منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

منابع آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع آزمون ارشد کشاورزی, منابع ارشد کشاورزی, منابع ازمون کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع ازمون ارشد کشاورزی, منابع کنکور کارشناسی ارشد کشاورزی, منابع کنکور ارشد کشاورزی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

راهنمای جامع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ماشین های کشاورزی

 

معرفی رشته ماشین های کشاورزی

 تخصص مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی برای تربیت طراح ماشین های کشاورزی دایر شده است . محل اصلی اشتغال فارغ التحصیلان آن کارخانجات سازنده تراکتور ، کمباین و سایر ماشین ها و ادوات کشاورزی و صنایع کشاورزی می باشد . این تخصص ، طبیعت فنی دارد نه کشاورزی و به همین سبب در رشته فنی مهندسی طبقه بندی شده است .از امور کشاورزی چون زراعت ، باغبانی ، دامپروزی ، گیاهپزشکی ، آبیاری، خاکشناسی جز در حد لزوم برای طراحی ماشین ، هیچ اطلاعی ندارد . در عوض از توان کافی در علوم مکانیکی همچون استاتیک ، دینامیک ، مقاومت مصالح ، ریاضیات ، اجزاء ماشین ، طراحی کامپیوتری ، شبیه سازی کامپیوتری ، هیدرولیک ، برق و الکترونیک برخوردار است  تا آنجا که بتواند مکانیسم ها ، طرز کار و طرح ماشین های کشاورزی را تحلیل نماید . مجموعه ی این دروس به اضافه دروس اصلی یا تخصصی چون موتور ، تراکتور ، ماشین های خاک ورزی ، کاشت ، داشت ، برداشت ،  پس از برداشت ، مکانیزاسیون ، مکانیک تراکتور  ، طراحی ماشین های کشاورزی   و عملیات کارگاهی فارغ التحصیلانی را می پروراند که می توانند به طراحی این ماشین ها بپردازند . البته ممکن است نیازمند کمک متخصصان مکانیک هم در بعضی زمینه ها باشند .

 این رشته در تمام ممالک دارای چهار مقطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد . مقطع کاردانی آن در ایران معدود و ناشناخته است . تدوین و دفاع از پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد و رساله درمقطع دکتری اجباریست . موضوعات عموما" فنی و طراحی هستند . عملیات کارگاهی شامل جوشکاری ، فلزکاری ، تراشکاری و از این قبیل در مقطع کارشتاسی و پروژه و سمینار در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد الزامی است .

 www.sanjeshetakmili.ir

 

در تمامی دانشگاه های معتبر خارجی ، این تخصص ، یکی از رشته های دانشکده فنی به حساب آمده و دردانشکده فنی دایر است . ایران تنها کشوری است که این رشته را به اشتباه در دانشکده کشاورزی بنیان نهاده است.

سال های 1350 معدودی تراکتور ، گاوآهن تراکتوری و دیسک توسط دوشرکت خصوصی مسی فرگوسن و اتفاق وارد شد . اولین و تنها تراکتور در سال 1330 توسط بنگاه توسعه ماشین های کشاورزی از خارج خریداری گردید . کارخانه تراکتور سازی تبریز در سال 1347 بنیان گذاشته شد ولی محصول آن تا اواسط سال های 1350 ببازار نیامده بود . کاربرد ماشین های کشاورزی تنها پس از انقلاب و بخاطر تقسیم مزارع بین زارعان رواج یافت . کاربرد این ماشین ها بهرحال هزینه زیادی را در برداشت چون کسی از طرز کار ، تنظیمات و سرویس و نگهداری آنها اطلاعی نداشت . حتی وارد کنندگان این ماشین ها نیز از این علم بی بهره بودند و گاهی ماشین هایی وارد می کردند که مناسب شرایط کشاورزی ما نبود یا کاربرد چندانی نداشت . مزارع بزرگ به قبرستان ماشین ها تبدیل شدند چون علم تعمیر و نگهداری و کاربرد آن ضعیف بود.

 

دانشجویان درمقطع کارشناسی باید 136 واحد بگذرانند تا به عنوان یک مهندس مکانیک ماشین های کشاورزی فارغ التحصیل شوند که از این 136 واحد 21 واحد دروس عمومی مشترک با سایررشته ها است و 20 واحد در ارتباط با کشاورزی است و ما بقی واحد ها تخصصی رشته مکانیک ماشین های کشاورزی می باشد.

 

نقش مهندسین مکانیک ماشینهای کشاورزی در صنایع

 مهندسین مکانیک ماشینهای کشاورزی درمقایسه با مهندسین مکانیک برای کسب موفقیت در صنعت مسیر دشوارتری درپیش رو دارند به این دلیل که مهندسین مکانیک برای طراحی اطلاعات نسبتا ثابتی در اختیار دارند وماشینی که طراحی می کننداغلب در شرایط ثابت یک کارخانه مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که طراح ماشینهای کشاورزی باید ماشینی طراحی کند که با شرایط کاملا پویای مرزعه سازگار باشد . خاک محیطی است زنده وپویا وهمچنین گیاه نیز موجودی است زنده بنابراین طراحی ماشینی که با شرایط متغیر مزرعه سازگار باشد کار بسیار دشوارتری است ونیازمند این است که بسیاری از پارامترهای متغیر مزرعه ای نیز در طراحی لحاظ گردد.

حال آنکه مهندسین مکانیک با شرایط پویای مزرعه به هیچ وجه آشنایی نداشته وبه دلیل عدم اطلاعات کافی در خصوص رابطه خاک و گیاه با ماشین به هیچ وجه نمی توانند ماشینی طراحی کنند که درشرایط پویای مزرعه تمام نیازهای طراح و زارع رابرآورده نماید.به همین دلیل مهندسین مکانیک ماشینهای کشاورزی با گذراندن دروسی از جمله طراحی اجزای ماشین دینامیک، مقاومت مصالح ،استاتیک ، وهمچنین رابطه ی خاک وماشین و برخی از دروس کشاورزی مانند زراعت میتوانند ماشینهای پیشرفته با راندمان بالا برای کشاورزی تولیدنمایند.

 

مشکلات رشته مهندسی مکانیک ماشین‌های کشاورزی در زمینه اشتغال در صنعت

یکی از مشکلات دانشجویان این رشته این است که این دانشجویان تاروزی که در یکی از دو بخش صنعت یا کشاورزی مشغول به کار گردنند ، نمی دانند درآینده مشغول به چه کاری خواهند شد لذا با رغبت کمتری تحصیلات خود را ادامه داده وکمتر به آموزشهای جانبی از قبیل آموختن نرم افزارهای مهندسی که قبل از وارد شدن به محیط کار لازم و ضروری می باشد روی می آورند.

طبق یک آمارگیری مشخص گردیده اکثردانشجویان رشته مهندسی مکانیک ماشینهای کشاورزی که در دبیرستان نیز در رشته ریاضی وفیزیک مشغول به تحصیل بوده اند این رشته را به خاطر شباهت آن با رشته مهندسی مکانیک انتخاب می کنند و با گذراندن تعداد زیادی از واحدهای رشته مکانیک درکنار واحدهای کشاورزی انتظار دارند که در آینده نیز در بخش صنعت مشغول به کار گردند ، که باوجود داشتن صلاحیت و توانایی و بار علمی کافی ، اما به دلیل شناخت کم و ناقص صنایع و صاحبان صنایع از این رشته در مواردی اتفاق نمی افتد .

به این دلیل که در کشورما ، در حال حاضر صنعت ماشین های کشاورزی حالت پویا نداشته و اغلب صنعتگران به کپی سازی این ماشینها روی آورده اند و طراحی و ساخت ماشینهای کشاورزی تنها محدود به دفاتر تحقیق و توسعه کارخانجات بزرگ سازنده تراکتور و ماشینهای کشاورزی گردیده و دراکثر کارخانجات ، کپی سازی و نمونه سازی مدلهای خارجی ماشینهای کشاورزی جای طراحی وتوسعه ی این ماشینها را گرفته است وعلاوه بر آن کم بودن تعداد کارخانجات ساخت ماشین آلات کشاورزی مثل تراکتور سازی تبریز وتراکتور سازی اراک باعث شده تعدادزیادی فارغ التحصیلات این رشته نتواننددر رشته تخصصی خود مشغول به کار شوند اما به علت فنی بودن رشته وگذراندن تعدادزیادی از واحدهای مهندسی مکانیک می توانند درشرکت‌های ساخت اتومبیل مشغول به کار شوند.

  

دانشگاه هایی که دوره کارشناسی ارشد سراسری و آزاد مکانیک ماشین های کشاورزی  را ارائه می دهند .

دانشگاه‌‌های بوعلی سینا، ارومیه، تبریز، تربیت مدرس، تهران ، زابل، شهرکرد، شهیدباهنرکرمان، چمران اهواز، شیراز، صنعتی اصفهان، ساری، گرگان،  فردوسی مشهد، کردستان و محقق اردبیلی و در دانشگاه آزاد در دانشگاه‌های  واحد اقلید، بناب و تاکستان این رشته دایر می‌باشد.

ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌‌های دولتی  روزانه وشبانه حدود 305 نفر و در دانشگاه آزاد حدود 45 نفر (فقط مرد) می‌باشد. برای مشاهده ظرفیت هر یک از دانشگاه‌ها در دانشگاه سراسری به دفترچه شماره 2 ضمیمه و دانشگاه آزاد به جدول شماره دو دفترچه آزاد مراجعه نمائید.

 

ادامه تحصیل در دکتری رشته ماشین های کشاورزی در کدام دانشگاه ها انجام می شود.

 دانشگاه‌های ارومیه، تربیت مدرس، تهران ( کرج و پاکدشت) و فردوسی مشهد  و دانشگاه علوم و تحقیقات  در مقطع دکتری دایر می باشد.

نام رشته و کد

نام درس

ضرائب

مکانیک ماشین های کشاورزی

(کد 2404)

1- زبان انگلیسی

1

2- استعداد تحصیلی

1

3- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل:

(ریاضیات 1و2و3 - استاتیک مقاومت مصالح دینامیک طراحی اجزاء موتورتراکتور  و ماشین های کشاورزی)

4

4- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل :

ریاضیات تکمیلی طراحی ماشین های کشاورزی تکمیلی - ابزار و روش های اندازه گیری

4

 

منابع آزمون دکتری مهندسی کشاورزی- بیماری شناسی گیاهی -  دانشگاه آزاد

رشته- کد گرایش

دروس

ضرایب

مکانیک ماشین های کشاورزی

50310

طراحی ماشین های کشاورزی

3

روش ها و ابزار اندازه گیری

2

آزمون و ارزیابی ماشین های کشاورزی

3

ریاضیات

2

مقاومت مصالح

2

زبان تخصصی انگلیسی

3

 

 

 

آزمون کارشناسی ارشد ماشین های کشاورزی

آزمون دانشگاه سراسری:

در آزمون کارشناسی ارشد ماشین های کشاورزی دانشگاه های سراسری مواد امتحانی با توجه به ضرایب آنها مطرح می گردد.

کد رشته امتحانی

رشته گرایش

مواد امتحانی و جدول ضرایب به ترتیب دروس در هر گرایش ( از راست به چپ)

 

مکانیک ماشین های کشاورزی         

1- زبان عمومی و تخصصی انگلیسی       2- ریاضیات      3- مقاومت مصالح       4- ماشین های کشاورزی      5- موتور و تراکتور        

شماره درس:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

1319

مهندسی کشاورزی مکانیک ماشینهای کشاورزی

2

3

3

4

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. زبان عمومی و تخصصی

 تعداد سؤالات این درس در آزمون سراسری سال 91،  30 سؤال و ضریب آن 2 می‌باشد. همان‌طور که از نام درس پیداست، شماری از سؤالات این درس زبان عمومی و تعدادی از آن‌ها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی رشته مکانیک ماشین‌های کشاورزی است. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اکثر رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند. منابع زبان تخصصی مکانیک ماشین‌های کشاورزی زبان تخصصی حمیدرضا قاسم‌زاده و فرهنگ لغات تخصصی مهندسی ماشین کشاورزی محسن آزادبخت می‌باشد. خواندن کتاب‌های زبان عمومی و همچنین زبان تخصصی موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر برای رسیدن به تسلط در این درس کفایت می‌کند. در جزوه زبان عمومی مطالب گرامری و یک سری لغات و اصطلاحات عمومی و همچنین تست‌های عمومی رشته‌های مختلف گنجانده شده و داوطلبان حتی در صورت فراموشی درس زبان می‌توانند خود را به سطح مطلوبی با استفاده از این کتاب برسانند. در جزوه زبان تخصصی موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر بر بررسی و ارایه پاسخ تشریحی و ترجمه تست‌های کنکورهای کارشناسی ارشد سال‌های قبل (از سال 90ـ 80) لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته ماشین کشاورزی  به همراه ترجمه آن‌ها گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تست‌های چهارگزینه‌ای تألیفی برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد با سؤالات درس زبان تخصصی این رشته آورده شده است. در ضمن تست‌های مکانیک ماشین‌های کشاورزی با پاسخ‌های تشریحی در این کتاب برای آشنایی با تست‌های بیشتر در کتاب گنجانده شده است. برای قسمت زبان تخصصی می بایست لغات تخصصی از طریق پاورقی ها و انتهای کتب فرا گرفته شود. به طور مثال نام اجزای موتور همواره مورد توجه طراحان بوده و بهتر است دانشجویان هنگام مطالعه سایر دروس نسبت به یادگیری این لغات نیز مبادرت ورزند.

 زبان از جمله درس‌های مهمی به حساب می آید که با توجه به مقتضیات آموزشی در ایران، اکثر دانشجویان دارای ضعف های عمده در این درس می باشند. سیاست سازمان سنجش و آموزش کشور از سال 1380 بدین گونه است که در طراحی سوالات زبان برای آزمون ارشد، گرایش به سمت زبان عمومی سوق پیدا کرده، اعم از دستور زبان، لغت و درک مطلب که به شکلهای متفاوتی ارائه می‌گردد. آنچه که به عنوان درک مطلب ارائه می شود برگرفته از متون مهندسی مکانیک است که حدود 15 سوال را به خود اختصاص می دهد و با اندکی تبحر و تجربه در ترجمه، براحتی می توان به این سوالات که به صورت درک مطلب ارایه شده اند پاسخ داد.

 

توجه داشته باشید می توان بدون داشتن دانش تخصصی در زمینه ماشین های کشاورزی  یا دانستن نکاتی که متن ارائه می نماید، فقط بواسطه ترجمه که لازمه آن دانستن تعدادی از لغات تخصصی ضروری و تعدادی از افعال عمومی که با تکرار فراوان می توان به حافظه سپرد و پاسخ داد. البته نباید نادیده گرفت که دانش تخصصی کاملاً ضروری است، اما یکی از راه حلهای مد نظر و خوب برای زبان همین است. افزایش دایره لغات و قدرت ترجمه. البته برای این مهم یعنی افزایش دانش ترجمه سنجش تکمیلی امیرکبیر جزوه ای را به نام فن و متدهای ترجمه ارائه کرده است که براحتی نیاز داوطلبان را در مقاطع عالی و تکمیلی برآورده می کند.

 

از آنجا که متون درسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اکثراً به زبان انگلیسی می باشد، افزایش توان درک زبان خارجی به صورت عمومی و تخصصی از لازمه های لاینفک برای دانشجویان پذیرفته شده می باشد. از آنجا که بیشتر دانشجویان رشته ماشین های کشاورزی در این درس ضعیف اند و فقط تعداد معدودی اند که روی این درس در آزمون ارشد کار می کنند، برای اینکه از قافله رقابت عقب نیافتید با برنامه ای که ارایه می شود، می توانید به امید خدا مشکلات را حل و از مدعیان این درس شوید.

مهم نیست که شما در این درس ضعیف هستند با تلاش به راحتی می توانید به میزان مطلوبی با توجه به سطح معلومات قبلی و اکتسابی پس از اجرای برنامه برسید. توجه شود اگر بتوانید در این درس، درصد بالائی بزنید، با توجه به اینکه اکثر داوطلبان این درس را کمتر مورد توجه قرار می دهند انحراف معیار ایجاد شده و باعث می شود داوطلب رتبه خوبی کسب کند.

 

ساختار زبان عمومی و تخصصی در آزمون:

در آزمون سراسری 30 سوال از زبان می آید. 15 سوال به صورت مطلقاً از بخش عمومی شامل لغت، دستور زبان و درک مطلب با بارم بندی زیر: 4 تست دستور زبان، 8 تست لغت و 3 تست از یک متن عمومی که برخی مواقع لغت را در بردارد گاهی اوقات دستور زبان و 15 سوال تخصصی از درک مطلب برگرفته از متون تخصصی ماشین های کشاورزی طرح می گردد.

 

منابع مناسب برای زبان عمومی

برای آزمون کارشناسی ارشد ماشین های کشاورزی ، موارد زیر پیشنهاد می شود و عمده تاکید ما در برنامه ریزی بر محور فراگیری و افزایش دایره لغات است. در واقع فرآیند یادگیری زبان در عمل چیزی فراتر از یک دوره 6 ماهه طول می کشد و اگر داوطلب تمام زمان خود را نیز معطوف به این درس نماید باز هم بعید به نظر می رسد که بتوان آن را به صورت کامل پاسخ گفت. با این اوصاف تمرکز روی بخش لغات به شما کمک خواهد نمود تا سوالات مربوط به لغات در بخش عمومی را پاسخ دهید و با دیدی مسلط و جامع به ترجمه متون تخصصی بپردازید.

برای داوطلبان تمام سطوح (طلائی، نقره ای و برنزی) پیشنهاد می کنیم در خصوص فراگیری لغت اهتمام ورزند که این خود در دوره پس از قبولی نیز بسیار کمک خواهد نمود. با این ترتیب برای بخش عمومی منبع آموزشی زیر پیشنهاد می شود.

1- زبان عمومی تحصیلات تکمیلی سنجش تکمیلی امیرکبیر که در آن تمام 504 لغت ضروری + 101 لغت اضافی را به علاوه گرامر کامل تا سطح عالی (تافل) ارائه می گردد. در ضمن در کناره جزوه زبان عمومی فلش کارت لغت کاربردی (504 لغت) نیز ارائه می‌گردد.

نکته: یک راه ساده برای فراگیری لغات بیشتر در مدت زمان کم یا در فرصت های استراحت که می توان از آن بهره برد، رجوع به فرهنگ‌های لغت جیبی است. اگر بتوانید یک نمونه از این فرهنگ های لغات تهیه کنید و همیشه در کنار خود داشته باشید، تمرین چشمی روی لغات در فراگیری به شما بسیار کمک خواهد کرد.

 

سرفصلهای شورایعالی برنامه ریزی زبان عمومی 

زمان ها Tenses

مجهول Passive

الگوهای فعل Verbal

جملات سببی Causatives

واژگان فعل Verbs – Voc

درک متن Reading Comprehension

جمله واره صفتی Adjective Clauses

جمله واره اسمی Noun Clauses

جمله واره قیدی Adverb Clauses

واژگان صفت Adjectives – Voc

وجه التزامی Subjunctives

درک متن Reading Comprehension

افعال کمکی Modals

جملات شرطی Conditionals

جملات غیرواقعی Unreal Past

اسم قابل و غیرقابل شمارش  Count/ non- Count

واژگان اسم Nouns – Voc

درک متن Reading Comprehension

موافقت فاعل با فعل Subject Verb Agreement

کلمات ربطی Sentence connectors

جابجایی فعل و فاعل Inversion

افعال دو کلمه ای Two –word Verbs

واژگان قید Adverb – Voc

درک متن Reading Comprehension

 

زبان تخصصی :

1- زبان تخصصی ماشین های کشاورزی سنجش تکمیلی امیرکبیر که در آن سعی شده تمام لغات مورد نیاز ارائه گردد.

 

نکات تکمیلی در بررسی زبان :

در بررسی درس زبان موارد کلی زیر پیشنهاد می شود.

- سعی کنید برنامه ای ثابت را در دستور کار قرار دهید. در برنامه پیشنهادی این مورد گنجانده شده است. به عنوان مثال هر روز در یک ساعت خاص فرضاً یک ساعت به ترجمه و حفظ لغت تخصیص دهید.

- بهتر است در هنگام مطالعه از برگه هایی کوچک برای نوشتن لغات مهم و ترجمه آن بهره ببرید. فرضاً در هر برگ 10  لغت را بهمراه ترجمه یادداشت کنید و در زمانهای آزاد بصورت چشمی موارد را مرور کنید.

- یکی از مشکلات بر سر راه تان در فراگیری و تسلط مقدماتی به ترجمه، بحث فراریت لغات است. در اوایل کار به کندی پیش خواهد رفت. بهتر است در چنین موارد کار ترجمه را رها نکنید حداقل تا یک ماه دیگر اگر بر اساس این برنامه پیش بروید، دانش و مهارت شما افزوده خواهد شد و در ضمن زبان به یک تفریح در دوره مطالعه برای شما تبدیل خواهد شد.

- سعی کنید لغات را هر هفته مرور کنید. استفاده از برگه های یادداشت شده بسیار موثر است.

- بهترین زمان برای مطالعه زبان هر شب قبل از خواب است. فرضاً 45 دقیقه الی 1 ساعت قبل از زمان استراحت شبانگاهی.

- از آنجا که فراگیری دستور زبان از دردسرهای خاصی برخوردار است، بهتر است داوطلبانی که در گروه نقره ای و برنزی قرار دارند به بخش لغات بیتشر تمرکز کنند تا دستور زبان. عملاً پاسخگویی بخش دستوری نیز ، دشواری های خاص خود را به همراه خواهد داشت.

 

2- ریاضیات

درس ریاضیات در رشته ماشین‌های کشاورزی شامل 30 تست بوده و ضریب آن 3 می‌باشد. مواد امتحانی این درس مجموعه‌ای از مطالب ریاضی کنکور کارشناسی و ریاضیات دانشگاهی است. در دانشگاه دانشجویان رشته مکانیک ماشین های کشاورزی ریاضیات (1)، (2) و (3) را می گذرانند که ریاضیات (3) مانند درس معادلات دیفرانسیل سایر رشته های مهندسی است. سرفصل‌هایی که در کنکور ماشین کشاورزی از آن سئوال مطرح می‌شود شامل: تابع، حد و پیوستگی، مشتق و کاربرد آن، معادلات دیفرانسیل مرتبه اول و دوم، انتگرال و کاربرد آن، دنباله و سری، اعداد مختلط، بردار، ماتریس، توابع چند متغیره، انتگرال دوگانه و سه گانه، انتگرال روی خم و روی سطح، مختصات قطبی، سری‌ها، قضایای دیورژانس، استوکس، هندسه تحلیلی، توابع برداری، تبدیل لاپلاس و کاربردهای آن. برای فائق آمدن بر سؤالات این درس می توان از کتاب های ریاضیات دانشگاهی مانند معادلات دیفرانسیل دکتر شیدفر استفاده نمود. با توجه به گستردگی این درس و همچنین ممکن است در دانشگاه تمامی سرفصل‌های لازم تدریس نشده باشد و اینکه اکثر دانشجویان در این درس پایه ضعیفی دارند موسسه سنجش تکمیلی امیر کبیر اقدام به تألیف جزوه های کامل نموده که کلیه مباحث مربوطه از پایه با بیانی سلیس و روان بیان شده است و همچنین با توجه به اینکه این درس نیاز به حل تمرین زیادی دارد تست‌ها و مثال‌های زیادی همراه با پاسخ تشریحی و توضیحات لازم برای درک بهتر سئوال آورده شده است که برای مسلط شدن بر این درس منبع جامع و کافی می‌باشد.

 

3- مقاومت مصالح

 درس مقاومت مصالح در رشته ماشین کشاورزی شامل 30 تست و ضریب آن 3 می‌باشد. مواد امتحانی این درس مجموعه ای از مطالب درس استاتیک و مقاومت مصالح (1) و (2) است. در برخی موارد نیز سؤالاتی از آزمایشگاه مقاومت مصالح (2) مطرح شده است. سرفصل‌‌های درس مقاومت شامل استاتیک، تنش و کرنش، تنش برشی و پیچش، تنش خمشی، تبدیل‌های تنش و کرنش،  تغییر مکان تیرها و روش‌های انرژی است. کتب مناسب این درس استاتیک مریام، مقاومت مصالح  بیر-جانسون و تیموشنکو است. برای این درس موسسه سنجش تکمیلی امیر کبیر جزوه ای در نظر گرفته است که شامل توضیحات، درسنامه و تست‌ها و مثال‌های حل شده و همچنین تست‌های دانشگاه سراسری و آزاد از سال 90-84 همراه با پاسخ‌های تشریحی می‌باشد که مرور این تست‌ها می‌تواند برای رقابت در قبولی دانشگاه‌های معتبر مفید باشد.

 

4- موتور و تراکتور

این درس در کنکور سراسری سال 91 شامل 30 تست و ضریب آن 2 می‌باشد. در دوره کارشناسی این درس تحت عنوان مبانی موتورهای احتراق  داخلی که 2 واحد تئوری و 1 واحد کارگاه، مکانیک تراکتور که 2 واحد تئوری و 1 واحد کارگاه و ترمودینامیک که 3 واحد تئوری می‌باشد. مباحث این درس شامل ترمودینامیک و چرخه‌های عملی موتور و بازده و توان و اجزاء موتور، سیستم‌های الکتریکی، روغن‌کاری و خنک‌کاری، سوخت رسانی، ورود هوا و خروج دود، سیستم‌های هیدرولیک و اتصالات، خطوط انتقال توان و وزن و کشش می‌باشد. منابع اصلی این درس کتاب توان موتور و تراکتور ترجمه دکتر رنجبر، شناخت و کاربرد تراکتور و موتورهای احتراقی و هیبریدها هر دو از دکتر بهروزی لار، مکانیک عملکرد تراکتور و ادوات خاک‌ورزی دکتر کیهانی و طباطبایی و همچنین مبانی مهندسی موتور های احتراق داخلی ترجمه دکتر صنایع است. شایان ذکر است که مطالعه کتاب تراکتورها و ماشین‌های کشاورزی دکتر منصوری راد نیز از موارد مناسب برای مطالعه موتور و تراکتور است. با توجه به پراکندگی منابع و همچنین محدود بودن زمان داوطلبان، موسسه سنجش تکمیلی امیر کبیر تمامی مطالب و مباحث مفید و ارزشمند این کتب را برای داوطلبان کنکور این رشته گردآوری نموده است که خواندن این کتاب می‌تواند کمک شایانی هم در یادگیری مطالب و هم از لحاظ محدویت زمانی به دانشجویان نماید این کتاب شامل کلیه مطالب با درسنامه‌ای سلیس و روان و قابل درک برای تمامی دانشجویان با هر سطح علمی می‌باشد و همچنین تست‌های کنکورهای سراسری و آزاد گذشته همراه با پاسخ‌های تشریحی و سئوالات تألیفی چهار گزینه‌ای که برای خودسنجی داوطلبان می‌باشد ارایه شده است.

 

5- ماشین های کشاورزی

درس ماشین‌های کشاورزی در کنکور کارشناسی ارشد سراسری سال 91 شامل 30 تست و ضریب آن 4 می‌باشد این درس در دوره کارشناسی به صورت ماشین‌های خاک‌ورزی و کاشت که 2 واحد تئوری و 1 واحد کارگاه، ماشین‌های داشت و برداشت که 2 واحد تئوری و 1 واحد کارگاه و طراحی ماشین‌های کشاورزی که 3 واحد تئوری می‌باشد ارایه می‌شود. مباحث این درس شامل مفاهیم و انواع خاک‌ورزی و ماشین‌های خاک‌ورزی، مفاهیم کارنده و ماشین‌های ردیف کار، بذر کارها، علف کارها، کارنده‌های خاص، سیب زمینی و نشاکارها، ماشین‌های داشت و برداشت و کولتیواتورها و تنک کن‌ها، کودپاش‌ها و سم‌پاش‌ها و ماشین‌های وجین، سله کشی می‌باشد.  اصلی‌ترین منبع برای غلبه بر سؤالات این درس دو گانه مشهور دکتر منصوری راد از دانشگاه بوعلی همدان است که طیف وسیعی از ماشین‌ها را پوشش می‌دهد. این کتب که با نام تراکتورها و ماشین‌های کشاورزی به چاپ رسیده همواره مورد علاقه طراحان بوده و تمامی قسمت‌های این کتاب دارای اهمیتی بالقوه است که این اهمیت حتی شامل تصاویر نیز می‌شود. واژگان انتهایی این کتب برای درس زبان تخصصی بسیار مناسب است. پس از این، کتاب ماشین‌های خاک‌ورزی دکتر شفیعی، اصول طراحی ماشین‌های کشاورزی ترجمه دکتر بهروزی لار نیز مورد توجه طراحان بوده است. البته مطالعه کتبی همچون مدیریت تراکتور و ماشین‌های کشاورزی ترجمه دکتر بهروزی لار نیز توصیه می‌گردد. به دلیل وجود  منابع مختلف و همچنین پراکندگی مطالب موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر اقدام به گرد‌آوری کتابی تحت عنوان ماشین‌های کشاورزی نموده که داوطلبان این رشته را بی‌نیاز از منابع دیگر می‌کند در این کتاب تمامی مطالب و مباحث طبق سرفصل‌های وزرات علوم بیان شده است و همچنین تست‌های چند سال اخیر کنکور که می‌تواند کمک زیادی را به دانشجو نماید همراه با پاسخ‌های تشریحی گنجانده شده است و همچنین در آخر هر فصل سوالات چهار گزینه‌ای مطرح شده است که دانشجو بعد از فراگیری درسنامه می‌تواند خود را مورد آزمایش قرار دهد.

 

آزمون دانشگاه آزاد:

در آزمون کارشناسی ارشد ماشین های کشاورزی دانشگاه های آزاد، مواد امتحانی با توجه به ضرایب آنها مطرح می گردد

کد رشته امتحانی

5600

رشته امتحانی

مواد امتحانی و ضرایب به ترتیب دروس در هر گرایش (از راست به چپ)

مجموعه 6 کشاورزی

1- زبان تخصصی 2- ریاضیات و آمار 3- مقاومت مصالح 4-طراحی اجزاء ماشین 5-موتور و تراکتور

6-ماشین های کشاورزی

50342

مهندسی کشاورزی مکانیک ماشین های کشاورزی

3

3

3

3

3

3

 

 

 

نکته 1 : مجموع زمان در نظر گرفته شده برای 150 سوال کنکور سراسری 150دقیقه می باشد.(زمان هر تست 60 ثانیه)

نکته 2 : مجموع زمان در نظر گرفته شد برای75سوال کنکور آزاد130  دقیقه می باشد. (زمان هر تست حدود 100 ثانیه)

 

نحوه طراحی سوالات آزمون

1- به منظور آشنائی داوطلبان با نحوه طراحی و تدوین سوالات در آزمون کارشناسی ارشد، ذکر نکات اشاره شده توسط مسئولین ذی ربط سازمان سنجش بر رسیدن به نگرشی ابتدائی بی فایده نخواهد بود.

 

نحوه انتخاب سوال از سوی کمیته تخصصی چگونه است؟

از هر استاد حداکثر 15 سوال دریافت می شود؛ هر سوال با گزینه های آن ، روی یک برگ و پاسخ ها در پشت آن ثبت شده است. برای پنهان ماندن نام طراح سوال، سربرگ های این اوراق را جدا کرده و پس از خواندن سوال ها بر اساس نظر کمیته تخصصی، انتخاب صورت می گیرد. به منظور تصمیم گیری کارشناسی تر، سوالات سال قبل همراه با تحلیل گروه روان سنجی، حاوی میزان دشواری، روایی و ... در اختیار این کمیته قرار می گیرد تا نواقص سال قبل مرتفع شود؛ پس از نهایی شدن سوالات، یک روانسجی هم از سوی دفتر آزمون سازی صورت می گیرد تا روال سوالات بررسی و تنظیم شود؛ به طوری که اگر داوطلبی به طور تصادفی یا متناوب گزینه ای را انتخاب کند، از لحاظ علمی احتمال قبولی آن فرد صفر شود.

 

آیا این مطلب درست است که طراحان براساس جزوات و کتب تألیفی خود سوال طرح می کنند و با مشخص شدن اساتید طراح، می توان صرفاً به خواندن جزوات آنها برای پاسخگویی به سوالات اکتفا کرد؟

طراحی سوالات آزمون ارشد براساس منابع خاصی نیست؛ بلکه بر اساس سر فصل های ارائه شده از طرف وزارت علوم که هم در سایت سازمان سنجش موجود است، صورت می گیرد؛ زیرا در رشته های مختلف منابع متعددی تدریس می شود؛ تا جایی که در برخی از رشته ها حتی نمی توان دو دانشگاه را پیدا کرد که یک منبع تدریس کنند؛ از طرفی، برای آنکه به طور مشخص برای کتاب خاصی تبلیغ نشود، از معرفی منابع پرهیز می شود. در آزمون سراسری، به دلیل اینکه کتاب ها از سوی وزارت آموزش و پرورش تهیه می شوند، ذکر منابع بلامانع است؛ لذا ملاک اصلی تهیه سوالات سرفصل ها هستند و توافق نظری حاصل می شود مبنی بر اینکه کلیه مطالب دانشگاه های سراسر کشور پوشش داده شود؛ البته طبیعی است که انتخاب اساتید سوال براساس دیدی باشد که آنها از کتاب خود دارند  و این مطلب در دروس حفظی و یا رشته های محدود شاید پر رنگتر به نظر برسد؛ اما اصل بر این نیست.

علاوه بر این، اساتید طراح سوال مشخص نیستند و از کلیه طراحان تعهد نامه ای گرفته می شود که اگر به نحوی در جایی اظهار کنند که در آن سال طراح سوال هستند، به طور قانونی با آنها برخورد خواهد شد؛ حتی اگر این اطلاع رسانی در معرفی اساتید طراح از طرف گروه در دانشگاهی صورت گیرد و سازمان سنجش از آن مطلع شود، با کل گروه برخورد خواهد شد. بنابراین، تدابیر لازم برای محرمانه ماندن سوالات اندیشیده شده است.

 

آیا در طراحی سوال از اساتید دانشگاه‌های غیر دولتی هم استفاده می شود؟

خیر، طراحان، صرفاً از میان اساتید برجسته دانشگاههای دولتی سراسر کشور انتخاب می شوند؛ البته ممکن است که این اساتید در دانشگاههای غیر دولتی هم تدریس کنند؛ اما ملاک ، تدریس آنها در دانشگاههای دولتی است. علت هم این است که اساتید دانشگاه های دولتی، تعداد مورد نظر ما را تأمین می کنند؛ لذا نیازی نیست که خارج از این چارچوب هم انتخابی داشته باشیم. شایان ذکر است که در میان اساتید دولتی هم، افراد برجسته ای که دید وسیعی نسبت به موضوع در آن رشته خاص داشته باشند، برای طراحی سوال، مورد تأیید قرار می گیرند.

نکته: سوالات آزمون دانشگاه آزاد توسط اساتید برجسته ای طرح می شود که در دانشگاه آزاد تدریس می کنند.

 

یکی از مسائلی که ممکن است داوطلبان در آزمون با آن مواجه شوند، محدودیت زمان است گاهی مشاهده می‌شود که با افزایش تعداد سوالات و یا حتی تعداد سرفصل ها، زمان بیشتری برای آزمون در نظر گرفته نمی‌شود. برایمان بگویید زمان سنجی آزمون ها بر اساس چه معیاری صورت می گیرد؟

پس از نهایی شدن سوال ها، کمیته تخصصی درباره زمان لازم برای پاسخگویی نیز تصمیم گیری می کند. مواردی وجود دارد که کمیته علیرغم افزایش تعداد سوالها، با توجه به آسانی سوالات، ضرورتی در افزایش زمان لازم برای پاسخگویی نمی بینند. قابل ذکر است که حساسیت روی زمان، بیشتر در آزمون های فراگیر مطرح است؛ زیرا در این آزمونها داوطلب می بایست فرصت کافی برای کسب نمره حداقل را داشته باشد؛ ولی در آزمون های غیر فراگیر، ملاک بر این است که داوطلب آماده، در محدوده زمانی مشخص، حداقل 80% سوالات را بتواند پاسخ دهد؛ لذا، زمان برای پاسخ سوال ها به طور تمام و کمال در نظر گرفته نمی شود و چون این شرایط برای همه داوطلبان در یک آزمون، برابر است، در آن فاصله، پاسخگو هر میزانی را که بتواند جواب دهد، این فاصله می تواند ملاک ارزیابی باشد، البته این بدان معنی نیست که زمان به طور غیرمنطقی اختصاص یابد؛ بلکه این اختلاف در فاصله 10 تا 15 دقیقه در کل یک آزمون متغیر است.

با این حال، دفتر آزمون سازی سازمان سنجش، آماده است تا با گرفتن نظرات داوطلبان و عوامل اجرایی آزمون ها در زمینه کم یا زیاد بودن زمان اختصاصی و بررسی کارشناسانه آن، تغییراتی را در این زمینه و نیز در آزمون بعدی اعمال کند.

 

در مورد تعداد سوال ها چطور؟ آیا تعداد کم سوال ها در برخی از سرفصل ها می تواند ارزیابی صحیحی از داوطلب به عمل آورد؟

دفتر آزمون سازی، این موضوع را نیز به کمیته تخصصی محول کرده است و هنر طراح این است که بتواند با مثلاً 20 سوال، مفاهیم اساسی آن درس را بسنجد. در آزمون کارشناسی ارشد 1000 درس وجود دارد و اگر در هر درس فقط یک متخصص هم داشته باشیم، با 1000 متخصص سروکار داریم که هر یک از آنها، سال ها آن درس را تدریس کرده اند و اشراف کاملی بر مباحث دارند؛ بنابراین، آنها بخوبی می توانند تصمیم بگیرند که از کدام مباحث و از هر یک از آنها چه تعداد سوال طرح کنند. معمولاً تعداد سوالات، با توجه به وسعت حوزه دروس، بین 20 تا 40 سوال، متغیر است.

البته در این مورد نیز پیشنهادهای داوطلبان و گروههای آموزشی دانشگاهها قابل بررسی است و از این روست که هر ساله در 10 تا 20 درس با جابجایی تعداد سوالات مواجه می شویم.

 

کار کمیته تخصصی در طراحی سوالات چگونه ارزیابی می شود؟

بر اساس بازخوردهایی که دریافت می شود، یکی از منابع بزرگ بازخورد، داوطلبان هستند. نظارت داوطلبان به شیوه های مختلفی از قبیل: سایت، نامه های کتبی و یا انعکاس نظرات آنها از سوی مسئولان دانشگاه ها دریافت و بررسی می شود و در صورت اتفاق نظر ، در موارد لزوم اعمال خواهد شد. در صورتی که اساتید و مدیران گروه دانشگاههای بزرگ و معتبری نظری را مطرح کنند، آن نظر برای ما ملاک خواهد بود و قطعاً در سال بعد مد نظر قرار خواهد گرفت.

 

علی رغم دقتی که در طراحی سوال ها صورت می گیرد، گاهی داوطلبان، هنگام آزمون با سوالاتی مواجه می‌شوند که دارای اشکال است؛ تکلیف این گونه سوالات چیست و داوطلبان چگونه می توانند شکایت خود را ارائه دهند؟ همچنین بفرمایید که اصلاحات احتمالی چگونه اعمال خواهد شد؟

هیچ موسسه آزمون سازی در جهان که بزرگترین آن ETS آمریکاست آزمونی با بیش از 3000 سوال ندارد؛ در حالی که سازمان سنجش در مقطع کارشناسی ارشد ، آزمونی با 25 هزار سوال برگزار می کند؛ از طرفی اغلب آزمون های بزرگ جهان، مانند تافل، دارای پیش آزمون هستند؛ یعنی سوالات مطرح شده، حداقل در یک جای دیگر هم آزمایش شده اند، اما سوالات ما دسته اول هستند و امکان اشتباه نیز در آنها وجود دارد که البته سعی در به حداقل رساندن آن جمله است.

از جمله کارهای مهم دیگری که سازمان سنجش انجام می دهد و در سایر آزمون های دنیا وجود ندارد، قرار گرفتن کلید اولیه آزمون بر روی سایت سازمان است؛ نظرات ( و اعتراضات ) در اختیار  کمیته تخصصی قرار خواهد گرفت تا پس از بررسی، کلید نهایی بر اساس آن تهیه شود. حائز اهمیت است که این اصلاحات در هر سال، اغلب بسیار ناچیز است؛ با این وجود، هیچ مانعی در تصحیح اشتباه احتمالی وجود ندارد. این اصلاحات ممکن است با حذف سوال یا تأثیر مثبت دادن آن سوال صورت گیرد. تأثیر مثبت به این صورت است که اگر کمیته پس از بررسی به این نتیجه برسد که فهم سوالی دشوار بوده، اما تعدادی از داوطلبان آن را درک کرده و پاسخ صحیح داده اند، برای آنها امتیاز مثبت قائل شده و آن سوال برای سایر داوطلبان حذف می شود.

لذا کلیه شکایاتی که حداکثر تا مهلت مقرر به دفتر آزمون سازی برسد، مورد بررسی کمیته قرار می گیرد و اگر در این کمیته، حداقل سه استاد معتبر نظری را رد یا تأیید کنند، آن نظر برای ما قابل استناد است و کلید نهایی بر اساس آن تهیه و کارنامه نهایی داوطلبان صادر خواهد شد.

 

با توجه به مراحلی که در ساخت یک آزمون دقیق و معتبر تشریح کردید، آیا این آزمون می تواند به تنهایی توانایی علمی داوطلب را بسنجد و یا باز هم ضرورت وجود عامل دیگری در کنار آن مطرح است؟

اگر آزمون استاندارد باشد، باید بتوان با تکیه بر آن، داوطلبان را رتبه بندی کرد، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که نیز وجود دارد که نمی توان به سادگی از آنها گذشت. داوطلبان در طول دوره کارشناسی 130 تا 140 واحد گذرانده اند و خود را با آزمون های تشریحی محک زده اند؛ لذا ، اگر این نمرات در کنار آزمون دیده شوند، کمک بزرگی خواهد بود؛ خصوصاً به کسانی که در عین شایستگی در حین آزمون دچار مشکل می شوند و یا مهارت تست زنی آنها در سطح پایینی است. نکته  مهم این است که بتوان نمرات دانشگاهی را که در سطوح متفاوتی اعمال شده، هم تراز کرد تا ضرایب اختصاصی داده شده به آنها از نظر آماری معنادار شود. در تمام دنیا، علاوه بر آزمون، کارنامه دوره کارشناسی و توصیه نامه ها ملاک هایی برای پذیرش داوطلبان است؛ ما نیز به جزء توصیه نامه ها به سایر موارد عمل می کنیم تا حقی از هیچ داوطلبی ضایع نشود.

 

 

  • ۰۱/۰۹/۰۵
  • منابع آزمون کشاورزی منابع آزمون کشاورزی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی