول زمان تحصیل مجاز در این دوره 6 سال و هر سال تحصیلی شامل دو نیم سال است. هر نیم سال تحصیلی شامل 17 هفته کامل آموزشی است. نظام آموزشی این دوره به صورت واحدی است و برای هر واحد درس نظری در هر نیمسال 17 ساعت آموزش کلاسی منظور می شود.

 

اهمیت و جایگاه در جامعه

با توجه به اهمیت محوری بخش کشاورزی در امر تغذیه و اقتصاد کشور و از آن جا که رسیدن به خودکفایی و استقلال اقتصادی در این عرضه، تضمین کننده استقلال سیاسی ما نیز خواهد بود. هر گونه تلاش برای افزایش تولیدات کشاورزی، بسیار ارزشمند و حیاتی است. یکی از راههای افزایش محصول، جلوگیری از زیانهای آفات و بیماریهای مختلف گیاهان و فرآورده های گیاهی است که هر سال، ضرر و زیان قابل توجهی را بر کشور تحمیل می کند. با توجه به دانش و فن آوری روز، لازم است روشهای علمی جدید، جایگزین شیوه های سنتی مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی شود، تا با افزایش سطح تولیدات از ورود محصولات کشاورزی خارجی بی نیاز شویم.

 

صنعت و بازارکار

تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته و ادامه تحصیل در آن برای ادامه تحصیل در رشته گیاه پزشکی با توجه به ماهیت درسهایی که در این دوره تدریس می گردد، داوطلب باید علاقه مند به علوم زیست شناسی بویژه علوم مربوط به گیاه شناسی و کشاورزی باشد و با توجه به این که اغلب درسها دارای کار عملی در آزمایشگاه و یا در مزرعه است بنابراین داوطلب باید به کار در آزمایشگاه و مزرعه علاقه داشته باشد، همچنین در زمینه درسهایی مثل زیست شناسی و شیمی از دانش و اطلاعات لازم برخوردار باشد؛ بعلاوه توان جسمی برای کار در مزرعه و آزمایشگاه را داشته باشد.

 

تواناییهای فارغ التحصیلان

فارغ التحصیلان این دوره می توانند به عنوان کارشناس اجرایی یا تحقیقاتی در موسسه های مختلف دولتی و خصوصی بخش کشاورزی ایفای وظیفه کنند، همچنین با توجه به دوره های کارشناسی ارشد حشره شناسی و بیماریهای گیاهی و همچنین دوره دکترای گیاه پزشکی، می توانند در صورت داشتن شرایط لازم تا کسب آخرین مدارج تحصیلی در داخل کشور ادامه تحصیل دهند تا بتوانند مسوولیتهای بالاتر و مهمتر علمی، پژوهشی و اجرایی را بر عهده گیرند؛ همچنین پس از اتمام دوره دکترای تخصصی امکان همکاری در دانشگاهها و سایر مراکز علمی و پژوهشی به عنوان عضو هیأت علمی برایشان فراهم می گردد.

 

دانشگاه هایی که دوره کارشناسی ارشد سراسری و آزاد بیماری شناسی گیاهی را ارائه می دهند .

دانشگاه‌‌های بوعلی سینا، ارومیه، ایلام، تبریز، تربیت معلم آذربایجان،  تربیت مدرس، تهران ، زابل، زنجان، رازی کرمانشاه، شاهرود، شهرکرد، شیراز، شهیدباهنرکرمان، چمران اهواز،  اصفهان، رامین اهواز، گرگان، ساری، کردستان، فردوسی مشهد، گیلان، خرم آباد، رفسنجان، یاسوج و دانشگاه آزاد جهرم، دامغان، شیراز، علوم و تحقیقات، مرودشت و ورامین مقطع ارشد آن دائر می باشد. در حال حاضر دو گرایش بیماری شناسی و کرم شناسی آن در دانشگاههای سراسری وجود دارد و در مقع دکترا تمامی گرایش ها جدا می گردد.

ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌‌های دولتی حدود 534 نفر و در دانشگاه آزاد حدود 90 نفر می‌باشد. برای مشاهده ظرفیت هر یک از دانشگاه‌ها در دانشگاه سراسری به دفترچه شماره 2 ضمیمه و دانشگاه آزاد به جدول شماره دو دفترچه مراجعه نمائید.

 

 

 

ادامه تحصیل در دکتری بیماری شناسی گیاهی در کدام دانشگاه ها انجام می شود.

دانشگاه تهران، بوعلی سینا همدان ، تبریز، تربیت مدرس، زنجان، شیراز رشته بیماری شناسی گیاهی با گرایش‌های قارچ شناسی، نماتولوژی، ویروس شناسی و  بیماری های ویروسی گیاهی، کنترل بیولوژی و بیماری‌های گیاهای را دارند. همچنین در دانشگاه آزاد دانشگاه واحد علوم و تحقیقات تهران در مقطع دکتری پذیرش می شوند.

منابع هر گرایش به تفکیک در دانشگاه آزاد و دولتی در جدول زیر بهمراه ضرایب ارائه گردیده است.

 

منابع آزمون دکتری مهندسی کشاورزی- بیماری شناسی گیاهی ،  دانشگاه سراسری

نام رشته- کد

نام درس

ضرائی

بیماری شناسی گیاهی

- بیماری شناسی گیاهی –قارچ شناسی

- بیماری شناسی گیاهی –نماتولوژی

- بیماری شناسی گیاهی –ویروس شناسی و بیماری های ویروسی و گیاهی

- بیماری شناسی گیاهی

- کنترل بیولوژیک و بیماری های گیاهی

(کد –2440)

1- زبان انگلیسی

1

2- استعداد تحصیلی

1

3- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل: بیماری های گیاهی

4

4- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل :

مدیریت و کنترل بیولوژیک بیماری های گیاهی –قارچ شناسی –ویروس شناسی –پروکاریوت های بیماری زای گیاهی و نماتدشناسی

4

 

 

 

منابع آزمون دکتری مهندسی کشاورزی- بیماری شناسی گیاهی ،  دانشگاه آزاد

رشته- کد گرایش

دروس

ضرایب

بیماری شناسی گیاهی

50607

بیماری های قارچی گیاهان

4

بیماری های پروکاریوتی گیاهان

4

بیماری های ویروسی گیاهان

4

بیماری های نماتدی گیاهان

4

اصول و روش های مبارزه با بیماری های گیاهی

3

قارچ شناسی گیاهی

3

پروکاریوتهای بیماری زای گیاهی

3

ویروس شناسی

3

روشهای آماری در کشاورزی

2

زبان تخصصی

3

 

 

آزمون کارشناسی ارشد بیماری شناسی گیاهی

آزمون دانشگاه سراسری:

دروس آزمون شامل موارد زیر می باشد:

کد رشته امتحانی

رشته – گرایش

مواد امتحانی و جدول ضرایب به ترتیب دروس در هر گرایش ( از راست به چپ)

 

بیماری شناسی گیاهی   

1- زبان عومی تخصصی انگلیسی     2- گیاه شناسی(سیستماتیک، آناتومی، فیزیولوژی)   3- قارچ شناسی     4- بیماری های گیاهی(بیماری قارچی، بیماری های ویروسی، بیماری های باکتریایی، نماتدهای انگل گیاهی، بیماری های فیزیولوژیک و انگلهای گلدار)    5- اصول مبارزه و سم شناسی در بیماری های گیاهی   

شماره درس:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

1315

مهندسی کشاورزی – بیماری شناسی گیاهی

2

2

3

4

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آزمون دانشگاه آزاد:

دروس آزمون شامل موارد زیر می باشد:

 

کد رشته امتحانی

رشته – گرایش

مواد امتحانی و جدول ضرایب به ترتیب دروس در هر گرایش ( از راست به چپ)

 

بیماری شناسی گیاهی   

1- زبان تخصصی انگلیسی     2- گیاه شناسی(سیستماتیک، آناتومی، فیزیولوژی)   3- قارچ شناسی     4- بیماری های گیاهی(بیماری قارچی، بیماری های ویروسی، بیماری های باکتریایی، نماتدهای انگل گیاهی، بیماری های فیزیولوژیک و انگلهای گلدار)    5- اصول مبارزه و سم شناسی در بیماری های گیاهی   

شماره درس:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

50365

مهندسی کشاورزی – بیماری شناسی گیاهی

2

2

3

4

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نکته 1 : مجموع زمان در نظر گرفته شده برای 150 سوال کنکور سراسری 150دقیقه می باشد.(زمان هر تست 72 ثانیه)

نکته 2 : مجموع زمان در نظر گرفته شد برای205 سوال کنکور آزاد240  دقیقه می باشد. (زمان هر تست 120 ثانیه)

 

 

 

آزمون ارشد و کلیات:

در آزمون کارشناسی ارشد بیماری شناسی گیاهی دانشگاههای سراسری مجموع زمان در نظر گرفته شده برای سوالات عمومی و تخصصی150 دقیقه است. علاوه بر تعدد منابع و حضور موسسات آماده سازی منابع برای آزمون کارشناسی ارشد، عمدتاً مشاهده می شود که بیشتر موسسات به نوعی از روش خلاصه سازی منابع مرجع رشته استفاده می کنند با توجه به اینکه معمولا سرفصلهای خلاصه شده تنها برای دوره و جمع بندی (پایان مطالعه یا دوره طلایی) مناسب است و یا برای داوطلبانی مناسب است که از معلومات تخصصی کافی در رشته برخوردارند، جزوات مزبور که در غالب بسته های آموزشی ارائه می شود، داوطلب را در رسیدن به اهداف دروس چندان یاری نخواهد نمود. از این رو سنجش تکمیلی امیرکبیر مجموعه ای متشکل از جزوات دانشگاهی دانشگاههای معتبر، جزوات خلاصه برداری شده از منابع اصلی، سی دهای چندرسانه ای آموزشی شامل دروس اصلی را به داوطلبان پیشنهاد می کند.

 

زبان عمومی و تخصصی:

زبان از جمله درس‌های مهمی به حساب می آید که با توجه به مقتضیات آموزشی در ایران، اکثر دانشجویان دارای ضعف های عمده در این درس می باشند. سیاست سازمان سنجش و آموزش کشور از سال 1380 بدین گونه است که در طراحی سوالات زبان برای آزمون ارشد، گرایش به سمت زبان عمومی سوق پیدا کرده، اعم از دستور زبان، لغت و درک مطلب که به شکلهای متفاوتی ارائه می‌گردد. آنچه که به عنوان درک مطلب ارائه می شود برگرفته از متون مهندسی بیماری شناسی گیاهی است که حدود 15 سوال را به خود اختصاص می دهد و با اندکی تبحر و تجربه در ترجمه، براحتی می توان به این سوالات که به صورت درک مطلب ارایه شده اند پاسخ داد.

 

توجه داشته باشید می توان بدون داشتن دانش تخصصی در زمینه بیماری شناسی گیاهی  یا دانستن نکاتی که متن ارائه می نماید، فقط بواسطه ترجمه که لازمه آن دانستن تعدادی از لغات تخصصی ضروری و تعدادی از افعال عمومی که با تکرار فراوان می توان به حافظه سپرد و پاسخ داد. البته نباید نادیده گرفت که دانش تخصصی کاملاً ضروری است، اما یکی از راه حلهای مد نظر و خوب برای زبان همین است. افزایش دایره لغات و قدرت ترجمه. البته برای این مهم یعنی افزایش دانش ترجمه سنجش تکمیلی امیرکبیر جزوه ای را به نام فن و متدهای ترجمه ارائه کرده است که براحتی نیاز داوطلبان را در مقاطع عالی و تکمیلی برآورده می کند.

 

از آنجا که متون درسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اکثراً به زبان انگلیسی می باشد، افزایش توان درک زبان خارجی به صورت عمومی و تخصصی از لازمه های لاینفک برای دانشجویان پذیرفته شده می باشد. از آنجا که بیشتر دانشجویان رشته بیماری شناسی گیاهی  در این درس ضعیف اند و فقط تعداد معدودی اند که روی این درس در آزمون ارشد کار می کنند، برای اینکه از قافله رقابت عقب نیافتید با برنامه ای که ارایه می شود، می توانید به امید خدا مشکلات را حل و از مدعیان این درس شوید.

مهم نیست که شما در این درس ضعیف هستند با تلاش به راحتی می توانید به میزان مطلوبی با توجه به سطح معلومات قبلی و اکتسابی پس از اجرای برنامه برسید. توجه شود اگر بتوانید در این درس، درصد بالائی بزنید، با توجه به اینکه اکثر داوطلبان این درس را کمتر مورد توجه قرار می دهند انحراف معیار ایجاد شده و باعث می شود داوطلب رتبه خوبی کسب کند.

 

ساختار زبان عمومی و تخصصی در آزمون:

در آزمون سراسری 30 سوال از زبان می آید. 15 سوال به صورت مطلقاً از بخش عمومی شامل لغت، دستور زبان و درک مطلب با بارم بندی زیر: 4 تست دستور زبان، 8 تست لغت و 3 تست از یک متن عمومی که برخی مواقع لغت را در بردارد گاهی اوقات دستور زبان و 15 سوال تخصصی از درک مطلب برگرفته از متون تخصصی علوم بیماری شناسی گیاهی  طرح می گردد.

 

منابع مناسب برای زبان عمومی

برای آزمون کارشناسی ارشد علوم بیماری شناسی گیاهی ، موارد زیر پیشنهاد می شود و عمده تاکید ما در برنامه ریزی بر محور فراگیری و افزایش دایره لغات است. در واقع فرآیند یادگیری زبان در عمل چیزی فراتر از یک دوره 6 ماهه طول می کشد و اگر داوطلب تمام زمان خود را نیز معطوف به این درس نماید باز هم بعید به نظر می رسد که بتوان آن را به صورت کامل پاسخ گفت. با این اوصاف تمرکز روی بخش لغات به شما کمک خواهد نمود تا سوالات مربوط به لغات در بخش عمومی را پاسخ دهید و با دیدی مسلط و جامع به ترجمه متون تخصصی بپردازید.

برای داوطلبان تمام سطوح (طلائی، نقره ای و برنزی) پیشنهاد می کنیم در خصوص فراگیری لغت اهتمام ورزند که این خود در دوره پس از قبولی نیز بسیار کمک خواهد نمود. با این ترتیب برای بخش عمومی منبع آموزشی زیر پیشنهاد می شود.

1- زبان عمومی تحصیلات تکمیلی سنجش تکمیلی امیرکبیر که در آن تمام 504 لغت ضروری + 101 لغت اضافی را به علاوه گرامر کامل تا سطح عالی (تافل) ارائه می گردد. در ضمن در کناره جزوه زبان عمومی فلش کارت لغت کاربردی (504 لغت) نیز ارائه می‌گردد.

نکته: یک راه ساده برای فراگیری لغات بیشتر در مدت زمان کم یا در فرصت های استراحت که می توان از آن بهره برد، رجوع به فرهنگ‌های لغت جیبی است. اگر بتوانید یک نمونه از این فرهنگ های لغات تهیه کنید و همیشه در کنار خود داشته باشید، تمرین چشمی روی لغات در فراگیری به شما بسیار کمک خواهد کرد.

 

سرفصلهای شورایعالی برنامه ریزی زبان عمومی 

زمان ها Tenses

مجهول Passive

الگوهای فعل Verbal

جملات سببی Causatives

واژگان فعل Verbs – Voc

درک متن Reading Comprehension

جمله واره صفتی Adjective Clauses

جمله واره اسمی Noun Clauses

جمله واره قیدی Adverb Clauses

واژگان صفت Adjectives – Voc

وجه التزامی Subjunctives

درک متن Reading Comprehension

افعال کمکی Modals

جملات شرطی Conditionals

جملات غیرواقعی Unreal Past

اسم قابل و غیرقابل شمارش  Count/ non- Count

واژگان اسم Nouns – Voc

درک متن Reading Comprehension

موافقت فاعل با فعل Subject Verb Agreement

کلمات ربطی Sentence connectors

جابجایی فعل و فاعل Inversion

افعال دو کلمه ای Two –word Verbs

واژگان قید Adverb – Voc

درک متن Reading Comprehension

 

زبان تخصصی :

1- زبان تخصصی سنجش تکمیلی امیرکبیر که در آن سعی شده تمام لغات مورد نیاز ارائه گردد.

 

نکات تکمیلی در بررسی زبان :

در بررسی درس زبان موارد کلی زیر پیشنهاد می شود.

- سعی کنید برنامه ای ثابت را در دستور کار قرار دهید. در برنامه پیشنهادی این مورد گنجانده شده است. به عنوان مثال هر روز در یک ساعت خاص فرضاً یک ساعت به ترجمه و حفظ لغت تخصیص دهید.

- بهتر است در هنگام مطالعه از برگه هایی کوچک برای نوشتن لغات مهم و ترجمه آن بهره ببرید. فرضاً در هر برگ 10  لغت را بهمراه ترجمه یادداشت کنید و در زمانهای آزاد بصورت چشمی موارد را مرور کنید.

- یکی از مشکلات بر سر راه تان در فراگیری و تسلط مقدماتی به ترجمه، بحث فراریت لغات است. در اوایل کار به کندی پیش خواهد رفت. بهتر است در چنین موارد کار ترجمه را رها نکنید حداقل تا یک ماه دیگر اگر بر اساس این برنامه پیش بروید، دانش و مهارت شما افزوده خواهد شد و در ضمن زبان به یک تفریح در دوره مطالعه برای شما تبدیل خواهد شد.

- سعی کنید لغات را هر هفته مرور کنید. استفاده از برگه های یادداشت شده بسیار موثر است.

- بهترین زمان برای مطالعه زبان هر شب قبل از خواب است. فرضاً 45 دقیقه الی 1 ساعت قبل از زمان استراحت شبانگاهی.

- از آنجا که فراگیری دستور زبان از دردسرهای خاصی برخوردار است، بهتر است داوطلبانی که در گروه نقره ای و برنزی قرار دارند به بخش لغات بیتشر تمرکز کنند تا دستور زبان. عملاً پاسخگویی بخش دستوری نیز ، دشواری های خاص خود را به همراه خواهد داشت.

 

گیاهشناسی :

 گیاه شناسی یکی از دروس امتحانی رشته بیماری شناسی گیاهی می‌باشد که در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری درسال 91  ،30 سؤال از آن مطرح شده است. و ضریب این درس 2 می‌باشد.  بطور کلی گیاه شناسی نیز از سه بخش سیستماتیک گیاهی و فیزیولوژی گیاهی و موروفولوژی تشکیل شده است. فیزیولوژی گیاهی اجزای تشکیل دهنده گیاهان را بررسی می‌کند و در قسمت سیستماتیک طبقه‌بندی گیاهان و ویژگی‌های آن‌ها در هر دسته مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

گیاه شناسی بخش‌های زیر را شامل می‌شود: سلول‌های گیاهی، فرآیندهای فتوسنتز و تنفس و انتقال آب در گیاه، فتوپریودیسم، هورمون‌های گیاهی، بافت شناسی گیاهی و سیستماتیک گیاهان زراعی و زینتی که بیشترین سوالات در سال‌های اخیر از بخش مشخصات گیاهان دانه‌دار، نهان‌دانه، جداگلبرگان و پوسته گلبرگان می‌باشد.

کتاب «زندگی گیاه سبز» به ترجمه مسعود مجتهدی و حسین لسانی کتابی است که برای بخش گیاه شناسی (به غیر از سیستماتیک گیاهی) حاوی مطالب زیاد و ارزشمندی است، با این حال پاسخ برخی سؤالات کنکور در آن وجود ندارد. بنابراین بهتر است کتابی جامع و کاربردی برای هر دو بخش گیاه‌شناسی تهیه شود و موسسه سنجش تکمیلی امیر کبیر اقدام به تهیه این جزوه که سؤال‌های 10 سال گذشته آزمون سراسری و 5 سال گذشته آزمون دانشگاه آزاد به همراه پاسخ‌های تشریحی می‌باشد نموده است و همچنین به بیان ساده تمامی مطالب مفید و کنکوری منابع ذکر شده را توضیح می‌دهد که برای داوطلب می‌تواند منبع قابل اعتمادی باشد. همچنین برای کسب اطلاعات پایه د راین زمینه می توانید به دو مرجع زیر مراجعه کنید.

1- کتاب سیستماتیک گیاهی دکتر صداقت حور ، انتشارات دیباگران .این کتاب طبق جزوه سیستماتیک گیاهی تهران( دکتر وزوایی) است.

 5- کتاب گیاهشناسی پایه(دو جلدی)- دکتر احمد قهرمان انتشارات دانشگاه تهران.

 

قارچ شناسی

تعداد سوالات این درس در آزمون سراسری سال 91 شامل  30 تست و ضریب آن 3 می‌باشد.  باتوجه به روند طرح سوالات در سال‌های مختلف می‌توان بیان نمود که مباحث طرح سوال شامل مورفولوژی، بیولوژی، رده بندی و شرح تاکسونومی چهار شاخه مهم اسکوایستها، اامایکوتا، زایگوماکوتا و کیتریدیمایکوتا می ‌باشد.

بهترین منبع برای مطالعه این درس کتاب اصول قارچ شناسی الکسو پولوس (ترجمه دکتر صارمی ، پیغامی ، پژوهنده ), انتشارات جهاد دانشگاهی می‌باشد که در حین جامع بودن به عنوان یک منبع درسی مناسب برای طراحی سوالات به کار می‌رود. از محاسن این کتاب جامع بودن آن می‌باشد ولی حجم بالای صفحات این کتاب را می‌توان به عنوان یک مشکل مطرح نمود که با توجه به کاربردی بودن آن لازم می‌باشدکه مختصر گردد. با توجه به اینکه اکثر داوطلبان کنکور با محدودیت زمانی مواجه هستند می‌توان یکی از ایرادات منابع ذکر شده را زیاد بودن حجم مطالب دانست که بسیاری از این مطالب مورد سوال کنکور نمی‌باشد بنابراین در جزوه موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیرخلاصه‌ای مفید و جامع از این منابع به همراه سوالات چهارگزینه‌ای آخر فصل گردآوری شده است که می‌تواند کمک شایانی به داوطلبان رشته باغبانی نماید. همچنین تست‌های 10 سال اخیر دانشگاه سراسری و 5 سال اخیر دانشگاه آزاد می‌تواند داوطلبان رشته بیماری شناسی گیاهی را با نحوه سوالات آشنا نماید.

 

بیماری شناسی گیاهی

این درس شامل بیماری های زراعی، صنعتی، میوه، سبزی و صیفی، بیماری های فیزیولوژیک، ویروس ها و پروکاریوتها و نماتدشناسی است. این درس در آزمون سراسری 30 تست و ضریب 4  است.

منابع و مراجع اصلی این درس که معمولاً در دانشگاه‌های کشور نیز تدریس می‌شود،  کتاب سه جلدی بیماریهای گیاهی- اگریوس و کتاب بیماری صیفی و جالیز- دکتر اعتباریان، می‌باشد. این کتب حاصل سال‌ها تلاش اساتید بزرگ این رشته دانشگاهی بوده و بسیار جامع می‌باشند.

یکی از مشکلاتی که برای اغلب علاقه‌مندان به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد وجود دارد، کمبود زمان برای مطالعه می‌باشد، بدین ترتیب نیاز به وجود کتابی است که دارای مطالب کافی برای شرح جامع درس مورد نظر در کنار مثال‌ها، پاسخ تست‌های آزمون‌های سال‌های گذشته و نکات کنکوری باشد و جزوه سنجش تکمیلی امیرکبیر نیز با توجه به این دلایل، با صرف زمان و تلاش زیاد گردآوری شده و امید بر آن است که مطلوب واقع گردد.

 

در هر یک از فصول این جزوه، مطالب کافی برای درک و تفهیم کامل سرفصل وجود دارد، در پایان هر جزوه کلیه تست‌های آزمون‌های 10 سال کنکور سراسری کارشناسی ارشد سازمان سنجش و 5 سال کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به فصل همراه با پاسخ کاملاً تشریحی قرار دارد، علاوه بر آن در پایان هر قسمت از فصل، تست‌های تکمیلی و یا مثال‌هایی برای درک عمیق‌تر مطرح شده است. بطور کلی تمام تلاش بکار گرفته شده تا نیازهای داوطلب شرکت در آزمون دانشگاه‌های سراسری و آزاد اسلامی به طور کامل برآورده گردد.

 

سم شناسی و کنترل بیماری های گیاهی

درس  سم شناسی و کنترل بیماری های گیاهی  یکی از دروس تخصصی دوره کارشناسی رشته بیماری شناسی گیاهی به شمار می‌رود که در قالب 3 واحد درسی تدریس می‌شود و در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور رشته مذکور دارای ضریب (3) می‌باشد، به همین دلیل دارای اهمیت ویژه‌ای خواهد بود. برای مطالعه تفضیلی این دروس به کتاب اصول سم شناسی کشاورزی- دکتر رخشانی و عبدالحسنی و  کتاب اصول مبارزه با بیماریهای گیاهی ، دکتر آهون منش ، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان مراجعه کنید.

این درس در آزمون سراسری شامل 30 تست است. مباحث این درس شامل دو بخش اصول کنترل بیماری های گیاهی و سم شناسی بیماری های گیاهی است. با توجه به منابع موجود به دلیل کمبود زمان داوطلبان انتشارات سنجش تکمیلی امیرکبیر اقدام به ارایه این جزوه نموده است.

در هر یک از فصول این جزوه، مطالب کافی برای درک و تفهیم کامل سرفصل وجود دارد، در پایان هر فصل کلیه تست‌های آزمون‌های 10 سال کنکور سراسری کارشناسی ارشد سازمان سنجش و 5 سال کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به فصل همراه با پاسخ کاملاً تشریحی قرار دارد، علاوه بر آن در پایان هر قسمت از فصل، تست‌های تکمیلی و یا مثالهایی برای درک عمیق‌تر مطرح شده است

 

 

 

منابع آزمون دکتری

بیماری های گیاهی

- کتاب سه جلدی بیماریهای گیاهی جورج اگریوس.

- کتاب بیماری های سبزی و صیفی و روشهای مبارزه با آنها- دکتر حسن رضا اعتباریان-انتشارات دانشگاه تهران.

- جزوه‌ی بیماری های گیاهی، موسسه سنجش تکمیلی امیر کبیر.

 

مدیریت و کنترل بیولوژیک بیماری های گیاهی

- کتاب کنترل بیولوژیک بیماری های گیاهی (Biological Control of Crop Diseases, 2002 توسط Samuel S. Gnanamanickam .

- جزوه‌ی مدیریت و کنترل بیولوژیک، موسسه سنجش تکمیلی امیر کبیر.

 

قارچ شناسی

- کتاب اصول قارچ شناسی الکسو پولوس ترجمه دکتر صارمی ، پیغامی ، پژوهنده, انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

- جزوه‌ی قارج شناسی، موسسه سنجش تکمیلی امیر کبیر.

 

ویروس شناسی

- بخش ویروس-پروکاریوت بیماری شناسی گیاهی اگریوس-ویراست پنجم(فصل 12 و 14).

- جزوه‌ی ویروس شناسی گیاهی، موسسه سنجش تکمیلی امیر کبیر.

 

پروکاریوت های بیماری زای گیاهی

- جزوه‌ی پروکاریوتهای بیماریزای گیاهی، موسسه سنجش تکمیلی امیر کبیر.

 

 نماتدشناسی

بخش بیماری های نماتودی را حتی می توان از بیماری شناسی گیاهی اگریوس-ویراست پنجم برای مطالعه پیوست کرد(فصل15) یا حتی کتاب بیماری های سبزی و صیفی و روشهای مبارزه با آنها- دکتر حسن رضا اعتباریان.

- جزوه‌ی نماتدشناسی گیاهی، موسسه سنجش تکمیلی امیر کبیر.

روشهای آماری در کشاورزی

ـ مفاهیم آمار و احتمالات تالیف دکتر عبدالمجید رضایی.

ـ مقدمه‌ای بر احتمالات و آمار تألیف آل.آلدر و ادوارد بی واسلر ترجمه دکتر عباسعلی زالی و دکتر جعفری شبستری.

ـ آمار و احتمالات کاربردی تألیف دکتر بهمن یزدی صمدی، دکتر پیغمبری و دکتر امیری ادغان.

- جزوه‌ی روشهای آماری، موسسه سنجش تکمیلی امیر کبیر.

 

اصول و روشهای مبارزه با بیماریهای گیاهی

- کتاب اصول مبارزه با بیماریهای گیاهی ، دکتر آهون منش ، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان.

- جزوه‌ی اصول و روشهای مبارزه با بیماری‌های گیاهی، موسسه سنجش تکمیلی امیر کبیر.

 

نحوه طراحی سوالات آزمون

1- به منظور آشنائی داوطلبان با نحوه طراحی و تدوین سوالات در آزمون کارشناسی ارشد، ذکر نکات اشاره شده توسط مسئولین ذی ربط سازمان سنجش بر رسیدن به نگرشی ابتدائی بی فایده نخواهد بود.

 

نحوه انتخاب سوال از سوی کمیته تخصصی چگونه است؟

از هر استاد حداکثر 15 سوال دریافت می شود؛ هر سوال با گزینه های آن ، روی یک برگ و پاسخ ها در پشت آن ثبت شده است. برای پنهان ماندن نام طراح سوال، سربرگ های این اوراق را جدا کرده و پس از خواندن سوال ها بر اساس نظر کمیته تخصصی، انتخاب صورت می گیرد. به منظور تصمیم گیری کارشناسی تر، سوالات سال قبل همراه با تحلیل گروه روان سنجی، حاوی میزان دشواری، روایی و ... در اختیار این کمیته قرار می گیرد تا نواقص سال قبل مرتفع شود؛ پس از نهایی شدن سوالات، یک روانسجی هم از سوی دفتر آزمون سازی صورت می گیرد تا روال سوالات بررسی و تنظیم شود؛ به طوری که اگر داوطلبی به طور تصادفی یا متناوب گزینه ای را انتخاب کند، از لحاظ علمی احتمال قبولی آن فرد صفر شود.

 

آیا این مطلب درست است که طراحان براساس جزوات و کتب تألیفی خود سوال طرح می کنند و با مشخص شدن اساتید طراح، می توان صرفاً به خواندن جزوات آنها برای پاسخگویی به سوالات اکتفا کرد؟

طراحی سوالات آزمون ارشد براساس منابع خاصی نیست؛ بلکه بر اساس سر فصل های ارائه شده از طرف وزارت علوم که هم در سایت سازمان سنجش موجود است، صورت می گیرد؛ زیرا در رشته های مختلف منابع متعددی تدریس می شود؛ تا جایی که در برخی از رشته ها حتی نمی توان دو دانشگاه را پیدا کرد که یک منبع تدریس کنند؛ از طرفی، برای آنکه به طور مشخص برای کتاب خاصی تبلیغ نشود، از معرفی منابع پرهیز می شود. در آزمون سراسری، به دلیل اینکه کتاب ها از سوی وزارت آموزش و پرورش تهیه می شوند، ذکر منابع بلامانع است؛ لذا ملاک اصلی تهیه سوالات سرفصل ها هستند و توافق نظری حاصل می شود مبنی بر اینکه کلیه مطالب دانشگاه های سراسر کشور پوشش داده شود؛ البته طبیعی است که انتخاب اساتید سوال براساس دیدی باشد که آنها از کتاب خود دارند  و این مطلب در دروس حفظی و یا رشته های محدود شاید پر رنگتر به نظر برسد؛ اما اصل بر این نیست.

علاوه بر این، اساتید طراح سوال مشخص نیستند و از کلیه طراحان تعهد نامه ای گرفته می شود که اگر به نحوی در جایی اظهار کنند که در آن سال طراح سوال هستند، به طور قانونی با آنها برخورد خواهد شد؛ حتی اگر این اطلاع رسانی در معرفی اساتید طراح از طرف گروه در دانشگاهی صورت گیرد و سازمان سنجش از آن مطلع شود، با کل گروه برخورد خواهد شد. بنابراین، تدابیر لازم برای محرمانه ماندن سوالات اندیشیده شده است.

 

آیا در طراحی سوال از اساتید دانشگاههای غیر دولتی هم استفاده می شود؟

خیر، طراحان، صرفاً از میان اساتید برجسته دانشگاههای دولتی سراسر کشور انتخاب می شوند؛ البته ممکن است که این اساتید در دانشگاههای غیر دولتی هم تدریس کنند؛ اما ملاک ، تدریس آنها در دانشگاههای دولتی است. علت هم این است که اساتید دانشگاه های دولتی، تعداد مورد نظر ما را تأمین می کنند؛ لذا نیازی نیست که خارج از این چارچوب هم انتخابی داشته باشیم. شایان ذکر است که در میان اساتید دولتی هم، افراد برجسته ای که دید وسیعی نسبت به موضوع در آن رشته خاص داشته باشند، برای طراحی سوال، مورد تأیید قرار می گیرند.

نکته: سوالات آزمون دانشگاه آزاد توسط اساتید برجسته ای طرح می شود که در دانشگاه آزاد تدریس می کنند.

 

یکی از مسائلی که ممکن است داوطلبان در آزمون با آن مواجه شوند، محدودیت زمان است گاهی مشاهده می‌شود که با افزایش تعداد سوالات و یا حتی تعداد سرفصل ها، زمان بیشتری برای آزمون در نظر گرفته نمی‌شود. برایمان بگویید زمان سنجی آزمون ها بر اساس چه معیاری صورت می گیرد؟

پس از نهایی شدن سوال ها، کمیته تخصصی درباره زمان لازم برای پاسخگویی نیز تصمیم گیری می کند. مواردی وجود دارد که کمیته علیرغم افزایش تعداد سوالها، با توجه به آسانی سوالات، ضرورتی در افزایش زمان لازم برای پاسخگویی نمی بینند. قابل ذکر است که حساسیت روی زمان، بیشتر در آزمون های فراگیر مطرح است؛ زیرا در این آزمونها داوطلب می بایست فرصت کافی برای کسب نمره حداقل را داشته باشد؛ ولی در آزمون های غیر فراگیر، ملاک بر این است که داوطلب آماده، در محدوده زمانی مشخص، حداقل 80% سوالات را بتواند پاسخ دهد؛ لذا، زمان برای پاسخ سوال ها به طور تمام و کمال در نظر گرفته نمی شود و چون این شرایط برای همه داوطلبان در یک آزمون، برابر است، در آن فاصله، پاسخگو هر میزانی را که بتواند جواب دهد، این فاصله می تواند ملاک ارزیابی باشد، البته این بدان معنی نیست که زمان به طور غیرمنطقی اختصاص یابد؛ بلکه این اختلاف در فاصله 10 تا 15 دقیقه در کل یک آزمون متغیر است.

با این حال، دفتر آزمون سازی سازمان سنجش، آماده است تا با گرفتن نظرات داوطلبان و عوامل اجرایی آزمون ها در زمینه کم یا زیاد بودن زمان اختصاصی و بررسی کارشناسانه آن، تغییراتی را در این زمینه و نیز در آزمون بعدی اعمال کند.

 

در مورد تعداد سوال ها چطور؟ آیا تعداد کم سوال ها در برخی از سرفصل ها می تواند ارزیابی صحیحی از داوطلب به عمل آورد؟

دفتر آزمون سازی، این موضوع را نیز به کمیته تخصصی محول کرده است و هنر طراح این است که بتواند با مثلاً 20 سوال، مفاهیم اساسی آن درس را بسنجد. در آزمون کارشناسی ارشد 1000 درس وجود دارد و اگر در هر درس فقط یک متخصص هم داشته باشیم، با 1000 متخصص سروکار داریم که هر یک از آنها، سال ها آن درس را تدریس کرده اند و اشراف کاملی بر مباحث دارند؛ بنابراین، آنها بخوبی می توانند تصمیم بگیرند که از کدام مباحث و از هر یک از آنها چه تعداد سوال طرح کنند. معمولاً تعداد سوالات، با توجه به وسعت حوزه دروس، بین 20 تا 40 سوال، متغیر است.

البته در این مورد نیز پیشنهادهای داوطلبان و گروههای آموزشی دانشگاهها قابل بررسی است و از این روست که هر ساله در 10 تا 20 درس با جابجایی تعداد سوالات مواجه می شویم.

 

کار کمیته تخصصی در طراحی سوالات چگونه ارزیابی می شود؟

بر اساس بازخوردهایی که دریافت می شود، یکی از منابع بزرگ بازخورد، داوطلبان هستند. نظارت داوطلبان به شیوه های مختلفی از قبیل: سایت، نامه های کتبی و یا انعکاس نظرات آنها از سوی مسئولان دانشگاه ها دریافت و بررسی می شود و در صورت اتفاق نظر ، در موارد لزوم اعمال خواهد شد. در صورتی که اساتید و مدیران گروه دانشگاههای بزرگ و معتبری نظری را مطرح کنند، آن نظر برای ما ملاک خواهد بود و قطعاً در سال بعد مد نظر قرار خواهد گرفت.

  • ۰۱/۰۹/۰۵
  • منابع آزمون کشاورزی منابع آزمون کشاورزی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی